سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 24, 2013
20:13 دوشنبه، 3ام تیرماه 1392
کد خبر: 55787

طراحی دستگاهی برای تولید قطعات میکروالکترونیک توسط محققان کشور

پژوهشگران دانشگاه تهران دستگاهی برای تولید قطعات میکرو الکترونیک با دقت یک میکرون و مجهز به 2 لنز تولید کردند که در فرآیند لیتوگرافی صنایع میکروالکترونیک به کار می‌رود و جزء اقلام تحریمی است. 
رضا عسکری مقدم- از محققان این پروژه تحقیقاتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه این دستگاه با عنوان "ماسک آی نر" طراحی و عرضه شده است، گفت: این دستگاه برای تطبیق ماسک (نقش) برای فرآیند لیتوگرافی در صنایع میکروالکترونیک و ادوات ممز ( سیستم‌های الکترونیکی و مکانیکی در ابعاد میکرو) استفاده می‌شود.
 
وی اظهار داشت: زمانی که می‌خواهیم قطعات میکروالکترونیک را تولید کنیم معمولا نیاز به چند لایه ماسک داریم که برای اینکه این لایه‌ها روی یکدیگر در ابعاد میکرو بر هم منطبق شوند نیاز به دستگاه ماسک آی نر داریم که در این پروژه موفق به طراحی این دستگاه شدیم.
 
عسکری مقدم با اشاره به عملکرد این دستگاه ادامه داد: طرح مورد نظر که نیاز است بر روی ویفرهای قطعات الکترونیکی منتقل شود ابتدا در ابعاد بزرگتر طراحی می‌شود و سپس همان طرح در ابعاد کوچکتر تهیه و توسط این دستگاه روی ویفرها منتقل خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه این دستگاه از بخش‌های اپتیکی، مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده است، اضافه کرد: این دستگاه جز فناوری‌های پیشرفته است که به دلیل تحریم‌ها با محدودیت خرید آن مواجه هستیم و در این مطالعات تغییراتی در این دستگاه ایجاد کردیم تا متناسب با نیازهای کشور از آن بهره برداری شود.
 
این محقق با تاکید بر اینکه این دستگاه استفاده صنعتی دارد، افزود: از آنجایی که صنعت الکترونیک در کشور پیشرفته نیست از این دستگاه در بخش‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده می‌شود.
 
وی دقت بالای این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی در عملیات تبدیل ماسک بر روی ویفرها را از مزایای مهم این دستگاه ذکر کرد و یادآور شد: علاوه بر آن این دستگاه مجهز به لنز (چشم) است و می‌تواند به صورت جداگانه در قسمت‌های مختلف ویفر با هر سایزی را تطبیق دهد. 
 
عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دستگاه ماسک آی نر تولید شده در ابعاد صد در صد نور دارد، توضیح داد: عمل حک نقش بر روی ویفر سیلیکونی فرآیندی دارد که بخش اصلی آن با استفاده از نور در فرکانس‌های ماورا بنفش انجام می‌شود. این نور باید یکنواخت باشد و هر چه سطح انتشار نور بیشتر باشد، نمونه بزرگتری را می‌تواند پوشش دهد که در این دستگاه پوشش صد در صدی دارد.
 
وی با بیان اینکه نمونه بومی سازی این دستگاه برخی از آپشن‌های نمونه خارجی را ندارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه بخش‌هایی چون میز ضد لرزه و فرآیند اتوماتیک بر روی آن اضافه نشده است ولی بر اساس نیاز مشتری این موارد قابل اضافه کردن به دستگاه است.
 
عسکری مقدم در خصوص دقت این دستگاه در صورت نداشتن میز ضد لرزه یادآور شد: داشتن میز ضد لرزه برخی از مشکلات را در انجام آزمایش‌ها بر طرف می‌کند و کیفیت انجام کار ار ارتقا می‌دهد ولی از آنجایی که این کیفیت خیلی زیاد نیست از این رو بر اساس نیاز مصرف کننده می‌توان این میز را به آن اضافه کرد.
 
وی دقت سیستم انتقال این دستگاه را یک میکرون دانست و گفت: این دستگاه قابل اتصال به کامپیوتر برای فیلم گرفتن از پروسه تطبیق یا عکسبرداری از نمونه در حین عمل تطبیق نقش بر روی ویفر را دارد.
 
به گفته این محقق نمونه خارجی این دستگاه 150 هزار دلار است که در این طرح تحقیقاتی ساخته و یک نمونه از آن فروخته شده است.   
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.