رگولاتوری

July 24, 2013
18:24 چهارشنبه، 2ام مردادماه 1392
کد خبر: 56340

اظهارات اخوان در خصوص الزام برای اجرای ملاحظات حاکمیتی در ارایه خدمات سلامت مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به ملاحظات حاکمیتی برای صدور مجوز فعالیت در حوزه خدمات سلامت الکترونیک گفت: اپراتور خدمات صدمات الکترونیکی ملزم به حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات در ارایه این خدمات خواهد بود.
 
مهدی اخوان بهابادی امروز دوشنبه در مراسم اعطای مجوز به اولین اپراتور خدمات لامت الکترونیک کشور یکی از وظایف اصلی این اپراتور را  استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی کشور اعلام کرد و گفت:  مرکز ملی فضای مجازی تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به خلاء هایی که وجود داشت را مد نظر قرار داده است و در این راستا خلاء هایی را که به دلیل ناهماهنگی دستگاه ها وجود داشت را پر می کند.
 
وی با بیان این که راه اندازی خدمات الکترونیکی سلامت بدون همکاری  هماهنگی دستگاه های مختلفی چون وزرات بهداشت و وزارت ارتباطات امکان پذیر نبود، گفت: از نظر اقتصادی این فعالیت باید برای بخش خصوصی به صرفه باشد تا این بخش بتواند در این حوزه سرمایه گذاری کند.
 
دبیر شورای عالی فضای با اشاره به فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در دور افتاده ترین نقاط کشور اضافه کرد: از تکنولوژی های موجود باید در حوزه خدماتی به جز مکالمه صوتی و پیامک نیز استفاده شود که در این راستا اولین اپراتور خدماتی در حوزه سلامت شکل گرفت.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اینکه این مرکز بنای ورود به صدور مجوز را نخواهد داشت، ادامه داد: تنها زمانی که هماهنگی میان چند دستگاه برای ارایه خدمات پیش می آید این مرکز ورود خواهد کرد.
 
اخوان با اشاره به ارایه خدمات سه گانه سلامت الکترونیک، سلامت موبایل و پزشکی از راه دور که با موافقتنامه وزارت بهداشت و همکاری یکی از اپراتورهای مخابراتی کشور و تایید وزارت ارتباطات اجرایی شد، گفت: این اپراتور باید ملاحظات حاکمیتی را در نظر بگیرد به نحوی که امنیت اطلاعات و حریم خصوصی افراد از جمله این ملاحظات است که این اپراتور ملزم به حفظ حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات در حیطه جغرافیایی که فعالیت می کند خواهد بود. همچنین این اپراتور نباید نگاه اقتصادی و درآمدزایی صرف داشته باشد و ملزم به گسترش حیطه جغرافیایی فعالیت خود ظرف مدت 2 سال آینده شده است.
 
وی اضافه کرد: موضوع دیگر بحث پیوست های مختلف امنیتی، فرهنگی و محتوایی است که این اپراتور باید مطابق با شرایط نظام جمهوری اسلامی ایران آن را رعایت کند. همچنین اپراتور اجازه واگذاری سهام اکثریت را به شرکت های خارجی ندارد و تنها می تواند از سرمایه گذاری خارجی با مدیریت بخش ایرانی در این پروژه بهره ببرد.
 
به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مجوز انحصار دیده نشده است و دومین اپراتور بخش غیردولتی نیز به زودی مجوز فعالیت در حوزه خدمات سلامت الکترونیک را دریافت خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.