امنیت

فناوری اطلاعات

گوشی

June 29, 2013
10:57 شنبه، 8ام تیرماه 1392
کد خبر: 55868

افزایش 614 درصدی بدافزارهای تلفن همراه

حدود 92 درصد از تمامی بدافزارهای تلفن همراه کشف شده، به طور خاص سیستم عامل اندروید را مورد هدف قرار داده‌اند.
 
به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بدافزارهای تلفن همراه و سازندگان گوشی‌های هوشمند در یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر هستند اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که در این رقابت تولیدکنندگان بدافزار پیروز بوده‌اند.
 
در هفته‌ای که گذشت Juniper Networks سومین گزارش سالانه خود را در رابطه با تهدیدات تلفن همراه منتشر کرد. با توجه به این گزارش بدافزارهای تلفن همراه از ماه مارس 2012 تا مارس 2013 حدود 614 درصد افزایش یافته اند؛ سال گذشته بدافزارهای تلفن همراه تنها 155 درصد افزایش داشته اند.
 
این گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل بیش از 1.85 میلیون برنامه کاربردی تلفن همراه و آسیب پذیری‌های اصلی سیستم عامل تلفن همراه تهیه شده است.
 
با توجه به نرخ بالای سوء استفاده از سیستمهای عامل تلفن همراه، این گزارش بیان می کند که مجرمان سایبری بسیار باهوش بوده و ترجیح می دهند به جای آن که تلاش کنند تا به هر سیستم تلفن همراه نفوذ کنند، تنها سیستم عامل تلفن همراه اندروید را که محبوب ترین سیستم عامل در جهان است، مورد هدف قرار دهند.
 
با توجه به تجزیه و تحلیل‌های این گزارش، حدود 60 درصد از سیستمهای عامل تلفن همراه، اندروید است. پس از آن سیستم عامل اپل با 19 درصد و مایکروسافت با 18 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
 
بنا بر اعلام مرکز ماهر، در این گزارش آمده است که 92 درصد از تمامی بدافزارهای تلفن همراه کشف شده، به طور خاص سیستم عامل اندروید را مورد هدف قرار داده‌اند.
 
یکی از دلایلی که مجرمان سایبری ترجیح می‌دهند اندروید را مورد هدف قرار دهند آن است که بیشتر کاربران اندروید دستگاه‌های خود را به آخرین نسخه به روز رسانی نمی کنند. به عنوان مثال در ماه گذشته تنها 4 درصد از کاربران اندروید سیستم خود را به آخرین نسخه به روز رسانی کرده‌اند.
 
البته این بدان معنا نیست که سیستمهای عامل دیگر آسیب پذیر نیستند. این گزارش هشدار می دهد که تمامی سیستمهای عامل از جمله iOS اپل می توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
 
اکثر حملات بدافزارها از طریق تروجان‌های پیام کوتاه رخ می دهند و کاربران را به گونه‌ای فریب می دهند که یک پیام کوتاه برای شماره ای که توسط مجرمان سایبری تنظیم شده است، ارسال کنند. 48 درصد از این حملات از طریق تروجان‌های پیام کوتاه، 29 درصد از طریق نصب نرم افزارهای تقلبی و 19 درصد از طریق بدافزاهای جاسوسی به وقوع می پیوندد.
 
برای کاهش خطر آلوده شدن به بدافزار، کاربران نباید از فروشگاه های برنامه‌های کاربردی متفرقه خرید کنند، سیستمهای عامل تلفن همراه خود را به روز رسانی کنند و به برنامه ها اجازه ندهند تا به اطلاعات شخصی و خصوصی ذخیره شده بر روی دستگاه، دسترسی پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.