اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 6, 2013
18:07 شنبه، 15ام تیرماه 1392
کد خبر: 56011

معماری رایانش ابری در توسعه دیتاسنترهای استانی

علی حکیم جوادی در گفتگو با خبرآنلاین ضمن تاکید بر به روز رسانی معماری فیزیکی دیتاسنترها گفت معماری کلود مبنای ایجاد دیتاسنترهای استانی است.
 
معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از انرژی های سبز در معماری های جدید لحاظ شده است افزود: تولید گرما و حرارت، محیط زیست و تاثیرات روی محیط زیست و سبز بودن آی تی باعث شده تا دانشگاههای دنیا برای معماری جدید دیتاسنتر رشته دکتری ایجاد کنند. یکی از بحث ها انتقال به محیط های سردسیر است. بحث دولت الکترونیک اولویت اول ما بوده که ساخت دیتاسنتر در کنار آن از اهمیت ویژه ای برخودار بوده است. بنابراین موضوعاتی مثل ملاحظات پدافند غیرعامل از جمله حوادث طبیعی و … در معماری ما نقش داشته است. اینجا محل برخورد برای انتخاب بوده است و جاهایی که دیتاسنتر را قرار داده ایم وسعی کرده ایم بحث خنک کنندگی و … را در نظر بگیریم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین تاکید کرد: چند اتفاق در حوزه دیتاسنتر رخ داد. از بحث Grid  شروع شد و بعد به سمت مجازی سازی پیش رفت و بعد دیتاسنترهای توزیع شده Distributed datacenters و بعد کلود که از سال 2009 اولین بار آی بی ام در نمایشگاه سبیت آن را معرفی کرد و امروز فناوری کلود دارد حرف اول را می زند و همه چیز را متحول می کند و یک زیرساختاری را ایجاد کردند که همه سرویس ها تحت کلود می شوند.
 
بنابراین نباید ما از تکنولوژی عقب می ماندیم. ما به این سمت رفتیم. بحث مهندسی ترافیک و بهای تمام شده پهنای باند، حرف اول را در کاربرد می زند.وقتی دیتایی را در یک مسیر بهتر می توانیم منتقل کنید، نیازی به ارتباطات بین استانی و خارج از کشور و … ندارید.
 
خود دیتاسنترهای استانی ما بیشترین سرویس را می توانند داخل همان استان ارائه کنند و کاربر از استان به استان بعدی روت می شود. با این مفهوم اینها می توانند به صورت کلود باشند و ما کارهایمان را بر این اساس جلو می بریم یعنی دیتاسنترهای استانی ما با دیتاسنترهای ملی ما یکی هستند. معماری ما کلود بیس بوده ولی توزیع شده در استان ها هستند. دوم اینکه بخش عمده ای از ترافیک در داخل خود استان جریان پیدا می کند، و نهایتا اینکه می توانند در استان ایجاد خدمت ارزش افزوده و سرویس دهنده موضوعی و کارهایی از این دست انجام دهند.
 
حکیم جوادی راه اندازی دیتاسنتر قم در هفته گذشته و نیز راه اندازی دیتاسنتر همدان در هفته آینده را در همین راستا عنوان کرد که با معماری جدید ساخته شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.