اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 29, 2013
14:16 دوشنبه، 7ام مردادماه 1392
کد خبر: 56433

تضادهای رفتاری میان اپراتورهای کشور در پرداخت حق‌السهم دولت

اپراتورهای تلفن همراه کشور براساس قرائت‌های مختلف از پروانه دریافتی از رگولاتوری نسبت به پرداخت میزان حق‌السهم دولت از درآمدهایشان اقدام می‌کنند.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، درحالی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طبق پروانه صادره مدعی است تمامی بخش‌های درآمدی اپراتورهای تلفن همراه کشور مشمول تسهیم درآمد ۲۸٫۱ درصدی با دولت است اما همراه اول قرائت متفاوتی از این قانون دارد.
درحالی که اپراتور اول تنها ۵ درصد از درآمدهای حاصل از پیام کوتاه را به دولت داده است و این سرویس را جزو خدمات دیتا محاسبه کرده اما از سوی دیگر اپراتور دوم در تمامی بخش‌ها ۲۸٫۱ درصد از درآمدش را به دولت پرداخت کرده است.
طبق اعلام رگولاتوری، براساس پروانه، اپراتورهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید سالانه مبالغی را به عنوان حق‌السهم دولت از درآمدهای خود بپردازند که این مبالغ برای اپراتورهای تلفن همراه، هزینه‌های نامبرینگ، خدمات اجباری عمومی (USO)، حق فرکانس شبکه موبایل، حق فرکانس شبکه‌های رادیوئی و ۱/۲۸ درصد از درآمد حاصل از سرویس‌ها و خدمات ارائه شده در حوزه ICT را شامل می‌شود.
بر همین اساس مجموع درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه اپراتور دوم، با پرداخت حق‌السهم سال هفتم قراردادی از سوی ایرانسل، به ۱۲۶ هزار و ۳۵۲ میلیون ریال رسید. این اپراتور هر ساله ۲۸٫۱ درصد از کل درآمد حاصله خود را به‌عنوان حق‌السهم دولت از محل درآمد این پروژه ملی به خزانه دولت واریز می‌کند که شامل درآمد حاصله ایرانسل از تمامی خدمات تلفن همراه نظیر مکالمه، پیام کوتاه، دیتا و خدمات ارزش افزوده است.
با واریز حق‌السهم سال هفتم قراردادی دولت از پروژه ایرانسل، میزان درآمدهای مستقیم دولت از محل این پروژه ملی به ۷۵هزار و ۷۶۲ میلیون ریال و مجموع درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل این پروژه به ۱۲۶هزار و ۳۵۲ میلیون ریال رسید، به‌طوری‌که به‌طور متوسط سالانه دولت به‌تنهایی ۱۰ هزار و ۸۳۲ میلیون ریال درآمد مستقیم از محل ایرانسل کسب کرده است.
این درحالی است که رگولاتوری هنوز با چالش جدی با همراه اول بر سر محاسبه درآمدهای حاصل از پیامک به عنوان ۵ درصد خدمات دیتا یا ۲۸٫۱ درصد مواجه است و همراه اول با رقم تسهیم درآمد ۵ درصدی آن را پرداخت می‌کند.
طبق اعلام رگولاتوری، همراه اول بیش از ۲ سال است که حق السهم دولت از محل درآمدهای حاصل از پیامک را پرداخت نکرده است و مدعی است که سهم دولت از محل درآمدهای پیامکی ۵ درصد است در حالیکه در پروانه، این رقم ۲۸ درصد تعیین شده است و تمام خدمات همراه اول مشمول پرداخت ۲۸ درصد حق السهم به دولت است و این اپراتور بر اساس پروانه باید ۲۸ درصد درآمد خود از عرضه انواع خدمات را به دولت پرداخت کند .
به گفته رگولانوری، همه اپراتورهای تلفن همراه باید در شرایط مساوی به رقابت بپردازند، از این رو نمی‌توان از اپراتوری سهم کمتر و از اپراتور دیگری سهم بیشتری دریافت کرد. بطوریکه ایرانسل نیز مطابق پروانه ۲۸ درصد از درآمدهای پیامکی را به دولت پرداخت می کند و این رقم در مورد تالیا و رایتل براساس پروانه ۲۳٫۶ درصد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.