اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 22, 2013
12:04 شنبه، 1ام تیرماه 1392
کد خبر: 55744

میزان استفاده ایرانیان از اینترنت هنوز مشخص نیست

روزنامه خراسان – مهدی غیبی : میزان استفاده ایرانیان از اینترنت چه قدر است؟ این سوالی است که سال‌ها بدون جواب رسمی است؛ جوابی واقعی و رسمی که بتوان به آن اعتماد کرد. حال این که چرا این آمار به این میزان با اهمیت است و کسی هم برای این اهمیت اهتمامی نشان نمی‌دهد، برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن جامعه اینترنتی کشور در راستای ارائه محصول، خدمات محتوایی مناسب و بازار مجازی است.
اگر آمار استفاده از اینترنت به صورت واقعی ارائه گردد برنامه‌ریزی‌های مناسبی می‌توان در پس آن داشت که در نتیجه به جامعه الکترونیکی کشور ارزش بیشتری خواهد داد. به هر روی دوباره با دو آمار متفاوت روبه‌رو هستیم که هر کدام را به تفکیک در ادامه آورده‌ایم.
گذشت از مرز ۳۴ میلیون نفر
خبرگزاری ایرنا؛ رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «اکنون بیش از ۳۴ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد و این در حالی است که سهم اقتصاد و کارآفرینی در این حوزه در کشور ناچیز است».
قائم مقـام وزیر ارتباطات و فنـاوری اطلاعات سهـم کاربـران بازی‌های رایانـه‌ای در کشـور را ۲۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که کم‌تر از ۱۰۰ نفر در ایـن حـوزه بـه تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌پـردازند».
وی در خصوص فرصت‌های شغلی که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند در کشور ایجاد کند، گفت: «این حوزه با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در اختیار دارد، می‌تواند تا ۸ میلیون فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد کند». وی گفت: «بر اساس آمارهای غیر رسمی بیش از ۱۰ میلیون ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و نیز بر اساس یک تحقیق دانشگاهی در داخل کشور، ایرانیان فعال‌ترین کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان محسوب می‌شوند». وی اضافه کرد: «این آمار نشان‌دهنده این است که حجم محتوای ایرانی به سرعت در شبکه فضای مجازی در حال انتشار است اما از سوی دیگر تهدیدات فرهنگی بسیاری از کاربران این شبکه‌های اجتماعی را تهدید می‌کند».
46 میلیون نفر در کشور
آخرین وضعیت ضریب نفوذ کاربران اینترنت نشان می‌دهد که 61.57 درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت هستند و اتصال به اینترنت از طریق تلفن‌همراه بیشترین کاربرد را برای کاربران ایرانی دارد.
در همین حال بررسی‌ها حاکی از آن است که استان تهران دارای بیشترین کاربر و استان خراسان جنوبی دارای کم‌ترین کاربر اینترنت در کشور هستند. به گزارش مهر، مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت جدول آخرین وضعیت میزان دسترسی و ضریب نفوذ اینترنت در کشور را بر اساس نوع اتصال به این شبکه و نیز تعداد مشترکان و کاربران این پروتکل ارتباطی و تا پایان سال 91 اعلام کرد.
بر این اساس تعداد کاربران اینترنت در سال 91 برابر با 46 میلیون و 267 هزار و 829 نفر اعلام شده که در این راستا ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال 91 برابر با 61.57 درصد برآورد می‌شود. در این میان بیشترین دسترسی مربوط به اتصال تلفن همراه است که از این بین اپراتور همراه اول با 12 میلیون و 196 هزار و 868 کاربر، بیشترین تعداد کاربر اینترنت را به خود اختصاص داده‌ است.
بنابراین آمار، تعداد کاربران اینترنت تلفن همراه در سال 91 نسبت به سال 90 بیش از 60.63 درصد رشـد را نشان می‌دهد و همچنین اتصال ADSL دارای 44.68 درصد و اتصال WiMAX نیز دارای 133.77 درصد رشد در سال 91 بوده است. براساس این بـررسی‌ها، در بین استان‌هـای کشور استان تهران دارای بیشتریـن تعداد کاربـر اینترنت با ضریب نفوذ 80.5 درصد و استـان خراسـان جنوبی دارای کم‌ترین کاربر اینترنت با ضریـب نفوذ 40.48 درصد در سال 91 بوده‌اند.
با توجه به آن که جمعیت کشور در این آمار بنابر اعلام رسمی مرکز آمار در سال 90 تعداد 75 میلیون و 149 هزار و 669 نفر در نظر گرفته بعد از استان تهران، استان‌های اصفهان با ضریب نفوذ 70.4 درصد، خوزستان با ضریب نفوذ 68.48 درصد، سمنان با ضریب نفوذ 65.22 درصد و فارس با ضریب نفوذ 61.66 درصد در مکان‌های بعدی تعداد بیشترین کاربر قرار گرفته‌اند.
طبقه‌بندی‌های انجام شده بر اساس 5 نوع اتصال به اینترنت شامل دایل‌آپ، وایمکس، ADSL، تلفن همراه و فیبر نوری در نظر گرفته شده که این آمار نشان می‌دهد، 32 میلیون و 13 هزار و 494 نفر در کشور از طریق موبایل‌های خود به اینترنت متصل می‌شوند؛ این در حالی است که میزان اتصال کاربر نسل سوم موبایل به اینترنت 504 هزار و 743 نفر گزارش شده است و مابقی این آمار از طریق GPRS موبایل به اینترنت متصل می‌شوند.
بر اساس اعلام مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور جمع کل مشترکان اینترنت تا پایان سال 91 در کشور 33 میلیون و 222 هزار و 304 نفر بوده و این در حالی است که تعداد کاربران اینترنت براساس این بررسی‌ها، 46 میلیون و 267 هزار و 829 نفر اعلام شده است.
در همین حال ضریب نفوذ مشترکان در سال 91 حدود 44 درصد و ضریب نفوذ کاربران در این سال 61.57 درصد اعلام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.