اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 10, 2013
10:18 دوشنبه، 20ام خردادماه 1392
کد خبر: 55502

روایت کاربرانی که از شرکت‌های اینترنتی به تنگ آمده‌اند

این روزها وضعیت عمومی اینترنت شرایط مناسبی ندارد؛ این موضوع تاحدودی همگانی است اما گاهی اوقات کاربران بعضی شرکت‌های اینترنتی سرعتی پایین‌تر از میزان خریداری شده را تجربه می‌کنند.
 
به گزارش ایسنا، یک کاربر خانگی می‌گوید وقتی با واحد پشتیبانی سرویس اینترنت تماس می‌گیرم و از سرعت کم اینترنت می‌گویم؛ در نهایت جوابی می‌گیرم که چندان به کار نمی‌آید. می‌گویند ضریب اشتراک بالاست و ترافیک خطی را بهانه می‌کنند اما با سرویس اینترنت ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه با ضریب اشتراک ۴ ، سرعت اینترنتمان نباید از ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه یا ۱۶ کیلو بایت بر ثانیه کم‌تر باشد و این در حالی است که وقتی سرعت را آزمایش می‌کنم، می‌بینم که کم تر از 25 کیلو بیت است.
 
وی ادامه می‌دهد: وقتی نتیجه آزمایش را با پشتیبانی در میان گذاشتم، منطقه سکونت من در پوشش دهی شبکه را بهانه کرده‌اند در حالی که طبق آزمایشات موقعیت مکانی بنده مشکلی در دریافت سرویس ندارد.
 
یکی دیگر از کاربران اینترنت اعتقاد دارد نباید به ضریب اشتراک اعلام شده از سوی شرکت‌ها اعتماد کرد؛ چرا که به نظر منطقی نمی‌آید که به طور مثال ضریب اشتراک 8 و حتی 10 سرعت را تا این حد پایین بیاورد.
 
کاربر دیگری که از سرویس ADSL استفاده می‌کند نیز از افت سرعت در بعضی از روزهای ماه ناراضی است و می‌گوید: وقتی از پشتیبانی دلیل را جویا می‌شوم، موضوعات مختلف نظیر استفاده از فیلترشکن، شرایط سیاسی و نارسایی مخابراتی و … را بهانه می‌کنند.
 
خبرنگار ایسنا تماسی با مرکز خدمات فنی یک شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت گرفت که بعضا دلیل کندی سرعت را عواملی بی ربط عنوان کردند که نشان دهنده بی‌مسوولیتی آنان در مقابل خدمات پس از فروش است. دلایلی که کارشناسان اینترنت نیز آنان را بی‌ربط دانسته‌اند.
 
بر اساس اظهارات یک کارشناس، صرف نظر از ایرادات و نارسایی‌ها در بخش‌هایی جدا از ارائه سرویس، ممکن است کم فروشی شرکت‌های اینترنتی حاصل به روز نبودن تجهیزات شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس اینترنتی و یا کمبود حجم پهنای باند خریداری شده باشد که توجیه مناسبی نیست و شرکت‌ها باید این نقص خود را برطرف کنند تا حقوق مصرف کنندگان خدمات تضییع نشود.
 
از ضریب اشتراک و سرعت پایین که بگذریم؛ قسمت اعظم خرید کاربران، مربوط به سرویس‌هایی با حجم محدود است ولی عده‌ای از کاربران نیز معتقدند درحالی که استفاده‌شان را به صورت غیر حرفه‌ای و مقایسه‌ای کنترل می‌کنند، در اواسط روزهای ماه حجمشان به انتها می‌رسد و به صفحه ecare در سایت شرکت خود متصل می‌شوند.
 
کاربران، چه آن‌هایی که از پایان حجم مصرفی خود شگفت‌زده می‌شوند و چه افرادی که از سرعت پایین خود به ستوه آمده‌اند، نمی‌دانند که با این پدیده کم‌فروشی اینترنتی چه کنند و معمولا یا شرایط را تحمل می‌کنند و یا با پرداخت هزینه‌های جدید به شرکت دیگری برای خرید مراجعه می‌کنند، به این امید که شرکت جدید سرویس‌ها را به میزان خریداری شده ارائه دهد.
 
اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکتهای اینترنتی را به ایجاد پورتالی برای اظهار شکایت در سایت اصلی شرکت اینترنتی وادار کرده است و کاربران می‌توانند شکایت خود را در آن جا مطرح کنند. در صورتی که مشکلشان رفع نشد می‌توانند از طریق شورای انتظامی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و یا واحد نظارت در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای طرح شکایت خود نسبت به شرکت کم فروش اقدام کنند.
 
به گفته‌ی کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات، مشکلات اینترنت مربوط به کمبود پهنای باند است و شرکت‌های ارائه دهنده با توجه به اصل رقابتی در بازار دست به کم فروشی نمی‌زنند اما "چیزی که در عالم واقعیت وجود دارد و برای کاربران ملموس است خلاف این ادعاست." این حرفی است که یک کاربر جوان در مقابل این نقل قول زد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.