اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

June 26, 2013
14:11 چهارشنبه، 5ام تیرماه 1392
کد خبر: 55827

ورود بازیگر جدید به موضوع پیامک‌های انبوه

روزنامه همشهری : یک بازیگر جدید به عرصه ارسال پیامک‌های انبوه اضافه شد. بعد از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت مخابرات و اپراتورهای پیامک و اپراتورهای تلفن همراه، اینک شورای‌عالی فضای مجازی نیز به موضوع پیامک‌های انبوه ورود کرده است.
 
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این نهادها در جهت احقاق حق مشترکان گرامی تلفن همراه به مسئله ورود نکرده‌اند بلکه همه می‌خواهند بر مسئله نظارت کنند؛ اما اینکه چرا این پیامک‌های انبوه مدام به گوشی مشترکان ارسال می‌شود به آنها ربطی ندارد؛ اینکه چرا اطلاعات خصوصی مردم در اختیار پیامک فرست‌های تبلیغاتی قرار گرفته است ربطی به آنها ندارد.
 
محمدرضا کشاورزی در گفت‌وگو با مهر، از ورود شورای‌عالی فضای مجازی به عرصه پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی در راستای ساماندهی به ارسال و دریافت این پیامک‌ها خبر داد و با تأکید براینکه آیین‌نامه نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه پس از تدوین به‌زودی ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: تا پیش از این نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه قبل از ارسال آنها توسط مراجع نظارتی و فیلترینگ در حال انجام بود که هم‌اکنون نیز این مهم ادامه پیدا می‌کند اما برای نظارت پس از ارسال پیامک‌های انبوه متولی خاصی در کشور وجود نداشت.
وی با بیان اینکه پس از تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی، در نخستین جلسه کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای‌عالی فضای مجازی این موضوع مطرح و برای آن تصمیماتی اتخاذ شد، تصریح کرد: در این جلسه و در راستای نظارت پس از ارسال پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تا آیین‌نامه نظارت بر محتوای این پیامک‌ها را تدوین کرده و به این کمیسیون پیشنهاد دهد.
چندی پیش یک عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته بود: آنچه در قانون برای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درنظرگرفته‌شده، اختیار نظارت بر محتوای عام و اسپم‌ها در فضای مجازی است و از آنجا که ارسال پیام کوتاه یک موضوع شخصی محسوب می‌شود این کارگروه هیچ‌گونه اختیاری بر حریم خصوصی افراد ندارد و هیچ‌گونه نظارتی بر محتوای شخصی پیامک‌ها صورت نمی گیرد؛ اما چنانچه پیامک‌های انبوه و اسپم‌ها از یک مبدا به‌صورت کلی به تعدادی مشترک ارسال شود، محتوای آن مورد نظارت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار می‌گیرد.
به گفته سخنگوی شرکت مخابرات ایران هم‌اکنون ظرفیت برای ارسال تمامی پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی از مسیر شبکه مخابرات فراهم است و حتی ظرفیت بیش از میزان استفاده برقرار شده چرا که درصورت کمبود ظرفیت سیستم، بیشترین ضرر متوجه مخابرات خواهد شد.
وی با بیان اینکه در هر ثانیه به‌طور متوسط 180هزار پیامک از طریق این سیستم متمرکز ارسال می‌شود درباره دلایل راه‌اندازی این سامانه متمرکز گفت: به دلیل آنکه برخی مشترکان از پیامک‌های تبلیغاتی دریافتی خود ناراضی بودند راهی غیر از تمرکز ارسال پیامک‌ها وجود ندارد تا بتوانیم پیامک‌ها را در این زمینه فیلتر کرده و نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در زمینه اعتراض مشترکان به پیامک‌های تبلیغاتی جلب کنیم. داود زارعیان افزود: نظارت بر محتوای پیامک‌ها با مخابرات نیست و با وجود اینکه اغلب پیامک‌ها هم مشکل محتوایی ندارند مهم‌ترین کنترلی که صورت می‌گیرد برای آن است که پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی ارسال نشود.همچنین به گفته دکتر حسن علیزاده، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیین‌نامه ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه در کشور هم‌اکنون در دست تدوین این مرکز است.
روزانه 20میلیون پیامک تبلیغاتی ارسال می‌شود ولی شیوه ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و انبوه به موبایل مشترکان و افزایش روزافزون تعداد این پیامک‌ها بدون اجازه مشترکان در تمامی ساعات شبانه‌روز و حتی نیمه‌های شب، به حدی مورد انتقاد مشترکان واقع شده بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تصویب طرحی، اپراتورهای تلفن همراه را مکلف به کسب اجازه قبلی از مشترکان برای ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی، خبری و اطلاع‌رسانی کرد.
اما اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرده‌اند هر مشترکی که مایل به دریافت اینگونه پیامک‌ها نیست باید از طریق تلفن‌های خاصی که اعلام شده است موضوع را به طور رسمی به اپراتورها اعلام کند. بررسی‌های خبرنگار همشهری حاکی است که حتی عده‌ای از مشترکانی که این موضوع را به اپراتورها اعلام کرده‌اند کماکان در لیست گیرندگان پیامک‌های انبوه قرار دارند و موضوع تازه‌تری که مشترکان با آن مواجه شده‌اند دریافت پیامک انبوه از تلفن‌های ثابت مجهز به ارسال پیامک است که ظاهرا از سد نظارتی نرم‌افزارهای کنترل‌کننده اپراتورها نیز عبور می‌کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.