گوشی

July 8, 2013
11:08 دوشنبه، 17ام تیرماه 1392
کد خبر: 56053

شکایت یک استاد دانشگاه از اپل

استادی در دانشگاه بوستون از اپل به اتهام نقض قانون حق ثبت اختراع شکایت کرده و درخواست کرده استفاده از محصولات این شرکت در آمریکا ممنوع شود.
براساس گزارش میل‌آنلاین، تئودور موستاکاس ادعا دارد قطعه نیترید گالیوم را که اپل از آن در ساخت ریزتراشه‌های نیمه‌رسانای خود در آی‌فون، آی‌پد و مک‌بوک ایر استفاده می‌کند، او در سال 1995 اختراع کرده‌است. وی اکنون علاوه بر درخواست برای دریافت خسارت مالی درخواست کرده تا استفاده از محصولات اپل در آمریکا ممنوع شود!
 
گالیوم نیترید یا GaN ماده‌ای نیمه‌رسانا است که در برابر حرارت و رسانایی گرمایی از مقاومت بالایی برخوردار است. این ماده در برابر ترک‌خوردگی مقاوم است و می‌توان آن را برروی مواد مختلفی مورد استفاده قرار داد.
 
شکایت علیه شرکت اپل توسط استاد رشته مهندسی و رایانش الکترونیکی در دانشگاه بوستون انجام شده‌است. به گفته وی تعدادی از محصولات متهم از قبیل آی‌فون 5،‌آی‌پد و مک‌بوک ایر دارای صفحه GaN هستند که اختراع آن قبلا به نام وی به ثبت رسیده‌است. وی از متهم خواسته تا برای دانشگاه بوستون حسابی از تمامی درآمد‌ها،‌سود و سرمایه‌ای که دراثر تخطی از قانون حق ثبت اختراع به دست آورده تهیه کند و و خسارت ناشی از این زیر پا گذاشتن قانون را به دانشگاه پرداخت کند.
 
وی همچنین اعلام کرده هرگونه هزینه جانبی و خسارت‌های تکمیلی از جمله هزینه وکیل را باید اپل پرداخت کند. علاوه بر آن این دانشگاه درخواست کرده تا دادگاه اپل را از ساخت، فروش،‌تبلیغات، توزیع و استفاده از محصولاتی که این قانون را زیر پا گذاشته‌اند، در سرتاسر آمریکا بازدارد.
 
این استاد دانشگاه ادعا دارد GaN را در سال 1995 اختراع کرده و در نوامبر سال 1997 آن را به ثبت رسانده‌است. وی در سند 738 ثبت اختراع با نام صفحه‌های باریک نیترید گالیوم مونوکریستالی بسیار عایق شیوه خود برای ابداع این صفحات و کاربرد آنها را شرح داده‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.