اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

July 15, 2013
18:14 دوشنبه، 24ام تیرماه 1392
کد خبر: 56202

امکان افزایش سرعت دسترسی به سایتهای داخلی با سرعت 2مگابیت برثانیه با تفکیک اینترنت از اینترانت ملی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آمادگی فنی و اجرایی این وزارتخانه برای واگذاری اینترانت ملی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات به کاربران خانگی خبر داد و گفت: با واگذاری اینترانت ملی به کاربران خانگی، سرعت دسترسی به سایتهای داخل کشور به مراتب افزایش می یابد.
علی حکیم جوادی در گفتگو با مهر، با اشاره به تصویب نرخ اتصال به شبکه ملی اطلاعات برای کاربران خانگی که هفته گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد اظهار داشت: در واگذاری خدمات شبکه ملی اطلاعات باید 3 مرحله طی شود که در مرحله اول، طراحی این شبکه مدنظر بود تا امکان اتصال خانوارها به شبکه ملی اطلاعات فراهم شود که در این راستا اقدامات فنی و اجرایی این طرح با انجام فاز آژمایشی تست شد به نحوی که مقرر شد برخی شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت، ارائه این سرویس را در فاز پایلوت آغاز کنند.
 
وی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی در ارائه اینترانت ملی شبکه اطلاعات، نرخ اتصال به این شبکه بود که هم اکنون در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده است تا کاربران بدانند برای دسترسی به این شبکه چه قیمتی باید بپردازند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام آمادگی کامل این وزارتخانه برای ارائه خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات به کاربران خانگی تصریح کرد: مرحله سوم این پروژه ملی، مجوزی است که شورایعالی فضای مجازی باید در اختیار این وزارتخانه قرار دهد تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتواند پهنای باند 2مگابیت بر ثانیه را در اختیار مصرف کننده خانگی قرار دهد که اگر این مهم انجام شود عملا شبکه ملی اطلاعات، آماده ارائه سرویس به کاربران خانگی است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت هم اکنون آماده ارائه سرویس به کاربران خانگی هستند، افزود: خوشبختانه شبکه آماده واگذاری است که اگر این مجوز از سمت شورایعالی فضای مجازی صادر شود به راحتی می توان سرویس دهی به کاربران خانگی را شروع کرد.
 
وی گفت: نزدیک به یک سال قبل ما درخواست کتبی خود را با امضای وزیر وقت برای ارائه سرویس شبکه ملی اطلاعات به شورایعالی فضای مجازی دادیم و عملا درخواست کردیم که این کار انجام شود؛ حتی این طرح در یک مرحله در شورای معین مطرح شد اما پس از آن متوقف شد و ما دیگر بازخوردی از این موضوع نداشتیم.
 
حکیم جوادی تصریح کرد که شبکه ملی اطلاعات برای ارائه به کاربران خانگی به موازات دستگاههای اجرایی آمادگی کامل دارد و بسترهای فنی آن نیز فراهم است که در صورت دریافت مجوز، ارائه این سرویس از طریق شرکتهای اینترنتی آغاز می شود.
 
وی در مورد شرایط واگذاری این سرویس به مهر گفت: در حال حاضر سرعت اتصال به این شبکه حداقل 2 مگابیت بر ثانیه گذاشته شده است که دلیل آن نیز وجود یک سری محدودیتهای فنی است که در بستر ADSL با آن مواجه هستیم اما با اراه افتادن پروژه فیبرنوری منازل این محدودیت نیز برداشته می‌شود و کاربران خانگی می توانند به سایتهای داخل کشور با 10 برابر این سرعت دسترسی داشته باشند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاوت سرویس اینترنت و اینترانت ملی برای کاربران خانگی را در سرعت و کیفیت دسترسی عنوان کرد و گفت: کاربران اینترانت ملی را به لحاظ سرعت و کیفیت لمس می کنند چرا که به محض اینکه اطلاعات در داخل کشور جستجو شود قطعا کاربران با سرعت بالاتری آن را دریافت می‌کنند و اگر اطلاعاتی خارج از کشور باشد سرعت مدنظر به پروتکل قبلی بازمی گردد.
 
وی تاکید کرد: بخش عمده ای از مصرف پهنای باند دریافتی کاربران در داخل کشور است و براین اساس ارائه سرویس های جدید مانند آموزش الکترونیک روی این بستر به راحتی امکان پذیر است.
 
به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هفته گذشته تعرفه اتصال به شبکه ملی اطلاعات از طریق فناوری ADSL را تصویب کرد.
 
براساس این مصوبه برای مشترکانی که از طریق فناوری ADSL به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند، تعرفه دسترسی با سرعت 2 مگابیت برثانیه و حداقل 10گیگابایت حجم اطلاعات دریافتی، 107 هزار ریال تعیین شده و مشترک برای هر گیگابیت اضافی نیز حدود 4 هزار ریال پرداخت خواهد کرد.
 
درصورت دسترسی همزمان مشترک به شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت، علاوه بر تعرفه‌های مصوب استفاده از اینترنت، تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه و حداقل 10 گیگابایت حجم اطلاعات دریافتی 55 هزار ریال تعیین شده است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که امکان اتصال پرسرعت و با کیفیت مشترکان از طریق شبکه ملی اطلاعات فراهم است و تعرفه‌های تعیین شده دسترسی به شبکه ملی اطلاعات 80 درصد پائین تر از تعرفه‌های دسترسی به اینترنت با شرایط مشابه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.