باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 16, 2013
15:07 سه شنبه، 25ام تیرماه 1392
کد خبر: 56220

زیرساخت: تعرفه پهنای باند را رگولاتوری تعیین می‌کند/ انحصاری نامیدن تامین پهنای باند اجحاف است

طی هفته‌های اخیر بحث‌های مختلفی درباره تامین پهنای باند اینترنت و قیمت خرید و فروش آن مطرح شده است که روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخته است.
 
مهدی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: به طور کلی دولت وظایفی دارد که بخشی از این وظایف بر اساس اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی از آن‌ها نیزبه عنوان وظایف حاکمیتی در حیطه وظایف دولت باقی مانده است. این موضوع به هیچ عنوان معنای انحصار نمی‌دهد بلکه دولت در صورت انجام این موارد تنها وظیفه خود را انجام می دهد و به همین دلیل انحصار نامیدن این موضوع خیلی منطقی نیست.
 
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که این حرف مانند آن است که بگوییم آموزش و پرورش انحصاری عمل می کند و یا این که وزارت نفت در برداشت از میادین و یا توسعه آن‌ها انحصاری رفتار می‌کند.
 
خدایی ادامه داد: تهیه پهنای باند اینترنت از خارج از کشور و توزیع آن در داخل وظیفه دولت تلقی می‌شود و دولت این وظیفه را بر عهده یک وزارتخانه و به دنبال آن یک شرکت قرار داده است. اکنون این که بخواهیم بگوییم شرکت زیرساخت با تهیه و توزیع پهنای باند انحصار ایجاد کرده به نوعی اجحاف در حق این شرکت محسوب می‌شود اما گویا کسانی که این موضوع را مطرح می کنند به این نکته دقت ندارند که این موضوع جزو وظایف این شرکت محسوب می‌شود.
 
میدر روابط عمومی شرکت زیرساخت در ادامه صحبت‌های خود در ارتباط با قیمت خرید و فروش پهنای باند اینترنت گفت:‌ قیمت فروش پهنای باند ما را تعیین نمی‌کنیم و معمولا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که موضوع را بررسی و درنهایت یک قیمت نهایی را به شرکت‌ها و از جمله شرکت زیرساخت ابلاغ می‌کند.
 
وی درباره قیمت خرید پهنای باند که پیش از این 15 یا 16 دلار عنوان شده بود گفت:‌ به هر حال ما پهنای باند را از درگاه‌های مختلفی خریداری می کنیم که هر یک از این درگاه‌ها تعرفه خاص خود را دارند اما در نهایت سازمان تنظیم مقررات میانگینی را در نظر گرفته و براساس قیمت خرید پهنای باند و هزینه‌هایی که در زمینه حفظ و نگهداری شبکه فیبر نوری، مدیریت پهنای باند و انتقال آن به شهرستان‌ها و غیره وجود دارد قیمتی را برای آن تعیین می‌کند.
 
خدایی در ادامه یادآور شد: اکنون اعداد و ارقامی که گاه از سوی مراجع مختلف مطرح می‌شود با واقعیت‌ها کمی تفاوت دارد و در آن‌ها هزینه‌هایی که این شرکت متقبل می‌شود در نظر گرفته نمی‌شود و برای شرکت ارتباطات زیرساخت نقشی مانند گمرک در نظر گرفته می‌شود که تنها پهنای باند را آورده و آن ها را بدون هزینه خاص ارائه می کند.
 
مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: نکته دیگر آن که برای ورود شرکت‌های خصوصی برای تامین پهنای باند از خارج از کشور و ارائه آن در مرزها به شرکت زیرساخت، خود ما هم از قبل راغب بودیم که این اتفاق رخ دهد. پیش از این نیز یک شرکت خصوصی اولین کابل دریایی کشور را ایجاد کرد و ما اکنون اینترنت را لب مرز از این شرکت خریداری کرده وآن را در کشور توزیع می کنیم .دیگر شرکت‌ها هم قطعا می توانند این کار را انجام دهند و پهنای باندی که منتقل می کنند در مرز به ما فروخته و واگذار کنند.
 
خدایی در پایان اظهار کرد: نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد به آمادگی‌های بخش خصوصی بازمی گردد و این که آیا برای ورود بخش خصوصی به این موضوع زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و مشخص است که باید پهنای باند را از چه کانالی و چه تعرفه‌ای خریداری کنند و آن را با چه تعرفه و ضوابطی در داخل کشور توزیع کنند و اصلا این که آیا از نظر بسترهای لازم شرایط مناسب برای این شرکت‌ها ایجاد شده است یا خیر؟
 
به گزارش ایسنا، روز گذشته مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – در گفت‌وگویی با ایسنا به انقاد تلویحی از شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخته و این گونه عنوان کرده بود: ساماندهی وضعیت سرعت اینترنت در کوتاه مدت راه حلی به غیر از ورود بخش خصوصی ندارد و اکنون دلیل عمده کندی‌های اینترنت در این موضوع ریشه دارد.
 
وی همچنین گفته بود: زمانی که خرید پهنای باند در ایران هفت یا هشت برابر نُرم دنیا برای شرکت توزیع کننده اینترنت و شرکت خصوصی ما تمام می‌شود، به دلیل انحصاری است که بخش دولتی ایجاد کرده و بخش خصوصی هم ناچار است از همان محل خرید کند. طبیعی است در چنین شرایطی شرکت خصوصی ناچار است پهنای باند را بین کاربران بیشتری به اشتراک بگذارد که به این شیوه هم برای کاربران محدودیت ایجاد شده و سرعت پایین می‌آید و مردم حس می‌کنند احتمالا اکنون به دلیل مسائل دیگری سرعت پایین آمده اما واقعا اکنون موضوع دیگری در زمینه کاهش سرعت وجود ندارد.
 
اخوان همچنین اظهار کرده بود: قیمت پهنای باند یک مگابیت برثانیه به صورت اختصاصی در منطقه در گران‌ترین حالت حدود 15 یا 16 دلار است، با این یک مگابیت حدود 320 گیگابایت دانلود می‌شود و این در منطقه قیمتش 15 یا 16 دلار است. ما کاری به قیمت خرید شرکت ارتباطات زیرساخت نداریم اما در نهایت این پهنای باند در داخل کشور حدود 250 هزار تومان فروخته می‌شود. حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را…
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.