امنیت

فناوری اطلاعات

July 6, 2013
20:28 شنبه، 15ام تیرماه 1392
کد خبر: 56030

رئیس پلیس فتا: ایران قربانی تروریسم سایبری است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل نیروی انتظامی با تاکید بر تعامل تنگاتنگ این پلیس با پلیس سایبری کشورهای دیگر، گفت: امنیت در فضای مجازی بدون تعامل و همکاری پلیس سایبری سایر کشورها بوجود نمی‌آید.
 
 
سردار سیدکمال هادیانفر درباره برخورد با جرایم مشهود در فضای سایبر گفت: پلیس فتا به دنبال این است تا از طریق ساز و کارهای قانونی، اختیارات این پلیس در مورد برخورد با جرایم مشهود در فضای سایبر را روشن و شفاف‌تر کند تا ضمن صیانت از اسرار، اموال مردم و منافع ملّی از بروز خسارت‌های جبران‌ناپذیر در فضای مجازی جلوگیری کند.
 
هادیانفر افزود: امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته و صاحب سبک در فضای مجازی با گسترش خسارت‌های ایجاد شده برای کاربران و به تبع آن، شکایت‌های آنان از انواع جرایم فضای سایبری مجازات های منطبق با آن جرایم نیز تدوین و تصویب شده است.
 
وی، تأمین امنیت فضای سایبری کشور و حمایت از کاربران و نیز ایجاد آرامش و آسایش خاطر آحاد شهروندان را از اهداف تشکیل پلیس فتا عنوان کرد و افزود: این پلیس در پی آن است اختیارات قانونی در برخورد با جرایم مشهود در فضای سایبر به صورت واضح و روشن توسط قانونگذار مشخص شود تا خلاءهای قانونی موجود در قانون جرایم رایانه‌ای کشور برطرف شود.
 
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به ارتباط میان امنیت فضای سایبر و همکاری های بین‌المللی سایبری، گفت: پلیس سایبری ایران معتقد است امنیت در فضای مجازی زمانی محقق می شود که همه کشورها فارغ از هرگونه اختلاف سیاسی برای تأمین امنیت این فضا تعامل و همکاری کنند.
 
وی تصریح‌کرد: احقاق حق شهروندان در برابر تعرض مجرمان فضای مجازی از وظایف ذاتی پلیس فتا به شمار می‌آید، در همین راستا یکپارچگی مسائل این فضا و مرز ناپذیری آن، موجب وابستگی عمیق امنیت سایبری کشورها به یکدیگر می‌شود، به گونه‌ای که عقب‌ماندگی پلیس بعضی کشورها باعث می‌شود که امنیت سایبری سایرین با هر توان و قدرتی به خطر بیافتد و مجرمان کشورهای عقب افتاده، تهدیدی برای سایرین است.
 
هادیانفرادامه‌داد: در همین راستا پلیس فتا ناجا در ملاقات‌های رسمی برای کمک به تأمین آموزش پلیس سایبری کشورهای همسایه اعلام آمادگی کرده است.
 
رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه این پلیس همواره آماده همکاری و تعامل بین‌المللی برای پی‌جویی جرایم سایبری با سایر کشورها است، گفت: تاکنون چندین کشور درخصوص پی‌جویی جرایم و مجرمان سایبری خود از پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران درخواست‌هایی داشته‌اند که بیش از 95 درصد آن کشف و اطلاع‌رسانی شده است.
 
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم سایبری است و با هرگونه حمله در این فضا – حمله سایبری- مخالف است. بنابراین پلیس فتا ناجا با اینگونه حملات مقابله خواهد کرد.
 
هادیانفر خاطرنشان کرد: مسئولان کشورمان به منظور جلوگیری از هر نوع سوء‌استفاده از زیرساخت های سایبری کشور (حملات بات‌نتی) در‌صدد اعمال اقدامات اساسی برای بالابردن امنیت زیرساخت‌های کشور هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.