آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 28, 2013
10:14 یکشنبه، 6ام مردادماه 1392
کد خبر: 56409

فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی منوط به اخذ پروانه شد

با مصوبه امروز مجلس فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و سایبری مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه‌های صنفی است.
 
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس، تعداد دیگری از مواد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را به تصویب رساندند.
خانه ملتی‌ها با تصویب ماده 54 این لایحه فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه دانستند. همچنین براساس تبصره ماده، چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر اینگونه فعالیت های صنفی به موجب آئین‌نامه‌ای است که توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت و وزارتخانه اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه می‌شود و پس از تائید هیئت عالی نظارت حداکثر ظرف 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجراء این قانون به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌رسد.
همچنین بهارستان‌نشینان با بررسی ماده 55 این لایحه مصوب کردند اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی که طبق قوانین جاری موظف به اخذ مجوز فعالیت یا پروانه تاسیس، بهره‌برداری یا اشتغال از وزارتخانه‌ها، موسسات، سازمانهای شرکتهای دولتی و سایر دستگاه‌های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است می‌باشند و همچنین نهادهای عمومی غیردولتی چنانچه به عرضه کالاها و خدمات به خرده‌فروشان یا مصرف‌کنندگان مبادرت ورزند مکلفند علاوه بر دریافت مجوز فعالیت و پروانه به اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوط نیز اقدام کنند.
براساس تبصره این ماده نیز کلیه واحدهای صنفی مستقر در میادین میوه و تره‌بار شهرداری، پاینه‌های ورودی، خروجی، مسافربری، فرودگاهی، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو، مساجد، اماکن فرهنگی و مذهبی و تعاونی‌های مصرف در صورتی که به عرضه کالا و خدمات به عموم بپردازند مشمول این قانون می‌باشند و موظفند از اتحادیه‌های ذیربط موضوع این قانون پروانه کسب اخذ کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده 56 این لایحه مشخص کردند رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌ها و هئیت رئیسه اتاقهای اصناف شهرستان و حسب شکایت و گزارش‌هایی که با ذکر مشخصات شاکی و گزارش‌دهنده باطل می‌شود بر عهده کمیسیون‌های نظارت است.
همچنین نمایندگان با تصویب ماده 57 این لایحه آئین‌نامه‌های اجرایی این قانون در مورد تعیین صنوف سیار موضوع ماده 3، نحوه صدور، تمدید و تعویض پروانه کسب موقت و دائم طبق مفاد این قانون، انتخابات اتحادیه‌ها شامل شرایط فردی و صنفی داوطلبان و نحوه برگزاری انتخابات موضوع تبصره 3 ماده 22، شرح وظایف بازرس از جمله نظارت بر عملکرد هیئت مدیره اتحادیه و نیز تهیه گزارش بازرسی برای اتاق اصناف شهرستان، میزان و نحوه دریافت منابع مالی، شرح وظایف برگزاری انتخابات و منابع مالی کمیسیون‌های موضوع تبصره 4 ماده 45 و شرایط اعلام موجودی موضوع تبصره 2 ماده 60 توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیئت عالی نظارت تهیه می‌شود و پس از تائید هیئت عالی نظارت ظرف 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب وزیر صنعت معدن و تجارت می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از تصویب مواد این لایحه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کرد تا مواد ارجاعی به این کمیسیون را در جلسه امروز خود بررسی و گزارش آن را برای جلسه فردای مجلس آماده کند تا همه مواد این لایحه در جلسه فردا به تصویب برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.