تلفن همراه

بازار تلفن‌همراه در اروپای غربی به بدترین وضعیت در 9 سال گذشته رسید

این طور که مرکز تحقیقاتی IDC در گزارش جدید خود اعلام کرده است، بازار تلفن‌های همراه در منطقه اروپای غربی طی فصل نخست سال جاری میلادی دست‌خوش تغییرات فراوان شد و کارشناسان در پایان بررسی‌های خود اعلام کردند که از سال 2004 تا کنون، کمترین رشد این بازار در اروپای غربی طی سه ماهه نخست 2013 رخ داد و در این دوره زمانی عرضه گوشی‌های معمولی با کاهش 31 درصدی به 12 میلیون دستگاه رسید.
 
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، با این وجود بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید همچنان رو به افزایش است و در این میان شرکت‌های سامسونگ، سونی و LG بیشترین سهم بخش گوشی‌های اندرویدی را از آن خود کرده‌اند. در مقابل دو شرکت نوکیا و اپل در فصل نخست امسال با کاهش سهم خود در اروپای غربی مواجه شده‌اند. اپل در این بازار سهم بیشتری نسبت به نوکیا دارد، اما دو شرکت یاد شده به ترتیب با کاهش 11 و 30 درصدی عرضه محصولات خود در این منطقه مواجه شده‌اند.
 
این طور که گفته می‌شود بروز مشکلات اقتصادی مهم‌ترین عاملی بوده است که توان مردم این منطقه برای خرید دستگاه‌های الکترونیکی جدید را کاهش داده است که البته به جز این مسئله، کاهش فعالیت‌های شعبات شرکت‌های مخابراتی هم در این زمینه اثرگذار بوده است. این مسئله یکی از دلایلی است که فروش پایین گوشی هوشمندی مثل آیفون اپل را باعث شده است.
 
مرکز تحقیقاتی IDC اعلام کرده است، افرادی که گوشی هوشمند می‌خرند را هم می‌توان در بخش های مختلف طبقه‌بندی کرد. موج نخست این افراد مربوط به کاربرانی می‌شود که قصد خرید گوشی هوشمند دارند. اما در موج دوم در این زمینه کسانی جا می‌گیرند که از گوشی معمولی خود احساس رضایت می‌کنند و در برخی مواقع ترجیح می‌دهند که گوشی هوشمند خریداری کنند و البته به خاطر قیمت بالای این محصول از تصمیم خود صرفه‌نظر می‌کنند.
 
شرکت سامسونگ در فصل نخست امسال در مجموع 19.9 میلیون دستگاه تلفن همراه وارد اروپای غربی کرد تا 46 درصد این بازار را از آن خود کند. در مقابل اپل با عرضه 6.2 میلیون دستگاه تلفن‌همراه صاحب 14 درصد این بازار شد و شرکت‌های نوکیا، سونی و LG هم به‌ترتیب با 6.1، 3.2 و 2.5 میلیون دستگاه تلفن همراه 14، 7 و 6 درصد این بازار را به خود اختصاص دادند.

​​