تبلت

تلفن همراه

گوشی

June 11, 2013
9:59 سه شنبه، 21ام خردادماه 1392
کد خبر: 55545

نبرد اپل و سامسونگ وارد مرحله تازه‌ای شد

نبرد بر سر حق مالکیت معنوی بین سامسونگ و اپل وارد مرحله تازه‌ای شد. سامسونگ حکمی گرفته که با آن فروش شماری از دستگاه‌های اپل در آمریکا ممنوع می‌شود. اپل در فکر فرجام‌خواهی است. ممکن است پای باراک اوباما به میدان باز شود.
ممکن است شماری از مدل‌های تاکنون معرفی‌شده‌ی اپل از بازار آمریکا جمع شوند. پنج مدل از دستگاه‌های اپل دارای ویژگی‌هایی هستند که حق مالکیت معنوی آنها متعلق به سامسونگ است و اپل عوارض مربوط را پرداخت نمی‌کند. شکایت سامسونگ به کمیسیون تجارت آمریکا (ITC) به صدور حکمی به سود این تولیدکننده کره‌ای منجر شد.
 
به گزارش دویچه وله آیفون ۴، آیفون ۳ و ۳جی‌اس و همچنین تبلت و تبلت ۲ (به استثنای مدل‌های وای‌فای) که از سوی "AT&T" – غول مخابراتی آمریکا – در اختیار مشترکان قرار داده شده‌اند، مشمول محدودیت‌های جدید هستند. AT&T از تکنولوژی مخابراتی‌ای استفاده می‌کند که اختراعی از سامسونگ سنگ‌بنای آن است. کنسرن AT&T پیشتر شریک تجاری اصلی اپل در بازار تلفن همراه ایالات متحده بود.
 
نسل‌های جدید دستگاه‌های اپل حق ثبت اختراع سامسونگ را نقض نکرده‌اند
 
کمیسیون تجارت ایالات متحده به همین دلیل ورود مدل‌های یادشده به بازار آمریکا را ممنوع کرده و به توقف فروش دستگاه‌های موجود در بازار رأی داده است. دستگاه‌های یادشده در چین تولید می‌شوند.
 
این بزرگ‌ترین موفقیتی است که سامسونگ تا کنون در نبرد بر سر ثبت اختراع در برابر اپل به دست آورده است. تصمیمی که ممکن است گریبان سازندگان دیگری را هم بگیرد
 
حکم صادرشده به سود سامسونگ می‌تواند برای دیگر سازندگان دستگاه‌های هوشمند همراه هم دردسرساز شود؛ زیرا موضوع بر سر فناوری‌ای است که از پایه‌های اصلی استاندارد مخابراتی "UMTS" برشمرده می‌شود. سامسونگ به‌عنوان مالک معنوی این فناوری حق استفاده از آن را در اختیار سازندگان دیگر می‌گذارد. این حق بایست بر اساس قوانین مشخص و با شرایط منصفانه به دیگران اعطا شود.به نظر اپل اما حق اشتراکی که سامسونگ طلب می‌کند، بیش از حد مجاز است. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز سامسونگ را به سوءاستفاده از حق مالکیت معنوی متهم می‌کند. نهادهای مسئول در آمریکا هم مشغول بررسی موضوع هستند. برخی از کارشناسان بازار بر این عقیده‌اند که محدودیت‌های حاصل از حقوق مالکیت معنوی، مخالف قواعد رقابت آزاد و سالم هستند.
 
محدودیت‌های یادشده علیه اپل بلافاصله به اجرا گذاشته نخواهند شد. باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، ۶۰ روز فرصت دارد حکم را وتو کند. گذشته از این اپل هم قصد دارد به حکم صادرشده اعتراض کند.
 
باراک اوباما بلافاصله پس از انتشار حکم کمیسیون تجارت آمریکا، مجموعه دستورالعمل‌هایی را معرفی کرد. هدف از این بسته، مقابله با سوءاستفاده شرکت‌ها از حق مالکیت معنوی است. یکی از مفاد دستورالعمل یادشده برای کاستن از حجم عظیم شکایت‌ها به کمیسیون تجارت آمریکا تنظیم شده است.
 
اپل از آمریکا و سامسونگ از کره جنوبی، دو بازیگر اصلی بازار تلفن‌های همراه هوشمند و لوح‌رایانه‌ها، مدت‌هاست که به کشمکش بر سر سهم از این بازار پر منفعت مشغول‌اند. اپل، سامسونگ را متهم می‌کند از طرح و فن‌آوری محصولات اپل الگوبرداری کرده است. سامسونگ هم اپل را به تخلف در حق ثبت اختراع متهم میکند
 
پیروزی اپل در برابر سامسونگ در آمریکا
 
یورونیوز هم در خبری با عنوان پیروزی اپل در برابر سامسونگ در آمریکامی‌گوید : واردات و فروش شماری از محصولات قدیمی شرکت اپل در ایالات متحده آمریکا ممنوع می‌شود.
 
این تصمیم کمیسیون بازرگانی ایالات متحده پس از آن است که شرکت کره ای سامسونگ موفق شد تا در پی شکایتی که سال ۲۰۱۱ میلادی از اپل مطرح کرده بود در برابر رقیب پیروز شود. بر این اساس عرضه آیفون ۴ و مدل پیشین آن در کنار آی پد و آی پد ۲ در این کشور پایان می‌پذیرد. تنها باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا طی ۶۰ روز آتی حق وتوی این تصمیم را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.