July 1, 2013
16:34 دوشنبه، 10ام تیرماه 1392
کد خبر: 55912

درخواست کاربران اینترنت از روحانی: به وضعیت اینترنت رسیدگی کنید

روزنامه بهار نوشت: «وضعیت اینترنت در ایران به هیچ‌وجه مناسب نیست. اینترنت در ایران کند است و نظام فیلترینگ افراد را از دسترسی به اطلاعات منع می‌کند. فعالیت اقتصادی مبتنی بر اینترنت در ایران بسیار پرهزینه است.»
این بخشی از نامه تعدادی از وبلاگ‌نویسان و کاربران ایرانی اینترنت است که از رییس‌جمهور منتخب خود خواسته‌اند تا به وضعیت اینترنت رسیدگی کند. کاربران اینترنت حضور حسن روحانی و دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری در توییتر و دیگر شبکه‌های مجازی را در جریان رقابت‌های انتخاباتی نشانگر «آگاهی از اهمیت اینترنت» در زندگی امروز شهروندان دانسته‌اند. آن‌ها از رییس‌جمهوری منتخب خواسته‌اند که زمینه‌ دسترسی به اینترنت بهتر، پرسرعت‌تر و با محدودیت‌های کمتر در ایران را فراهم کند. به اعتقاد امضاکنندگان این نامه «اینترنت همانند هر موجودیت دیگر نیازمند ساماندهی و نظام‌بخشی است» و با ایجاد شدن سازوکار مناسب برای مدیریت آن در کشور، «اینترنت در ایران می‌تواند با سرعت‌های بسیار بالاتری عرضه شود.» براساس این گزارش آن‌ها می‌گویند: «مدیریت اینترنت باید توسط نهادهایی انجام شود که با رای مردم انتخاب شده‌اند و سازوکار این ساختار باید شفاف بوده و در دسترس شهروندان باشد.»
 
بر این اساس، از حسن روحانی خواسته شده که به‌عنوان منتخب بیش از نیمی از رای‌دهندگان، با دستگاه‌های مرتبط برای تعریف دقیق‌تر مصادیق عمل مجرمانه در اینترنت وارد مذاکره شود. امضاکنندگان این نامه خطاب به حسن روحانی نوشته‌اند: «ما کاربران شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و وبلاگ‌نویسان، از حضور خود در فضای مجازی برای تشویق دیگران به شرکت در انتخابات و رای دادن به شما استفاده کردیم تا به دیگر ایرانیانی که به هر دلیل تمایلی به شرکت در این انتخابات نداشتند نشان دهیم که امید به آینده‌ای بهتر تنها از طریق مشارکت در فرآیندهای سیاسی حاصل می‌شود.»
 
با پایان گرفتن دوران انتخابات شاهد هستیم که بعضی محدودیت‌های اینترنت در ایران برداشته شده و وضعیت به شرایط قبل از انتخابات بازگشته است. برای مثال بعضی از پورت‌های مسدودشده وی‌پی‌ان (VPN) باز شده‌اند و در بعضی از آی‌اس‌پی‌ها، وایبر و اسکایپ دوباره اجرا می‌شوند. همچنین از روز بعد از انتخابات بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که سرعت اینترنت بهتر از روزهای قبل است. انتخاب حسن روحانی که چهره‌ای میانه‌رو محسوب می‌شود، این امید را به وجود آورده که بعضی از محدودیت‌های اینترنتی برداشته خواهد شد و سرعت عرضه آن افزایش پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد مطالبه آزاد‌سازی اینترنت و برچیده شدن فیلترینگ یکی از خواسته‌های جدی از رییس‌جمهوری آینده است. بحث آزادی اینترنت در جریان اولین نشست خبری روحانی در توییتر رونق گرفت و از او خواسته شد تا موضعی در قبال فیلترینگ بگیرد. همچنین پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در فیس‌بوک، صفحه‌ای با عنوان «کمپین درخواست از روحانی برای رفع فیلتر فیس‌بوک» آغاز به کار کرده است. حامیان این صفحه خواهان لغو فیلترینگ فیس‌بوک در ایران شده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.