اپراتورها

تلفن همراه

July 1, 2013
18:57 دوشنبه، 10ام تیرماه 1392
کد خبر: 55923

شرکت‌های مخابراتی عربی به طالبان باج می‌دهند تا مورد حمله قرار نگیرند!

منابع محلی در افغانستان گزارش داده‌اند که برخی شرکت‌های مخابراتی عربی به طالبان باج می‌دهند و برای جلوگیری از حمله به تأسیساتشان با آنان همکاری می‌کنند.
 
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، مردم برخی مناطق غربی افغانستان در «شیندند»، «فراه»، «بادغیس»، «نیمروز» و «غور» اعلام کردند در مناطق محل سکونتشان ساعت کاری معینی برای فعالیت آنتن‌دهی شرکت‌های مخابرات وضع شده است.
 
در این مناطق شرکت‌های مخابراتی «اتصالات» که وابسته به کشورهای عربی است و در کنار دیگر شرکت‌ها فعالیت می‌کند، با طالبان محلی در این مناطق به تفاهم رسیده است که با پرداخت خط به خط وجه نقد به سیم‌کارت‌های اعضای برجسته طالبان و خاموشی آنتن‌ها از ساعت پنچ عصر تا هفت صبح، برای اینکه طالبان بهتر بتوانند فعالیت‌های اطلاعاتی خود را عملی کنند، طالبان نیز از آتش زدن آنتن‌های آنان دست بردارند.
 
یکی از مسئولان محلی شرکت مخابراتی اتصالات در افغانستان که در مناطق نامبرده فعالیت دارد به فارس گفت: آتش زدن آنتن‌های مخابراتی اولین اقدام طالبان در صورت تخلف کارمندان شرکت است.
 
وی افزود: هر آنتن مخابراتی 30 هزار دلار هزینه در پی دارد اما باج‌دهی به طالبان و تداوم فعالیت، درآمد بهتری برای مسئولان دارد بنابراین خواسته طالبان را قبول کردند.
 
این مسئول محلی تصریح کرد که فرستادن شارژ موبایل و پرداخت وجه نقد از جمله موارد مورد تفاهم بین شرکت آنان و اعضای طالبان محلی در مناطق ذکر شده است.
 
شرکت مخابراتی اتصالات در افغانستان پنجمین اپراتور تلفن همراه است که در سال 2006 توسط شرکت امارات متحده عربی در این کشور آغاز به فعالیت کرد.
 
شرکت مخابراتی «روشن»، «افغان بی‌سیم»، «اریبا» و «افغان تله‌کام» نیز در سراسر افغانستان فعالیت مخابراتی دارند، هرچند خبرهایی از باج‌دهی این شرکت‌ها به طالبان نیز منتشر شده اما تاکنون در حوزه غرب افغانستان اثبات نشده است.
 
هرچند این گزارش گوشه‌هایی از یک واقعیت جاری در افغانستان است که از دیرباز در مورد آن سخن گفته می‌شد اما به عنوان یک سند رسمی مردمی، این ‌نخستین‌باری است که توسط فارس منتشر می‌شود.
 
در جریان 11 سال اخیر، گزارش‌های ضدونقیضی وجود داشت که طالبان از شرکت‌های مخابراتی و بازرگانان اخاذی می‌کنند و این اخاذی‌ها معمولاً به دور از چشم قانون صورت می‌گرفت اما اکنون این اقدام طالبان به یک امر عادی و با اطلاع دولت تبدیل شده است.
 
این باج‌دهی به گونه است که یک بازرگان به‌خاطر عبور کالاهایش از یک منطقه تحت تصرف طالبان، بخشی از درآمد خود را به آن گروه اختصاص می‌دهد.
 
سازمان ملل متحد سال گذشته گزارشی ارائه کرد که نشان می‌داد طالبان از منابع مختلف سالانه نیم‌ میلیارد دلار درآمد دارند.
 
در این گزارش منابع درآمد طالبان، اخاذی از تجار و شرکت‌ها، کشت مواد مخدر و سهیم شدن در پروژه‌های بازسازی عنوان شده است که با استفاده از آنها طالبان مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زنند و این مبالغ در یافتی هزینه این گروه برای مبارزه با دولت افغانستان را تشکیل می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.