اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 3, 2013
21:06 چهارشنبه، 12ام تیرماه 1392
کد خبر: 55977

خاموش شدن نخستین موتور جستجوی اینترنتی جهان

نخستین موتور جستجوی اینترنتی جهان به نام "آلتا ویستا" برای همیشه خاموش می شود.
 
در حالی که کاربران امروزی اینترنت یاهو و گوگل را مهمترین و جامع ترین موتور جستجوی اینترنتی می دانند اما آلتا ویستا نخستین موتور جستجوی جهان است که در سال 1995 راه اندازی شد.
 
"جی روزیتر" معاون شرکت یاهو که مالک آلتا ویستا نیز هست، اعلام کرد این موتور جستجو هشتم جولای(17 تیرماه)  برای همیشه خاموش می شود و اگر هنوز کسی در دنیا وجود دارد که از این موتور جستجوی قدیمی استفاده می کند باید به موتورهای جستجوی جدیدتر مانند یاهو و گوگل روی بیاورد.
 
کاربران هجده ساله و جوان تر اینترنت ممکن است اصلا آلتا ویستا را نشناسند. این موتور جستجو یکی از نخستین و موفق ترین موتورهای جستجوی اینترنتی در جهان بود. این موتور در سال 1995 با سرمایه گذاری شرکت دیجیتال ایکویپمنت راه اندازی شد.
 
آلتاویستا یکی از جامعترین موتورهای جستجو در وب است که امکان جستجو در صفحات و گروهای خبری را فراهم آورده است. این موتور جستجو هر صفحه از یک سایت را به منزله یک مدرک در نظر می گیرد و واژه های نمایه سازی را از هر صفحه ای بر می گزیند.
 
بر این اساس واژه های بسیاری نمایه سازی می شوند. این شیوه موجب می شود در برخی جستجو ها منابع یا مدارک زیادی بازیابی می شود به عبارت دیگر از ضریب بازیافت بالایی برخوردار است این ابزار جستجو دارای امکانات با ارزشی نظیر جستجوی بولی، جستجوی حروف بزرگ وکوچک، جستجوی عبارات، برچسب ضروری وغیر ضروری، محدود کردن جستجو، کوتاه سازی واژه ها و استفاده از پرانتز برای گروه بندی عبارت جستجو است.
 
برای رتبه بندی میزان ارتباط منابع بازیابی شده با فرمول جستجو باید از گزینه جستجوی پیشرفته استفاده کرد. استفاده از امکان اصلاح در این پایگاه جستجو باعث می شود که نتایج جستجو به طور خودکار مورد پالایش قرار گرفته و در قالب موضوعات مختلف مرتبط با کلید واژه های مورد جستجو طبقه بندی گردند.
 
در واقع گروه ها و طبقه بندی های مختلف در اختیار کاربر گذاشته می شود تا از میان آنها انتخاب کند.
 
این موتور جستجو علاوه بر زبان انگلیسی بسیاری از وب سایت ها به زبان مختلف دنیا چینی، ژاپنی، فرانسوی و… را تحت پوشش قرار دارد. این موتور جستجو همچنین خدمات ترجمه خودکار را به یاری نرم افزار  SYSTRAN عرضه می کند. نتایج جستجو را می توان به صورت معمولی فشرده و یا با جزئیات بیشتر مشاهده کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.