سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

June 22, 2013
18:13 شنبه، 1ام تیرماه 1392
کد خبر: 55763

ارائه سیستمی برای تبدیل گفتار محاوره‎ای به گفتار رسمی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر سیستمی را عرضه کردند که قادر است گفتار محاوره‌ای را به گفتار رسمی تبدیل کند که در تلفن به عنوان منشی تلفنی قابل استفاده است.
به گزارش مهر، هادی حسینی- مجری طرح با اشاره به تفاوت‌های زیان محاوره‌ای با زبان گفتار رسمی، گفت: در حال حاضر بیشتر کوشش های انجام گرفته در زبان فارسی در زمینه بازشناسی گفتار رسمی –گفتاری که در آن شخص کلمات را به صورت کامل و فرم رسمی آن بیان می کند (همچون گویندگان اخبار) صورت پذیرفته است، حال آنکه گفتار روزمره مردم عموما به شکل محاوره‌ای انجام می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بازشناسی گفتار محاوره‌ای در کاربردهای ارتباط انسان و ماشین همچون منشی تلفنی از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطر نشان کرد: در این راستا پروژه تحقیقاتی با عنوان "بازشناسی گفتار فی‌البداهه-محاوره‌ای و تبدیل آن به گفتار رسمی" در دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کردیم.
 
حسینی با تاکید بر اینکه این پروژه نوع خاصی از ترجمه گفتار به گفتار است درباره جزئیات این طرح توضیح داد: این پروژه را می‌توان به سه بخش عمده بازشناسی گفتار محاوره‌ای، تشخیص کلمات تغییر یافته در هنگام بیان به صورت محاوره‌ای و یافتن معادل رسمی آنها و اصلاح بخش‌های تغییر یافته تفکیک کرد.
 
مجری طرح با اشاره به قابلیت‌های این سیستم، یادآور شد: این سیستم گفتار محاوره‌ای ورودی را به صورت اصلاح شده در قالب گفتار رسمی ارائه دهد.
 
حسینی به بیان دقت این سیستم پرداخت و اضافه کرد: این سیستم در سطح بازشناسی "واج" ها 70 درصد و در سطح بازشناسی کلمه با فرهنگ لغت محدود تا 80 درصد دقت دارد.
 
وی با بیان اینکه این سیستم به ویژه بخش بازشناسی گفتار محاوره ای آن در تعامل میان انسان و ماشین بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: از این پروژه می‌توان در سیستم‌های منشی تلفنی و  کاربردهای مشابه برای بالابردن کارایی استفاده کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.