سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 25, 2013
12:29 سه شنبه، 4ام تیرماه 1392
کد خبر: 55801

لبخند بازار فناوری به دولت امید

سهراب علی‌اکبری – روزنامه قانون : اگر سری به بازار فناوری زده باشید متوجه می‌شوید که تعادل نسبی در بازار حاکم شده است. این در حالی است که در دیگر بازارها هم مانند بازار طلا و سکه و ارز هم به همین میزان ثبات اقتصادی برقرار شده است. از آنجایی که ارز مهم‌ترین عامل گرانی در دولت دهم بود با پایین آمدن آن قیمت بسیاری از کالاها کاهش یافت. با توجه به نوسانات گذشته در بازار ارز و گرانی  بیش از حد و اندازه محصولات مختلف باعث شد تا طرح شبنم در خصوص کالاهای وارداتی و شوراهایی مانند شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو تشکیل شوند که آنچنان هم کارساز نبود.
 
   در بازار فناوری چه گذشت؟
در گذشته به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای این حوزه باعث شد تا افراد زیادی در دریای پرتلاطم ارز جان سالم به در نبرند و سرمایه خود را ازدست بدهند. خارج شدن چنین افرادی از این حوزه پرطرفدار دلیل بر این شد تا سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یابد و واردات محصولات آی‌تی پایین بیاید. پس کاهش کالاها هم علت دیگری بود که بر گرانی محصولات حوزه فناوری دامن می‌زد. اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. تخصیص ارز مبادلاتی هم در موضوع گرانی بی‌تاثیر نبود. تا مدتی پیش ارز مبادلاتی به کالاهای اساسی اختصاص نیافته بود و تنها وعده و وعید آن به گوش می‌رسید. بعد از تخصیص ارز به حوزه آی‌تی آرامش موقتی در بازارهای عرضه‌کننده حاکم شد اما این آرامش ادامه‌دار نبود و طولی نکشید که قیمت دلار دوباره افزایش یافت.
 
   سرمایه‌های سرگردان
با افزایش قیمت دلار در آن زمان باعث شد تا سرمایه‌های مردم از بازارها جمع شود و در بازار طلا و سکه جا خوش کند. این حجم نقدینگی در بازار طلا و سکه هم باعث افزایش قیمت آن محصولات شد. این افزایش قیمت نشات گرفته از افزایش تقاضا در مورد این کالا بود و از آنجایی که این فلز زرد رنگ تولید نمی‌شود و از معادن استخراج می‌شود یک کالای ارزشمند تلقی می‌شود و در رده کالاهای مصرفی قرار نمی‌گیرد.
 
   شرایط بازار فناوری
در روز شنبه بعد از انتخابات شاهد کاهش قیمت ارز بودیم که این کاهش با امیدهای زیادی همراه بود. روند مثبت در بازارهای گوناگون به ویژه بازار فناوری که یکی از قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا سرمایه‌های خود را در این بازار حاکم کنند و از تنش‌ بازار بکاهند.
   گفته‌های حسن روحانی در خصوص حوزه فناوری
دنیای امروز دنیای ارتباطات است. این گفته حسن روحانی است که از واقعیت هم دور نیست. روحانی گفته بود ، دنیای امروز دنیای ارتباطات است اما متاسفانه در کشور عده ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می‌کنند ما باید محیط مناسب برای اساتید گرانقدرمان آماده کنیم تا آنها بتوانند در مسائل کشور نظر بدهند، دراین سال‌های اخیر نخبه‌ستیزی شد، که امیدوارم به نخبه‌گرایی برگردیم.
 
   بازگشت تعادل
صحبت‌های آقای روحانی در خصوص رفع تحریم‌ها و ایجاد روابط با کشورهای به رسمیت شناخته توسط ایران در کنفرانس خبری روز دوشنبه همین هفته پیامدهای خوبی را در خصوص کاهش تنش در بازارها به دنبال داشته است. حوزه فناوری اطلاعات در دولت نهم و دهم فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشت. البته ناگفته نماند که فراز این حوزه کم و فرودهای آن بسیار بود و باید زمان را غنیمت شمرد و چاره‌ای برای زخم‌های سرباز این بخش اندیشید.
 
   دست کلاهبرداران کوتاه
مطمئنا با ایجاد تعادل در بازار می‌توان شاهد این موضوع بود که کلاهبرداران از این حوزه رخت بربندند. نکته ای که فروشندگان به آن توجه نمی‌کنند، شرایط جدید اقتصادی- سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری است که اجازه تعیین قیمت را از چنگال فروشندگان خواهد گرفت و با رفع برخی تحریم‌ها، مشتریان در حالت استقلال، قدرت انتخاب از کانال‌های بیشتری را پیدا کرده و می‌توانند جنس درجه یک را از بازار خارج از ایران، بدون واسطه ایرانی خریداری کنند. این موضوع در درازمدت باعث می‌شود تا کمپانی‌های اصلی با مشتریان ایرانی به صورت مستقیم دست به معامله زده و واسطه‌ها و فروشندگان اجناس refurbished و تعمیری را کنار بگذارند. از آنجایی که بازار ایران اغلب اجناس بد کیفیت را از طریق قاچاق به دست مشتریان می‌رساند، فروشندگان برای بقا در بازار، باید دست به تغییر رفتار خود بزنند. اگر فروشندگان، راه و روش کسب و کار خود را بین المللی نکنند و همچنان بخواهند به رفتار غیر معقول خود با مشتریان ادامه دهندو فقط جنس بفروشند و از خدمات و سرویس دهی فرار کنند، نتیجه این می‌شود که مشتریان حاضر نخواهند شد بیشتر از این نزد آنها هزینه کنند و بازار کامپیوترداخل، کساد می‌شود.
 
   درخواست بازاریان از دولت آینده
در مورد انتظارات فروشندگان بازار سری به بازارهای مختلف عرضه کننده محصولات دیجیتالی زدیم. اکثر فروشندگان فقط ثبات را از رئیس جمهور خواستار بودند و عقیده داشتند در بازاری که ثبات قیمتی برقرار باشد قاچاق و کلاهبرداری کمتر دیده می‌شود. اگر واردکننده‌ای ببیند که از راه قانونی می‌تواند سود بیشتری کسب کند چرا باید شرایط سخت واردات غیر قانونی را به جان بخرد؟ محمد یاورزاده نیز در این خصوص به «قانون» گفت: اگر بنشینیم و فقط غصه گذشته را بخوریم عقلانی به نظر نمی‌رسد و باید راهی برای پیشبرد مسائل اقتصادی پیدا کرد. دولت باید از همه نخبگان و دست‌اندرکاران حوزه ICT و جامعه صنفی و نهادهای دانشگاهی و علمی‌یاری بگیرد. همه افراد این حوزه هم باید به نوعی سهم خود را به کشور ادا کنند، به این دلیل که همه کارها نباید به دوش یک نفر باشد و با کمک یکدیگر می‌توان کشوری مطلوب را به جهانیان معرفی کرد. مردم باید به رئیس جمهور منتخب‌شان در اتخاذ بهترین راه‌ها مشاوره و کمک دهند.البته این موضوع بستگی به زمینه هموار دولت دارد که تا الان این موضوع محقق شده است. همچنین از اهالی فن برای اتخاد بهترین رویکرد دولت تدبیر و امید در نگاه به فناوری اطلاعات و ارتباطات مشورت گرفت. اگر این موضوعات رعایت شود دیگر شاهد چنین مشکلاتی در سطح بازار نخواهیم بود که فروشنده حتی برای اجاره فروشگاهش دست به کارهای نامتعارفی بزند و قیمت کالایی را بیش از اندازه گران عرضه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.