اینترنت و شبکه

باندپهن

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

June 22, 2013
9:20 شنبه، 1ام تیرماه 1392
کد خبر: 55732

طرح تازه گوگل، شاید “دیوانه‌وار”

گوگل می‌گوید از هر سه نفر بر روی کره زمین دو نفر به اتصال اینترنتی سریع و با قیمت مناسب دسترسی ندارند، و برای حل این مشکل می‌خواهد "طرح لون" (Project Loon)، اینترنت از طریق بالون، را به اجرا درآورد.
 
Loon1
 
اگر هدف در دسترس قرار دادن اینترنت با قیمتی قابل‌پرداخت باشد، با توجه به کو‌ه‌ها و ناهمواری‌های سراسر جهان عبور دادن کابل‌ها و نصب آنتن‌ها نمی‌تواند این هدف را واقعیت بخشد.
 
برای همین گوگل می‌خواهد با استفاده از بالون‌‌های در ارتفاع بالا اینترنت 3G و سریع‌تر را به نواحی دور افتاده و کم‌امکانات جهان برساند.
 
"طرح لون" که از هم اکنون برای 50 کاربر در ناحیه کانتربری نیوزیلند در حال آزمایش است، حلقه‌ای از بالون‌ها پروازکننده را در بالای بادهای سریع‌السیر جوی قرار می‌دهد.
 
این بالون‌های که از انرژی خورشیدی نیرو می‌گیرند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، و به عنوان رله‌کننده‌ برای ارائه‌کنندگان اینترنت بر روی زمین عمل می‌کنند. کاربران روی زمین می‌توانند با استفاده از گیرنده‌های شخصی که امکان دسترسی انحصاری را فراهم می‌آورد به اینترنت متصل شوند.
 
گوگل قبول دارد که این سرویس هنوز در "مراحل بسیار اولیه" است و حتی این ایده شاید "دیوانه‌وار" به نظر برسد (تا حدی به همین علت آنها نام Loon به معنای دیوانه را برای این طرح انتخاب کرده‌اند)، اما می‌گوید این سیستم اساس علمی محکمی دارد.
 
یک چالش موجود که به گفته گوگل مانع پیشرفت سایر طرح‌های اینترنت بر اساس بالون شده است، این است که چنین طرح نیاز به یک سامانه مدیریت بسیار پیچیده دارد که باید شمار زیادی از بالون‌ها را در حال حرکت به دور کره زمین ردیابی و هدایت کند. گوگل معتقد است که می‌تواند چنین سامانه‌ای را به وجود آورد.
 
loon2
 
loon3
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.