اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 2, 2013
12:31 سه شنبه، 11ام تیرماه 1392
کد خبر: 55937

حکیم‌جوادی: متما فضای عرضه و تقاضای اینترنت را شفاف کرد

سازمان فناوری اطلاعات با شناخت چالش‌های ناشی از نبود شاخص و معیاری برای آگاهی از وضعیت عرضه و تقاضا در حوزه اینترنت کشور با ایجاد مرکز توسعه مدیریت اینترنت (متما) فضای ترافیک اینترنت کشور را شفاف کرد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، علی حکیم‌جوادی رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان این مطلب گفت: در سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان خدمات اینترنتی در نبود اطلاعات و شاخص‌های ارزیابی کمیت و کیفیت اینترنت متحمل چالش‌های زیادی شدند که سازمان فناوری اطلاعات برای رفع این نقیصه و بهبود فضای عرضه و تقاضای اینترنت در کشور وارد عمل شد.
 
وی با اشاره به توفیقات مرکز متما در کشور گفت: در حال حاضر دو سامانه سنجش سرعت اینترنت و سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور است که بیشتر برای کاربران و فعالان حوزه اینترنت شناخته شده که از طریق این سامانه‌ها ضمن کمک به کاربران برای شناسایی سرویس‌دهنده مطلوب، زمینه برای تمایز و رده‌بندی کیفی ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی نیز به شکل مستمر فراهم می‌شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دیگر دستاوردهای ایجاد مرکز متما گفت: این مرکز تعادل و عدالت در ارایه خدمات اینترنتی کشور را ایجاد کرد و اتکای صرف به تبلیغات برای جذب کاربران اینترنت را مرتفع ساخت.
 
وی ادامه داد: حالا کاربران با اتکا به اطلاعاتی که به شکل مستمر از سوی مرکز متما رصد می‌شود، می‌توانند بهترین تصمیم در استفاده از خدمات مطلوب اینترنتی را داشته باشند از سوی دیگر شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی نیز می‌توانند علت تفاوت در کیفیت و قیمت خدمات خود را از طریق این مرکز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.
 
حکیم جوادی در خصوص دیگر دستاوردها و برنامه‌های آتی مرکز متما نیز گفت: راه اندازی 24 مرکز جهت سنجش شاخص های کیفی اینترنت در شبکه ملی اطلاعات، سامانه پیش بینی ترافیک شبکه ملی اطلاعات، سامانه مدیریت آدرس‌های عددی – IP& AS و سامانه تحلیل اطلاعات ترافیکی از دیگر طرح‌های اجرا شده و در دست اجرای این مرکز است.
 
به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایجاد سامانه جویشگر اینترنت، سامانه مدیریت دانش تخصصی مدیریت منابع اینترنتی کشور و سامانه نمونه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات آماری به ‌صورت تلفنی از دیگر اقدامات اجرا شده در مرکز توسعه مدیریت اینترنت کشور است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.