تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 6, 2013
18:22 شنبه، 15ام تیرماه 1392
کد خبر: 56014

بلیت الکترونیک شهر تهران چطور کار می‌کند؟

چند ماهی است که استفاده از بلیت الکترونیک در شهر تهران به امری رایج و معمول تبدیل شده؛‌ امکانی که هرچند مدت‌ها بود که مطرح شده بود اما نیاز به یک رویکرد یکپارچه و همزمان داشت.
 
همچنین استقرار یک چنین سیستم جامعی در سطح شهر تهران همزمان نیازمند سطح مناسبی از توسعه یافتگی در حوزه‌های سخت افزاری، نرم افزاری، مدیریتی و زیرساخت مخابراتی داشت.
 
با توسعه زیرساخت فیبر نوری شهر تهران به وسعت بیش از 460 کیلومتر و توسعه بسترهای مخابراتی، عملا فرصت اجرای پروژه فراهم شد.
 
اما این بلیت‌ الکترونیک چطور کار می‌کنند؟
 
معماری این سیستم به شکل زیر عمل می‌کند:
 
دستگاه‌های کارتخوان داخل اتوبوس
دستگاه‌های کارتخوان داخل ایستگاه‌های خطوط تندرو 
سیستم‌های جمع آوری، ذخیره‌سازی و ارسال داده‌ها در توقفگاه‌های اتوبوس (TMS)
محل‌های شارژ کارت
مرکز مدیریت و پردازش اطلاعات (CMS)
واسط ارتباطی با بانک عامل
زیر ساخت ارتباطی مبتنی بر شبکه فیبر نوری و ارتباط بیسیم (Wi Fi)
 
بلیت الکترونیک
 
نحوه کار:
 
کارت‌خوان‌های داخل اتوبوس:
 
وظیفه این دستگاه‌ها جمع‌آوری داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و ثبت بلیت‌هاست.
 
سیستم‌های مستقر در توقفگاه‌های اتوبوس:
 
در پایان هر روز اتوبوس‌ به محل توقفگاه‌های مربوط به منطقه خود رفته و در هنگام ورود به محل توقفگاه راننده دکمه «خروج از شیفت» را که بر روی کنسول کارتخوان درب جلو قرار دارد فشار می دهد، در این هنگام سیستم ارتباط بیسیم بین اتوبوس و رایانه مجهز به سیستم پردازش اطلاعات تراکنش‌ها (TMS) که در محل توقفگاه نصب شده است برقرار می‌شود، و اطلاعات مربوط به کل تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان‌های اتوبوس تخلیه می‌شود و به این ترتیب عملکرد روزانه هر دستگاه اتوبوس در این سیستم ذخیره می‌شود.
 
سیستم مدیریت و پردازش مرکزی (CMS):
 
اطلاعات ذخیره شده در سیستم TMS از طریق فیبر نوری برای رایانه مرکزی مجهز به سیستم مدیریت مرکزی (CMS) ارسال می‌شود که این سیستم ضمن پردازش اطلاعات و ارائه کلیه گزارش‌های مدیریتی، تصفیه حساب مالی مربوط به عملکرد هر یک از طرف‌های ذی نفع (مترو، اتوبوسرانی عمومی و خصوصی) را انجام داده و اطلاعات را به سوئیچ بانک عامل که مبالغ دریافتی بابت شارژ کارت‌ها به حسابی در آن بانک واریز شده است، ارسال می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.