اپراتورها

باندپهن ثابت

تلفن همراه

July 7, 2013
14:44 یکشنبه، 16ام تیرماه 1392
کد خبر: 56037

حکیم جوادی: هنوز پرسپولیس با اپراتور چهارم صحبتی نداشته

معاون وزیر فناوری اطلاعات تاکید کرد:‌ بحث تعریف تعرفه برای مراکز داده داخلی یکی از موضوعات مهمی است که لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد.
 
 
علی حکیم جوادی در حاشیه مراسم راه‌اندازی دیتاسنتر استان همدان اظهار کرد: لازم است در تعیین تعرفه‌های مراکز داده استانی توجیه اقتصادی مورد توجه جدی قرار بگیرد چرا که لازم است تعرفه‌های این دیتاسنترها به گونه‌ای باشد که استفاده از آنها نسبت به دیتاسنترهای خارجی مقرون به صرفه‌تر باشد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات در حین حال عنوان کرد: تاکنون تمام دیتاسنترهای راه‌اندازی شده از لحاظ ساختاری دارای یک مدل هستند و در تمام آنها امکان افزایش ظرفیت وجود دارد که این افزایش ظرفیت ممکن است با سرمایه‌گذاری‌های بخش دولتی صورت بگیرد و یا اینکه بخش‌های دیگر نیز وارد عمل شوند.
 
وی در ارتباط با مصوبه اخیر رگولاتوری درباره پروانه دیتاسنترها هم اظهار کرد: مراکز داده به عنوان یکی از موضوعات مهمی هستند که در اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات نیز به آنها اشاره شده و یکی از فعالیتهای جدی سازمان به شمار می‌روند به همین دلیل امیدواریم در این زمینه توافقات لازم حاصل شود چرا که این مراکز ارتباط جدی با شبکه ملی اطلاعات دارند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در عین حال از ارائه پیشنهادات سازمان فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: ما پیشنهادات خود در این زمینه را مکتوب کرده‌ و آن را به وزیر هم اعلام کرده‌ایم و این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.
 
بهره مندی از هشت دیتاسنتر استانی تا پایان دولت
حکیم جوادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ذکر توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات پرداخت و در پاسخ به این سوال ایسنا که تا پایان دولت دهم چند درصد از این شبکه تکمیل خواهد شد و چه تعداد استان دارای دیتاسنتر می‌شوند، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته امیدواریم تا پایان دولت دهم حداقل 8 استان صاحب مراکز داده استانی شوند.
 
وی ادامه داد: با راه‌اندازی مراکز داده می‌توان بسیاری موضوعات را برطرف کرد و همانطور که در برنامه پنجم توسعه نیز اشاره شده مشخص است که برای این شبکه در هر مقطعی از زمان چه اقداماتی باید صورت بگیرد.
 
حکیم‌جوادی در عین حال عنوان کرد: اکنون بحث به اشتراک‌گذاری اطلاعات برای راه‌اندازی دولت الکترونیکی یکی از موضوعات مهمی است و در این میان ما منتظر مجوزهای لازم هستیم تا پهنای باند ما به اندازه‌ای بالا باشد که خانواده‌ها مشکلی در این زمینه نداشته باشند که در این میان منتظر دستور شورای عالی فضای مجازی هستیم.
 
ارائه پهنای باند دو مگابیتی
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که مگر در زمان محدود شدن پهنای باند، شورای عالی فضای مجازی حکم داده بود که اکنون برای افزایش پهنای باند نیاز به حکم این شورا احساس می‌شود، توضیح داد: در آن زمان مرجعی در این زمینه وجود نداشت اما اکنون امیدواریم با موافقت شورای عالی فضای مجازی شرایطی فراهم شود که بتوانیم پهنای باند دو مگابیت را حتی به خانه‌ها ارائه کنیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم نظارت بر سرویس‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: مدتی است در سایت متما نیز این مساله مورد توجه جدی قرار گرفته تا بر این اساس مردم از کیفیت اصلی پهنای باندی که دریافت می‌کنند، مطلع شوند.
 
هنوز پرسپولیس با ایرانیان نت صحبتی نداشته است
حکیم‌جوادی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوال ایسنا درباره واگذاری بخشی از فعالیتهای اپراتور چهارم ارتباطی به تیم پرسپولیس توضیح داد: به عنوان رییس سازمان فناوری اطلاعات و نه در جایگاه هیات مدیره ایرانیان نت، باید بگویم که اپراتور چهارم با توجه به برنامه‌ای که برای گسترش فعالیتهای خود تعریف کرده مناطق مختلفی را در نظر گرفته است اما در زمینه قشم هم هنوز نشستی با مدیران تیم پرسپولییس نداشته‌ایم. با این وجود از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: تا کنون نامه‌ای از سوی آقای رویانیان به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ارجاع داده شده و در این سازمان هم این گونه تصمیم گرفته شده است که اگر اپراتور چهارم مشکلی با این موضوع نداشته باشد، بخشی از کار در قشم به این تیم واگذار شود.
 
او همچنین اظهار کرد: بحث دسترسی منازل به شبکه فیبر نوری موضوعی است که جزو برنامه‌های اپراتور چهارم یا شرکت ایرانیان نت در نظر گرفته شده و ما برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم تا ظرف یک و نیم سال آینده حداقل یک میلیون نفر و ظرف چهار سال آینده حدود 8 میلیون نفر به این خدمات دسترسی داشته باشند و اکنون هم کار به همین منوال دنبال خواهد شد، چرا که دسترسی به شبکه فیبر نوری سرعت و پهنای باند بالایی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.
 
وی درباره راه‌اندازی IPTV هم اینگونه اظهار کرد که بخش مهمی از این مساله به صدا و سیما برمی‌گردد که ما امیدواریم با همکاری مشترک میان سازمان فناوری اطلاعات و صدا و سیما راه‌اندازی این نوع تلویزیون‌ها تسریع شود. ضمن اینکه در حال حاضر این طرح به طور پایلوت در برخی استانها در حال اجراست.
 
حکیم جوادی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که راه اندازی دیتاسنتر در استانها به نوعی تقسیم بندی سیاسی تلقی می‌شود اظهار کرد: بحث جغرافیا در دیتاسنترها معنا پیدا نمی‌کند و اکنون شرکتی مانند گوگل هم به طور تجمیع شده دیتاسنتر ارائه نمی‌کند. چرا که لازم است خدمات این دیتاسنترها در مناطق مختلف مورد استفاده و بهره‌برداری حداکثری قرار بگیرند از سوی دیگر تقسیم‌بندی بر اساس استانها هم تقسیم‌بندی بدی نیست چرا که در هر یک از این استانها ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.
 
وی همچنین یادآور شد:‌ استانهای فارس، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی و اصفهان استانهای دیگری هستند که بخش عمده‌ای از فعالیتهای مربوط به راه‌اندازی دیتاسنتر در آنها انجام شده و امید می‌رود تا پایان دولت دهم حداقل 8 استان دارای چنین مرکزی باشند و 9 استان هم که مراحل اولیه راه‌اندازی این مرکز در آنها صورت گرفته در فاز بعدی به سرانجام برسد.
 
ارائه آزمایشی کارت ملی هوشمند در گیلان
حکیم‌جوادی همچنین در این نشست از امضای تفاهم‌نامه‌ای که امروز در استان گیلان به امضاء می‌رسد خبر داد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه در استان گیلان برای اولین بحث ارائه کارت هوشمند ملی با همکاری بخش خصوصی به طور آزمایشی انجام خواهد شد.
 
وی در پایان به اهمیت اجلاس‌های جهانی نیز اشاره کرد و یادآور شد: اجلاس WSIS از جمله اجلاس‌های مهمی است که در سال 2015 در قالب آن تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد و لازم است از همین حالا از آن غفلت نشود و به تاثیرات مهم آن توجه شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.