رگولاتوری

July 28, 2013
10:08 یکشنبه، 6ام مردادماه 1392
کد خبر: 56405

احمد معتمدی: وزارت ارتباطات را نابود کردند

امیرعباس تقی پور نوشت: در مورد ماهواره هم همیشه این را گفته‌ایم که در مقابل تکنولوژی مقاومت نکنید. ماهواره یک تکنولوژی مفید است. اگر مفید نبود صداوسیما اطلاعاتش را روی ماهواره نمی‌برد. با این کار صداوسیما کیفیتش را بالا برده است و تعدادی کانال برای ایرانی‌های خارج از کشور پخش می‌کند. ماهواره خاصیتی دارد و ما هم داریم از این خاصیت استفاده می‌کنیم، پس این چه حرفی است که ماهواره چیز خوبی نیست! 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پاییز سال 1382 زمانی که سیداحمد معتمدی، ششمین وزیر وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن بود، تأسیس شد. حالا او یکبار دیگر و در دولت دکتر حسن روحانی از سوی رسانه‌ها به عنوان نامزد کسب عنوان وزیر در این وزارتخانه مطرح است. وی در گفت‌وگو با سی‌ونهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- مرداد ماه 92- ضمن تشریح فرآیند انتخاب شدنش به عنوان وزیر در دولت سید محمد خاتمی به پرسش‌های مختلف علی شاملو، پاسخ‌های صریح داده است. 
 
بخش‌هایی از نظرات وی را اینجا و متن کامل را در ماهنامه مرداد ماه 92 مدیریت ارتباطات بخوانید:
 
 
– تلفن همراه در ابتدا به عنوان کالای لوکس تلقی می‌شد و قیمت آن در بازار آزاد به 5/1میلیون تومان هم رسید. در بدو امر، آقای غرضی به مسؤولان رده بالای کشور یک خط همراه هدیه می‌داد. در مجلس پنجم مصوبه‌ای در اسفند 77 یا 78 تصویب شد مبنی بر اینکه «مدیران دولتی حق ندارند از امکانات دولتی استفاده کنند». نمایندگان ملت می‌گفتند موبایل کالای لوکس است و مسؤولان باید هزینه خرید موبایل را خود بپردازند، ولی زمان وزارت بنده در سال 82 نمایندگان از مسؤولان می‌پرسیدند که چرا تلفن همراه در روستای ما قابلیت استفاده ندارد.
– مشهور است وقتی قاشق و چنگال وارد ایران شد، عده‌ای از آن استفاده نمی‌کردند و مخصوصاً با دست غذا می‌خوردند. هر تکنولوژی‌ای که در ایران وارد شد همین‌طور با آن برخورد شد؛ مثلاً ویدئو یا ماهواره. در دوره‌ای ویدئو ممنوع بود که البته مشکل آن کمی به مسؤولان برمی‌گردد که پیش‌بینی‌هایشان همیشه با تأخیر است. 
 
– من وزیر باید پیش‌بینی آینده تکنولوژی را کرده و زمینه‌سازی کنم. 
– اعتقادم این است که اگر 200سال دیگر هم بگذرد ما صنعتی نخواهیم شد. 
– به نظر من وزارت ارتباطات را نابود کردند. اتفاقاتی که بعد از ما افتاد، نابودکننده بود. در زمان آقای خاتمی، کارهای مخابرات به لحاظ اهمیت و وظایف و واحدهایی که ایجاد شده بود، حداقل 2برابر شد. 
– آمدن اینترنت بعد سیاسی و فرهنگی هم ایجاد و حساسیت‌ها را زیاد کرد. اواخر دوران مسؤولیتم آنقدر که ما باید جواب مسائل فرهنگی را می‌دادیم، وزارت ارشاد جواب نمی‌داد. گاهی افراط بود و گاهی تفریط. یک طرف می‌گفتند اینترنت باید تعطیل شود چون ممکن است یکی خلاف کند، این طرف هم می‌گفتند همه‌چیز باید آزاد باشد. خوشبختانه توانستیم در چارچوب سیاست‌های نظام، هم مجلس ششم و هم مجلس هفتم را قانع کنیم. حالا ممکن بود جمعی از نمایندگان مجلس موافقت نباشند، ولی می‌توانستیم در کل از مجلس نظر مثبت بگیریم. دولت هم همراه بود و آقای خاتمی روی بحث توسعه اینترنت دیدگاه‌های مثبتی داشت و اینها به ما کمک کرد که بتوانیم در بخش IT تحولاتی ایجاد کنیم. برای توسعه هر بخش باید یک عزم ملی ایجاد شود. اگر می‌خواهید کار بزرگی بکنید باید تفاهم ملی داشته باشید. 
– هر تکنولوژی‌ای هم جنبه مثبت دارد هم جنبه منفی. ما که نمی‌توانیم جلوی ورود تکنولوژی را بگیریم. باید با جنبه‌های منفی برخورد منطقی بکنیم. چشممان را هم نباید ببندیم و بگوییم همه چیز باید آزاد باشد. ما یک کشور اسلامی هستیم. فرهنگ اسلامی- ایرانی، بی‌بند و باری را قبول نمی‌کند. 
– من موافق اینترنت ملی نبودم، به این دلیل که هنوز تعریف دقیقی از آن وجود ندارد. 
– خصوصی‌سازی مخابرات کار خوبی بود، ولی به نظر من درست اجرا نشد. به این دلیل که خیلی چیزها باید دست حاکمیت باقی می‌ماند که نماند. بعد هم واگذاری باید به بخش غیردولتی بود، ولی مخابرات زیر نظر نهادهایی قرار گرفت که خیلی هم خصوصی نیستند. ابزار رقابت را فراهم نکردند و شکل خصوصی‌سازی غلط بود، ولی اصل خصوصی‌سازی درست بود.
– تلفن تصویری یک نوع تکنولوژی است که متأسفانه در مقابلش مقاومت می‌کنیم. تلفن تصویری فقط برای ارسال تصویر نیست که مثلاً وقتی دو نفر دارند صحبت می‌کنند، من عکس طرف مقابل را ببینم. این فقط یک سرویس است. خیلی کارهای فنی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. تلفن تصویری کاربردهای زیادی دارد و حیف است وارد کشور نشود، منتها این هم از همان مواردی است که اگر من بودم اول موافقت‌ها را می‌گرفتم، زمینه‌سازی می‌کردم و بعد در موردش صحبت می‌کردم. الان یک‌سری از این تلفن‌ها را فروخته‌اند و دست مردم است. 
– آمده‌اند به یک شرکتی لایسنس داده‌اند، حالا که می‌خواهند جلوی آن را بگیرند، چه کسی قرار است خسارتش را بدهد! به نظر من الان هم دیر نشده، باید توجیه کنند، نشان دهند که این تکنولوژی بسیار مفید است. تلفن تصویری یک زمانی گران بود و استقبال نشد. الان ارزان‌تر شده و می‌توان از آن استفاده کرد. امیدوارم جلوی این تکنولوژی خوبی که وارد کشور شده، گرفته نشود.
– در مورد ماهواره هم همیشه این را گفته‌ایم که در مقابل تکنولوژی مقاومت نکنید. ماهواره یک تکنولوژی مفید است. اگر مفید نبود صداوسیما اطلاعاتش را روی ماهواره نمی‌برد. با این کار صداوسیما کیفیتش را بالا برده است و تعدادی کانال برای ایرانی‌های خارج از کشور پخش می‌کند. ماهواره خاصیتی دارد و ما هم داریم از این خاصیت استفاده می‌کنیم، پس این چه حرفی است که ماهواره چیز خوبی نیست! 
فعالیت اپراتورهای دوم، سوم و نسل‌های جدید، ادغام وزارت ارتباطات با وزارت راه و ترابری در برنامه پنجم، موفق‌ترین وزیر ارتباطات و … از دیگر محورهای این گفت‌وگو است. 
آرشیو کامل ماهنامه مدیریت ارتباطات و مطالب قبلی این ماهنامه از طریق آدرس https://www.magiran.com/cmmagazine  قابل تهیه و مطالعه است.
گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند تمام شماره‌های این ماهنامه را توسط نرم‌افزار «برگ» (کیوسک الکترونیکی مطبوعات) بر روی گوشی‌های و تبلت‌های دارای سیستم عامل اندروید خریداری کرده و مطالعه کنند. نرم‌افزار اندرویدی «برگ» از نشانی https://barg.asr24.com  یا https://cando.asr24.com  قابل دریافت است.
این ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir  نیز برای درخواست‌کنندگان، ارسال می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.