امنیت

فناوری اطلاعات

July 24, 2013
17:46 چهارشنبه، 2ام مردادماه 1392
کد خبر: 56323

نرم‌افزارهای جاسوسی آمریکا در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی آلمان

هفته‌نامه اشپیگل با استناد به سندهایی می‌نویسد سرویس‌های اطلاعاتی آلمان با کمک یک نرم‌افزار آمریکایی داده‌های دیجیتالی را جمع‌آوری کرده و به آمریکا انتفال می‌دهند. مسوولان سرویس‌های آلمان این ادعا را رد می‌کنند.
 
سازمان اطلاعاتی "اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی" آلمان تأیید کرده که سرویس مخفی آمریکایی "آژانس امنیت ملی" (NSA) یک نرم‌افزار جاسوسی و مراقبت خود را در اختیار این نهاد اطلاعاتی آلمانی قرار داده است.
 
هانس گئورگ ماسن، رئیس "اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی"، در گفت‌وگو با روزنامه "بیلد ام زونتاگ" گفته است، این نرم‌افزار تاکنون آزمایش شده، ولی به کار گرفته نشده است.
 
در عین حال ماسن تأکید کرده که سازمان تحت مسئولیت وی در همکاری‌اش با آژانس امنیت ملی آمریکا کاملا در چارچوب مجوزهای قانونی حرکت می‌کند.
 
رئیس "اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی" این گمانه‌زنی را رد کرده که سازمان زیر نظر وی با کمک نرم‌افزاری که آژانس امنیت ملی در اختیارش گذاشته، داده‌هایی را در آلمان جمع‌آوری و به آمریکا منتقل کرده و یا از آمریکا داده‌هایی را دریافت کرده است.
 
وی می‌گوید، همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا سهم مهمی در پیشگیری از سوءقصدهای تروریستی در آلمان داشته است.
 
ماسن با این سخنان خود در قبال یک گزارش هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" واکنش نشان داده است.
 
اشپیگل در جدیدترین شماره خود از نرم‌افزاری به نام سیستم "ایکس کی‌اسکور" (XKeyscore) نام می‌برد که ابزاری است برای جاسوسی گسترده، به‌طوری که مراقبت و نظارت بر کل ارتباطات دیجیتال را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
اشپیگل می‌نویسد، این نرم‌افزار در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آلمان مانند "سرویس اطلاعاتی فدرال" (BND) و "اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی" (BfV) قرار گرفته است.
 
این هفته‌نامه آلمانی در گزارش خود به یک گزارش داخلی فوریه 2008 آژانس امنیت ملی آمریکا استناد کرده است.
 
اشپیگل می‌نویسد، آژانس امنیت ملی آمریکا هر ماهه به حدود 500 میلیون داده‌ی دیجیتالی از آلمان دسترسی داشته و در ماه دسامبر 2012 حدود 180 میلیون از این داده‌ها با کمک سیستم "ایکس کی‌اسکور" جمع‌آوری شده است.
 
بر اساس سندهایی که در اختیار اشپیگل قرار گرفته، همکاری سرویس‌های اطلاعاتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا در این اواخر تشدید شده است. آمریکایی‌ها با تقدیر از همکاران آلمانی خود، آن‌ها را "متحدان کلیدی" می‌نامند.
 
اشپیگل‌آنلاین با استناد به یادداشت یک همکار آژانس امنیت ملی آمریکا (مندرج در این سندها) می‌نویسد، "سرویس اطلاعاتی فدرال" (BND) به گونه‌ای کار کرده که بر تصمیم دولت آلمان تأثیر بگذارد تا "قانون حفاظت از داده‌ها" در آلمان را بتوان به‌طور درازمدت انعطاف‌پذیرتر تبیین و تفسیر کرد، با این هدف که امکان بیشتری برای تبادل اطلاعات میان سرویس‌ها فراهم آید.
 
در این گزارش همکار آژانس امنیت ملی آمریکا آمده است که در طول سال 2012 متحد آلمانی "دست به ریسک‌هایی زده تا بتواند نیازهای اطلاعاتی آمریکا را تأمین کند".
 
در این سند آمده که "سرویس اطلاعاتی فدرال" در رابطه با جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان "فعال‌ترین متحد" است.
 
به گزارش دویچه وله، پیش از این ژنرال کیت آلکساندر، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا، گفته بود: همکاری با سرویس‌های آلمانی برای پیشگیری از سوءقصدهای تروریستی، افتخار و امکانی ویژه است.
 
گرهارد شیندلر، رئیس "سرویس اطلاعاتی فدرال"، در گفت‌وگو با روزنامه "بیلد ام زونتاگ" بدون این‌که وارد جزئیات مشخص شود، در این رابطه گفته است: انتقال ماهانه میلیونی داده‌های اطلاعاتی از آلمان به آژانس امنیت ملی آمریکا توسط "سرویس اطلاعاتی فدرال" صورت نمی‌گیرد.
 
طبق گفته شیندلر، در سال گذشته منطبق با قانون، داده‌های دو فرد حقیقی با تابعیت آلمانی به آژانس امنیت ملی آمریکا انتقال داده شده است. وی افزوده است: اخیرا اظهارات خود را در رابطه با همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا، در برابر کمیسیون نظارت پارلمانی آلمان بیان داشته‌ام.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.