امنیت

فناوری اطلاعات

July 8, 2013
15:37 دوشنبه، 17ام تیرماه 1392
کد خبر: 56058

چطور یک رمز عبور غیر قابل هک اما به یادماندنی بسازیم

"رمز عبور شما تا چند روز آینده منقضی خواهد شد." اگر کاربر پر و پا قرص اینترنت هستید و از حساب های کاربری متعددی هم استفاده می کنید، حداقل برای یکبار هم که شده با این پیغام روبرو شده اید. پیغامی به ظاهر آزاردهنده اما یکی از ساده ترین و البته پیش پا افتاده ترین راه برای حفاظت از حساب های کاربری شما که توسط وب سایت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
 
احتمالاً همه شما این توصیه ها را از حفظ هستید: رمزهای عبور خود را روی کاغذ ننویسید، از اسامی دوستان، فرزندان، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و کارت ملی برای رمزهای عبور خود استفاده نکنید. اما چرا باز همه عده ای از کاربران بی توجه به این هشدارها از همین اطلاعات شخصی برای رمزهای عبور خود استفاده می کنند؟ علت این اتفاق این است که کاربران قبل از توجه به امنیت رمزهای عبور خود، به امکان حفظ و یادآوری آن توجه می کنند. پس از آنجائیکه همه ما این توصیه ها را بارها و بارها شنیده ایم بهتر است با رویکرد بهتری به این موضوع بسیار مهم نگاه کنیم.
 
طی سال های اخیر برنامه های مختلفی که اغلب آنها رایگان هم هستند، برای مدیریت کلمات عبور به کمک شما آمده اند. اولویت اول و مهمترین نکته در همه این نرم افزارها این است که کاربران بتوانند رمزهای عبور خود را حتی اگر بطور مداوم از آن استفاده نکنند، به راحتی به خاطر بیاورند. اما عده ای از کاربران هستند که تمایل چندانی برای سر و کله زدن با نرم افزارهای مدیریت رمزهای عبور ندارند از این رو به آنها توصیه می کنیم اگر به دنبال یافتن یک رمز عبور مطمئن و البته قابل یادآوری هستند دو پیشنهاد زیر را بخوانند:
 
از حرف اول کلمات در یک جمله و عبارتی که برای شما آشنا است و یا شما را به یاد خاطره و یک اتفاق دوست داشتنی می اندازد، استفاده کنید. اگر می خواهید رمز عبور خود را قوی تر کنید می توانید از تاریخ آن خاطره دلپذیر هم در پایان رمز عبور خود استفاده کنید.
اگر از اتفاقات خاطره انگیز زندگی به راحتی می گذرید و یا کلاً اتفاقی برای شما خاطره انگیز به حساب نمی آید، به شما پیشنهاد می کنیم از نام خواننده مورد علاقه، نویسنده، ماشین، بازیگر و… استفاده کنید تا با کنار هم گذاشتن این کلمات و یا ترکیبی از آنها یک رمز عبور  قوی و مطمئن داشته باشید.
این دو راه حل دم دستی و سنتی تنها برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که نه تنها علاقه ای به استفاده از نرم افزارهای مدیریت رمز عبور ندارند بلکه اعتمادی هم به حافظه خود ندارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.