اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

June 30, 2013
15:10 یکشنبه، 9ام تیرماه 1392
کد خبر: 55893

رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات: شیوه قیمت‌گذاری پهنای باند در ایران خنده دار است

shahmirzaee.jpg

عضو شورای‌عالی فضای مجازی گفت: هرکس نداند که مشکلی به‌نام سرعت اینترنت در کشور وجود دارد، واقعیات بدیهی را انکار کرده است.
 
به گزارش تسنیم علیرضا شاه‌میرزایی گفت: از ابتدای تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی، سه سیاست همزمان مطرح بوده است؛ اول اینکه باید نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی افزایش یابد که لازمه آن افزایش سرعت و کیفیت و بهبود قیمت ترافیک اینترنت داخلی است. دوم باید تولید و استفاده از محتوا و خدمات جذاب داخلی افزایش یابد که این سیاست هم نیاز به ترافیک داخلی ارزان و سریع و باکیفیت دارد و سوم اینکه باید امنیت و استقلال فضای سایبری کشور ارتقا یابد که لازمه آن افزایش ترانزیت بین‌المللی و تعدد مسیرهای ارتباطی است. اما متاسفانه برخی تصور کرده‌اند که سیاست افزایش نسبت ترافیک داخلی اینترنت به ترافیک خارجی، به‌معنی کاهش ترافیک خارجی و کم کردن پهنای باند اینترنت بین‌المللی است در حالی که این صحیح نیست. عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: نسبت ترافیک داخلی به خارجی را به دو طریق می‌شود افزایش داد، یکی اینکه آن‌قدر پهنای باند بین‌المللی را کم کنیم که نسبت داخل به خارج افزایش یابد که این سیاست نه عملی است و نه منطقی و بیشتر به طنز شبیه است؛ دیگر اینکه در عین حال که پهنای باند بین‌المللی افزایش می‌یابد، باید ترافیک داخلی را با سرعتی بسیار بیشتر افزایش دهیم. معلوم است که سیاست درست سیاست دوم است. ولی متاسفانه تاکنون هم در ترافیک داخلی و هم در ترافیک بین‌الملل عملکرد خوبی نداشته‌ایم. معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ضمن انتقاد از رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی در داخل و خارج، صرفا می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند و اخبار دروغ منتشر می‌کنند ولی مرکز ملی فضای مجازی در همین شرایط انتخابات، اقدامات موثر و تصمیم‌سازی‌های متحول‌کننده‌ای انجام داده است که آثار آن در آینده مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت.
 
هرکس نداند که مشکلی به‌نام سرعت اینترنت در کشور وجود دارد، واقعیات بدیهی را انکار کرده است.
رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی
 
ایجاد زیرساخت محتوارسانی
وی دلایل خود را این‌گونه بیان کرد: وقتی برای نخستین بار مساله CDN یا زیرساخت محتوارسانی را در کشور مطرح کردیم، آیا معنی آن جز افزایش سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی است؟ هرکس کوچک‌ترین بررسی انجام دهد خواهد دید که مهم‌ترین هدف استفاده از CDN یا زیرساخت محتوارسانی در دنیا افزایش سرعت و یا به‌اصطلاح acceleration بوده است. چرا در حالی که بیش از 50 درصد کل خدمات وب و سایر خدمات فضای مجازی در دنیا روی CDN عرضه می‌شود و ما این‌قدر شعار اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات سر دادیم، به این زیرساخت مهم توجه نکردیم؟
 
اجرای پایلوت CDN در یک کلان‌شهر
وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی علاوه بر مصوبات و تامین مجوزهای قانونی، با کمک بخش خصوصی در شش ماه گذشته پایلوت CDN را در یک کلان‌شهر کشور اجرایی کردیم و ما به این افتخار می‌کنیم.
ایجاد IXP یا نقطه تبادل ترافیک اینترنتی در شهر تهران
عضو شورای‌عالی فضای مجازی کشور از جمله اقدمات مهم دیگر این شورا در خصوص افزایش سرعت اینترنت را ایجاد IXP یا نقطه تبادل ترافیک اینترنتی در شهر تهران دانست و گفت: در مورد IXP نیز هرکس مطالعه مختصری داشته باشد روشن می‌شود که ارزان‌ترین شکل تامین پهنای باند در همه‌جای دنیا، تبادل به‌صورت peering و یا از طریق IXP است. اگر اروپایی‌ها توانسته‌اند مرکزیت اینترنت جهان را از آمریکا به اروپا انتقال دهند به‌خاطر IXP بوده است. با ایجاد IXP نه مراکز داده و نه شرکت‌های اینترنتی داخلی نیاز به خرید پهنای باند گران از شرکت زیرساخت نخواهند داشت و هر چقدر بخواهند می‌توانند پهنای باند خود را افزایش دهند. حتی در مساله ترافیک بین‌المللی نیز ما با اتصال به IXPهای منطقه می‌توانیم سرعت و ظرفیت پهنای باند بین‌الملل خود را به‌میزان چشمگیری افزایش دهیم.
شاه‌میرزایی گفت: کدام مرکز در کشور بر مساله IXP در کشور تاکید کرد و در شش ماه عمر مفید خود، این تعداد مصوبه و اقدامات ستادی انجام داد؟
وی افزود: شرکت زیرساخت، به‌رغم کاهش درآمد خود و به‌رغم مسوولیت‌های خطیری که در ماه‌های اخیر داشته است، IXP را در اولویت خود قرار داده و چند روز قبل رسما اعلام کرده است که IXP تهران را راه‌اندازی کرده است و مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی آن است.
 
حمایت از مراکز داده داخلی و تصویب کاهش قیمت پهنای باند
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی همچنین افزود: حمایت از مراکز داده داخلی و تصویب کاهش قیمت پهنای باند برای این مراکز که در صحن اصلی شورای‌عالی انجام گرفت نیز مثال روشن دیگری است که نشان می‌دهد افزایش سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شورا بوده است. اگر امروز کاربران مشاهده می‌کنند که بسیاری از سایت‌های اینترنتی داخلی، از عکس و فیلم باکیفیت استفاده نمی‌کنند یا با کندی روبه‌رو هستند، یکی از مشکلات اصلی، محدود بودن پهنای باند آپلود مراکز داده است. وقتی ما به مراکز داده پهنای باند را گران بفروشیم، آنها هم خدمات خود را چنان گران ارایه می‌دهند که مدیران سایت‌ها مجبور می‌شوند کیفیت سایت خود را کاهش دهند و سرعت مشاهده سایت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

قیمت‌گذاری پهنای باند در کشور ما به طنز شبیه است
عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی افزود: قیمت‌گذاری پهنای باند در کشور ما بیشتر به طنز شبیه است. قیمت‌گذاری ما به‌گونه‌ای است که اگر کسی سایت خود را در خارج از کشور میزبانی کند برای او ارزان‌تر تمام می‌شود! مثل این است که اگر یک کالایی مثلا در اصفهان تولید می‌شود و در مشهد مصرف می‌شود، ما یک بار در هنگام خروج از اصفهان از آن عوارض سنگین بگیریم و یک بار در هنگام ورود به مشهد، و لذا کالایی که از خارج از کشور وارد مشهد می‌شود چون یک بار عوارض از آن گرفته می‌شود ارزان‌تر از کالای داخلی خواهد بود! ما هم‌اکنون از ترافیک اینترنت داخلی دو بار پول می‌گیریم و از ترافیک اینترنت خارج به داخل یک بار پول می‌گیریم. این طنز را چگونه توجیه می‌کنیم؟
 
قیمت آپلود باید یک‌دهم قیمت فعلی شود
در شورای‌عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های آن تصویب شده است که قیمت پهنای باند آپلود به مراکز داده، باید حداقل یک‌دهم قیمت فعلی شود و با راه‌اندازی IXP داخلی به نزدیک صفر برسد و شرکت زیرساخت یا هرجای دولتی دیگری که متولی این مساله باشد، این سیاست را به‌زودی اجرا خواهد کرد و کاربران طعم آن را حس خواهند کرد.
معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: هرچند مهم‌ترین هدف این مرکز کاهش سرعت و قیمت ترافیک اینترنت داخلی و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات بوده است، ولی این به‌معنی آن نبوده است که با محدود شدن پهنای باند بین‌الملل کشور موافق باشیم.
 
کاهش هر ساله رتبه ما در منطقه 
وی افزود: رشد پهنای باند اینترنت کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر سالانه صددرصد بوده است و هدف برنامه پنجم توسعه نیز کسب رتبه دوم منطقه بوده است ولی متاسفانه به‌دلیل ساختار دولتی در تامین پهنای باند و به‌دلیل مخلوط کردن امور حاکمیتی گذرگاه بین‌الملل، با مسایل مالی و خرید و فروش پهنای باند، رتبه ما در منطقه سال به سال کاهش یافته است و به‌زودی باید برای آنکه در منطقه آخر نشویم تقلا کنیم.
وی گفت: اینکه با این موقعیت جغرافیایی که کشور ما دارد، چطور نتوانسته‌ایم ‌هاب منطقه شویم، بسیار عجیب است و اگر ‌هاب منطقه می‌شدیم، کشورهای دیگر از ما پهنای باند می‌خریدند نه‌اینکه ما از آنها بخریم و این‌قدر حجم ترافیک ما کم و آسیب‌پذیر نبود.
علیرضا شاه‌میرزایی افزود: اجرای پایلوت CDN، ایجاد IXP تهران، حمایت از مراکز داده داخلی و این حجم مصوبات و پایلوت‌های اجراشده، همگی در راستای حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در داخل کشور بوده است و هرکس نداند مشکلی به‌نام سرعت اینترنت در کشور وجود دارد، واقعیات بدیهی را انکار کرده است. ولی متاسفانه عده‌ای به‌جای آنکه راه‌حل بدهند و همکاری کنند، صرفا خبرسازی و حاشیه‌سازی می‌کنند.
 
سه سیاست اصلی شورا
علیرضا شاه‌میرزایی گفت: از ابتدای تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی، سه سیاست همزمان مطرح بوده است؛ اول اینکه باید نسبت ترافیک اینترنت داخلی به خارجی افزایش یابد که لازمه آن افزایش سرعت و کیفیت و بهبود قیمت ترافیک اینترنت داخلی است. دوم باید تولید و استفاده از محتوا و خدمات جذاب داخلی افزایش یابد که این سیاست هم نیاز به ترافیک داخلی ارزان و سریع و باکیفیت دارد و سوم اینکه باید امنیت و استقلال فضای سایبری کشور ارتقا یابد که لازمه آن افزایش ترانزیت بین‌المللی و تعدد مسیرهای ارتباطی است. اما متاسفانه برخی تصور کرده‌اند که سیاست افزایش نسبت ترافیک داخلی اینترنت به ترافیک خارجی، به‌معنی کاهش ترافیک خارجی و کم کردن پهنای باند اینترنت بین‌المللی است در حالی که این صحیح نیست. عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: نسبت ترافیک داخلی به خارجی را به دو طریق می‌شود افزایش داد، یکی اینکه آن‌قدر پهنای باند بین‌المللی را کم کنیم که نسبت داخل به خارج افزایش یابد که این سیاست نه عملی است و نه منطقی و بیشتر به طنز شبیه است؛ دیگر اینکه در عین حال که پهنای باند بین‌المللی افزایش می‌یابد، باید ترافیک داخلی را با سرعتی بسیار بیشتر افزایش دهیم. معلوم است که سیاست درست سیاست دوم است. ولی متاسفانه تاکنون هم در ترافیک داخلی و هم در ترافیک بین‌الملل عملکرد خوبی نداشته‌ایم. معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ضمن انتقاد از رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی در داخل و خارج، صرفا می‌خواهند حاشیه‌سازی کنند و اخبار دروغ منتشر می‌کنند ولی مرکز ملی فضای مجازی در همین شرایط انتخابات، اقدامات موثر و تصمیم‌سازی‌های متحول‌کننده‌ای انجام داده است که آثار آن در آینده مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت.
ایجاد زیرساخت محتوارسانیوی دلایل خود را این‌گونه بیان کرد: وقتی برای نخستین بار مساله CDN یا زیرساخت محتوارسانی را در کشور مطرح کردیم، آیا معنی آن جز افزایش سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی است؟ هرکس کوچک‌ترین بررسی انجام دهد خواهد دید که مهم‌ترین هدف استفاده از CDN یا زیرساخت محتوارسانی در دنیا افزایش سرعت و یا به‌اصطلاح acceleration بوده است. چرا در حالی که بیش از 50 درصد کل خدمات وب و سایر خدمات فضای مجازی در دنیا روی CDN عرضه می‌شود و ما این‌قدر شعار اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات سر دادیم، به این زیرساخت مهم توجه نکردیم؟
اجرای پایلوت CDN در یک کلان‌شهروی افزود: مرکز ملی فضای مجازی علاوه بر مصوبات و تامین مجوزهای قانونی، با کمک بخش خصوصی در شش ماه گذشته پایلوت CDN را در یک کلان‌شهر کشور اجرایی کردیم و ما به این افتخار می‌کنیم.
 ایجاد IXP یا نقطه تبادل ترافیک اینترنتی در شهر تهرانعضو شورای‌عالی فضای مجازی کشور از جمله اقدمات مهم دیگر این شورا در خصوص افزایش سرعت اینترنت را ایجاد IXP یا نقطه تبادل ترافیک اینترنتی در شهر تهران دانست و گفت: در مورد IXP نیز هرکس مطالعه مختصری داشته باشد روشن می‌شود که ارزان‌ترین شکل تامین پهنای باند در همه‌جای دنیا، تبادل به‌صورت peering و یا از طریق IXP است. اگر اروپایی‌ها توانسته‌اند مرکزیت اینترنت جهان را از آمریکا به اروپا انتقال دهند به‌خاطر IXP بوده است. با ایجاد IXP نه مراکز داده و نه شرکت‌های اینترنتی داخلی نیاز به خرید پهنای باند گران از شرکت زیرساخت نخواهند داشت و هر چقدر بخواهند می‌توانند پهنای باند خود را افزایش دهند. حتی در مساله ترافیک بین‌المللی نیز ما با اتصال به IXPهای منطقه می‌توانیم سرعت و ظرفیت پهنای باند بین‌الملل خود را به‌میزان چشمگیری افزایش دهیم.شاه‌میرزایی گفت: کدام مرکز در کشور بر مساله IXP در کشور تاکید کرد و در شش ماه عمر مفید خود، این تعداد مصوبه و اقدامات ستادی انجام داد؟وی افزود: شرکت زیرساخت، به‌رغم کاهش درآمد خود و به‌رغم مسوولیت‌های خطیری که در ماه‌های اخیر داشته است، IXP را در اولویت خود قرار داده و چند روز قبل رسما اعلام کرده است که IXP تهران را راه‌اندازی کرده است و مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی آن است. حمایت از مراکز داده داخلی و تصویب کاهش قیمت پهنای باندمعاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی همچنین افزود: حمایت از مراکز داده داخلی و تصویب کاهش قیمت پهنای باند برای این مراکز که در صحن اصلی شورای‌عالی انجام گرفت نیز مثال روشن دیگری است که نشان می‌دهد افزایش سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شورا بوده است. اگر امروز کاربران مشاهده می‌کنند که بسیاری از سایت‌های اینترنتی داخلی، از عکس و فیلم باکیفیت استفاده نمی‌کنند یا با کندی روبه‌رو هستند، یکی از مشکلات اصلی، محدود بودن پهنای باند آپلود مراکز داده است. وقتی ما به مراکز داده پهنای باند را گران بفروشیم، آنها هم خدمات خود را چنان گران ارایه می‌دهند که مدیران سایت‌ها مجبور می‌شوند کیفیت سایت خود را کاهش دهند و سرعت مشاهده سایت‌ها نیز کاهش می‌یابد.
 قیمت‌گذاری پهنای باند در کشور ما به طنز شبیه استعضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی افزود: قیمت‌گذاری پهنای باند در کشور ما بیشتر به طنز شبیه است. قیمت‌گذاری ما به‌گونه‌ای است که اگر کسی سایت خود را در خارج از کشور میزبانی کند برای او ارزان‌تر تمام می‌شود! مثل این است که اگر یک کالایی مثلا در اصفهان تولید می‌شود و در مشهد مصرف می‌شود، ما یک بار در هنگام خروج از اصفهان از آن عوارض سنگین بگیریم و یک بار در هنگام ورود به مشهد، و لذا کالایی که از خارج از کشور وارد مشهد می‌شود چون یک بار عوارض از آن گرفته می‌شود ارزان‌تر از کالای داخلی خواهد بود! ما هم‌اکنون از ترافیک اینترنت داخلی دو بار پول می‌گیریم و از ترافیک اینترنت خارج به داخل یک بار پول می‌گیریم. این طنز را چگونه توجیه می‌کنیم؟ 
قیمت آپلود باید یک‌دهم قیمت فعلی شوددر شورای‌عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های آن تصویب شده است که قیمت پهنای باند آپلود به مراکز داده، باید حداقل یک‌دهم قیمت فعلی شود و با راه‌اندازی IXP داخلی به نزدیک صفر برسد و شرکت زیرساخت یا هرجای دولتی دیگری که متولی این مساله باشد، این سیاست را به‌زودی اجرا خواهد کرد و کاربران طعم آن را حس خواهند کرد.معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: هرچند مهم‌ترین هدف این مرکز کاهش سرعت و قیمت ترافیک اینترنت داخلی و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات بوده است، ولی این به‌معنی آن نبوده است که با محدود شدن پهنای باند بین‌الملل کشور موافق باشیم.
کاهش هر ساله رتبه ما در منطقه وی افزود: رشد پهنای باند اینترنت کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر سالانه صددرصد بوده است و هدف برنامه پنجم توسعه نیز کسب رتبه دوم منطقه بوده است ولی متاسفانه به‌دلیل ساختار دولتی در تامین پهنای باند و به‌دلیل مخلوط کردن امور حاکمیتی گذرگاه بین‌الملل، با مسایل مالی و خرید و فروش پهنای باند، رتبه ما در منطقه سال به سال کاهش یافته است و به‌زودی باید برای آنکه در منطقه آخر نشویم تقلا کنیم.وی گفت: اینکه با این موقعیت جغرافیایی که کشور ما دارد، چطور نتوانسته‌ایم ‌هاب منطقه شویم، بسیار عجیب است و اگر ‌هاب منطقه می‌شدیم، کشورهای دیگر از ما پهنای باند می‌خریدند نه‌اینکه ما از آنها بخریم و این‌قدر حجم ترافیک ما کم و آسیب‌پذیر نبود.علیرضا شاه‌میرزایی افزود: اجرای پایلوت CDN، ایجاد IXP تهران، حمایت از مراکز داده داخلی و این حجم مصوبات و پایلوت‌های اجراشده، همگی در راستای حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در داخل کشور بوده است و هرکس نداند مشکلی به‌نام سرعت اینترنت در کشور وجود دارد، واقعیات بدیهی را انکار کرده است. ولی متاسفانه عده‌ای به‌جای آنکه راه‌حل بدهند و همکاری کنند، صرفا خبرسازی و حاشیه‌سازی می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.