اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

July 31, 2013
9:41 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1392
کد خبر: 56455

بورس: همراه اول در صورت شناورشدن 10درصد سهامش میتواند وارد بورس شود

معاون بورس اوراق بهادار تهران از ورود شرکت همراه اول به بورس درصورت شناورشدن 10درصد از سهامش خبر داد.
 
به گزارش همشهری، از زمان عرضه سهام مخابرات در بورس بحث عرضه سهام همراه اول هم در بورس مطرح بود اما به‌دلیل اینکه شرکت مخابرات تا مدت‌ها بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شد و وزن این شرکت بر شاخص بورس بسیار سنگین بود، نگرانی زیادی در مورد ورود شرکت همراه اول به بورس وجود داشت. بحث این بود که درصورت ورود همراه اول به بورس صعود یا نزول سهام این دو شرکت تأثیر بسیار زیادی روی شاخص بورس می‌گذارد.
 
به همین دلیل شرکت همراه اول به فرابورس منتقل شد تا شاخص بورس متحمل بار سنگین ارزش سهام 2شرکت بزرگ نشود. شرکت همراه اول هم‌اکنون با ارزشی معادل 8494میلیارد تومان پس از پتروشیمی مارون دومین شرکت بزرگ فرابورس محسوب می‌شود و درصورت انتقال به بورس در رده 10شرکت بزرگ بورس قرار خواهد گرفت.
 
در حال حاضر بیش از 90درصد سهام شرکت همراه اول در اختیار شرکت مخابرات ایران است. کمتر شرکتی در بورس وجود دارد که 90درصد از سهامش فقط در اختیار یک شرکت باشد و به‌نظر می‌رسد که این موضوع پاشنه آشیل سهام شرکت همراه اول است. به‌نظر می‌رسد برای تنوع در ترکیب سهامداران حقوقی شرکت‌ها، نیاز به آیین‌نامه‌های جدیدی در بورس است.
 
محمدرضا عربی، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات انتقال سهام همراه اول از فرابورس به بورس گفت: بحث پذیرش یا انتقال سهام همراه اول از فرابورس به بورس به تصویب رسیده اما نکته‌ای که برای انتقال سهام این شرکت به بورس وجود دارد، افزایش میزان سهام شناور این شرکت است.
 
وی با بیان اینکه سهام شرکت همراه اول به بازار دوم فرابورس منتقل می‌شود، تأکید کرد: مطابق آیین‌نامه‌های بورس هر شرکتی که وارد بازار دوم فرابورس می‌شود باید حداقل 10درصد از سهامش شناور باشد بنابراین با توجه به اینکه این سقف در سهام همراه اول رعایت نشده است، ابتدا باید میزان سهام شناور این شرکت به 10درصد برسد سپس سهام این شرکت به بورس منتقل شود.
 
وی توضیح داد: البته همراه اول فاصله چندان زیادی با شناورشدن 10درصد از سهامش ندارد و در حال حاضر 7/9درصد از سهام این شرکت شناور است اما برای اینکه این رقم به سقف تعیین‌شده برسد، شرکت مخابرات به‌عنوان سهامدار عمده باید مجوز‌های لازم را از سازمان خصوصی‌سازی‌ دریافت کند.
 
معاون بورس تهران تصریح کرد: درصورتی که شرکت مخابرات مجوز‌های لازم را از سازمان خصوصی‌سازی‌ دریافت کند و میزان سهام شناور این شرکت به رقم تعیین شده برسد بلافاصله کار انتقال سهام همراه اول به بورس انجام خواهد شد.
 
عربی در پاسخ به این پرسش که با ورود شرکت همراه اول به فرابورس آیا وزن این شرکت به همراه مخابرات روی شاخص بورس سنگین نخواهد شد؟ گفت: موضوع اثر‌گذاری سهام این دو شرکت روی شاخص بورس در 2سال گذشته مطرح بود اما اکنون با ورود شرکت‌های بزرگ مانند هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، تاپیکو و شرکت‌های دیگر که وزن بسیار بیشتری روی شاخص بورس تهران دارند، این نگرانی رفع شده است.
 
منعی برای مخابرات وجود ندارد
 
معاون بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بورس تهران محدودیتی برای شرکت‌هایی نظیر مخابرات که 90درصد سهام یک شرکت مانند همراه اول را در اختیار دارند درنظر نمی‌گیرد؟ گفت: آیین‌نامه‌ها و مقررات بورس منعی برای چنین شرکت‌هایی ندارد و براساس قوانین بورس محدودیتی برای شرکت‌ها برای اینکه تا چه میزان سهام یک شرکت را در اختیار داشته باشند وجود ندارد.
 
وی توضیح داد: براساس مقررات موارد دیگری برای شرکت‌های بورس وجود دارد که باید رعایت کنند ازجمله میزان سهام شناور آزاد و تعداد سهامداران که در آن صورت شرایط پذیرش آنها در بورس محرز می‌شود، بنابراین به لحاظ مقررات محدودیتی برای شرکت مخابرات که 90درصد از سهام شرکت همراه اول را در اختیار داشته باشد، وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.