اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 22, 2013
14:02 شنبه، 1ام تیرماه 1392
کد خبر: 55748

اینترنت خوب، حق هر ایرانی

وحید‌ صفایی – روزنامه خراسان : انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار شد، در حالی که اینترنت وضعیت خوبی را پشت سر گذاشت.
 تجربه بسیاری از افراد حاکی از این بود که اختلالات اینترنتی در این زمان واقعا به حداقل رسید و هیچ گزارشی نیز مبنی بر قطع شدن اینترنت در کشور منتشر نشد. با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده در مورد ارتباط اختلالات اینترنتی هفته‌های گذشته با انتخابات، متولیان اینترنت و مسئولان مرتبط در وزارت ارتباطات، تلاش ویژه‌ای را برای برقراری ارتباطی دائم و مطمئن و با کیفیت اینترنت در طول انتخابات به کار بستند و جا دارد که از آنان تشکر کنیم. هنوز فراوان هستند بزرگ‌ترهای دوران بدون برق، گازکشی و تلفن اما جوان‌ترها زمانی چشم به عالم خاکی گشودند که این نعمات در بیشتر شهرهای کشورمان به آسانی در دسترس بود.
شاید یک دهه پیش یا کمی بیشتر، این تجربه به وفور پیش می‌آمد که برق قطع شود. درست در هنگام مشاهده یک سریال پرطرفدار و جذاب تلویزیونی، شاید برق قطع می‌شد یا به ناگاه، برفک، صفحه تلویزیون را فرا می‌گرفت. شاید برق زود وصل می‌شد یا شاد چند ساعتی طول می‌کشید. در مورد تلویزیون نیز بارها می‌دیدیم که مجری تلویزیون از مردم می‌خواست که «به گیرندگان خود دست نزنند، چرا که مشکل از فرستنده است» اما این روزها بسیار به ندرت شاهد یک اختلال در روال جریان برق، گاز، تلفن، پخش برنامه‌های تلویزیونی و موارد دیگر هستیم. چرا که دست‌اندرکاران هر یک از حوزه‌های زیرساختی خدمات در کشور در طی این سال‌ها با تلاش و همت، موانع و مشکلات را رفع کرده‌ و یا به حداقل رسانده‌اند. اینترنت نیز در کشورهای پیشرفته به یکی از زیرساخت‌های ضروری و هم ردیف انرژی، آب و تلفن تبدیل شده است. به یقین اهمیت این زیرساخت که به نیازهای ارتباطی، اطلاعاتی و یا معنوی افراد ارتباط دارد، با بالا رفتن کیفیت زندگی در سطح آب و برق قرار می‌گیرد و اختلال یا قطع شدن آن، آزاردهنده و غیرقابل تحمل خواهد بود. اعتراض‌های گسترده در پی اختلالات هر چند کوچک یا گاهی بزرگ اینترنت، نشان از افزایش استاندارد زندگی در کشور ماست و چه بسا اگر مردم به این پدیده اقبال نشان نمی‌دادند و از فواید و برکات حاصل از آن بی‌بهره بودند، در پی اختلال یا قطع شدن آن نیز اعتراضی در کار نبود. جای بسی خوشحالی است که توجه مردم به این زیرساخت ارتباطی تا حدی افزایش یافته است که مسئولان را مجاب می‌کند تا به حفظ کیفیت خدمات اینترنت همت کنند و البته این چنین اقدامی نباید محدود به ایام انتخابات باشد. اگر چه این روزها اینترنت بیشتر زیر ذره‌بین است و خیلی‌ از بهانه‌جویان منتظرند تا فرصتی یافته و ایرادی وارد کنند و قطعا باید توجه بیشتری در این روزها صورت گیرد اما نباید در روزهای دیگر از توجه به کیفیت اینترنت کشور غافل شویم. مسئولان وزارت ارتباطات باید به این موضوع توجه کنند که برای ارتقای کیفیت زندگی مردم کشورمان، ناگزیر از ارتقای کیفیت ارتباطات و به خصوص اینترنت هستند. همان‌طور که وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت پست و تلگراف سابق کشورمان موفق شدند خدمات خود را به مردم تا بهترین حد ارتقا دهند، وزارت ارتباطات فعلی نیز باید ارتقای کیفیت خدمات اینترنت را در اهم وظایف خود قرار دهد. اگر چه ممکن است نعماتی هم چون لوله‌کشی آب شیرین و تصفیه شده، گاز شهری، برق و تلفن گاهی عادی به نظر رسند اما مردم از همه مسئولان و کارکنان شریف و زحمت کش در هر یک از دستگاه‌های مربوط سپاس‌گزارند و فراتر از آن، خدمت‌رسانی به مردم در نزد خدای متعال، ثواب و اجری عظیم خواهد داشت. امید است روزی در کشورمان فرا رسد که عالی بودن خدمات اینترنت به موضوعی بدیهی و مسلم تبدیل شود و مردم، تنها سپاس‌گزار زحمات مسئولان وزارت ارتباطات باشند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.