امنیت

فناوری اطلاعات

June 12, 2013
14:19 چهارشنبه، 22ام خردادماه 1392
کد خبر: 55553

هجوم یک بدافزار جدید به رایانه‏های کاربران در کشورهای آسیایی

پژوهشگران یک شرکت امنیتی هشدار داده‏اند که بدافزار جدیدی به نام «کِی بوی» (KeyBoy) کاربران رایانه‏ها در کشورهای آسیایی را هدف قرار داده است.
 
به گزارش وب‏سایت pcworld، شرکت رپید7 (Rapid7) اعلام کرده است کاربران در کشورهای ویتنام، چین، تایوان و احتمالاً دیگر کشورهای آسیایی در معرض حمله بدافزار جدیدی به نام کِی‏بوی قرار گرفته‏اند. این بدافزار در واقع یک برنامه مخفی است که قالب فایل‏های نرم‏افزار واژه پرداز Word مایکروسافت را به خود گرفته است و پس از نصب بر روی رایانه کاربران به هکرها اجازه می‏دهد اطلاعات آنها را به سرقت برند.
 
براساس این گزارش، بدافزار کی بوی که قالب فایل‏های Word را به خود گرفته است دارای رخنه‏هایی است که می‏تواند رایانه کاربرانی را که وصله‏های امنیتی نرم‏افزار Word مایکروسافت را نصب نکرده‏اند، آلوده کند. یکی از فایل‏های Word آلوده به این بدافزار که به دست پژوهشگران رپید7 افتاده است، متنی است که در آن مطالبی درباره بهترین روش‏های تدریس و پژوهش درباره موضوعات عملی تایپ شده است.
 
در فایل دومی که در این زمینه کشف شده است، مطالبی به زبان انگلیسی درباره زیرساخت‏های ارتباطات راه دور و شبکه های جی اس ام نوشته شده است. پژوهشگران با استناد به محتوای این دو فایل گفته‏اند مراکز دانشگاهی و ارتباطات راه دور از جمله مهمترین اهداف بدافزار را تشکیل می‏دهند.
 
پژوهشگران این شرکت اعلام کرده‏اند این بدافزار می‏تواند اعتبارنامه‏ مرورگرهای اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس را سرقت کنند و با نصب یک برنامه کِی‏لاگر که اطلاعات کلیدهای فشرده شده بر روی صفحه کلید رایانه‏ها را ذخیره می‏کند، اعتبارنامه‏های مرورگر کروم را نیز سرقت کند. یکی دیگر از قابلیت‏های این بدافزار این است که از راه دور نیز قابل کنترل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.