رگولاتوری

July 31, 2013
20:05 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1392
کد خبر: 56470

زیرساخت مجاز به مدیریت پویای تعرفه هاست!

شرکت زیرساخت تحت عنوان «مدیریت پویای تعرفه» می‌تواند با جابه‌جایی سطوح تعرفه کشورها، قیمت تماس‌های خارجی را بدون نیاز به مجوز تغییر دهد. همچنان که با وجود افزایش تعرفه‌ها در آبان 91 اکنون نرخ تماس با 3 کشور را افزایش داده است.
 
به گزارش فارس به تازگی نرخ تماس با سه کشور عراق، ترکیه و آنتارتیکا افزایش یافته است.
 
بر این اساس تعرفه مکالمات صادره بین‌الملل به مقصد شبکه تلفن ثابت کشور عراق از 550 تومان در هر دقیقه به 900 تومان و به مقصد شبکه همراه آن کشور از 700 تومان به 1500 تومان تغییر یافته است.
 
همچنین تعرفه تماس با مقصد شبکه تلفن ثابت کشور ترکیه از 70 تومان در هر دقیقه به 250 تومان تغییر کرده است. علاوه بر این نرخ تماس با مقصد اپراتورهای تلفن‌های همراه و ثابت کشور آنتارتیکا نیز از دقیقه‌ای 700 تومان به 10 هزار تومان افزایش یافته است.
 
اگرچه افزایش نرخ تماس با کشور آنتارتیکا که شاید به ندرت ایرانی در آن باشد، اهمیت چندانی ندارد، اما رویه حاکم بر این افزایش قیمت حائز اهمیت است.
 
زیرا در آخرین تغییرات، تعرفه‌های تماس‌ بین‌الملل در جلسه 153 و در 28 آبان 91 (9 ماه پیش) توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات افزایش یافته بود.
 
پیش از آن نیز کمیسیون در جلسه 146 و در تاریخ 18 مرداد 91 (یک سال پش) تعرفه‌های تماس‌های بین‌الملل را تغییر داده و ضوابط آن را تصویب کرده‌ بود.
 
اکنون و 9 ماه پس از آخرین به روزرسانی تعرفه‌های بین‌الملل، تعرفه‌ تماس با 3 کشور بار دیگر افزایش یافته است.
 
روال کار در تصویب  و اجرای تعرفه‌های بین‌الملل به این صورت است که تغییر تعرفه‌ها بنا به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب می‌شود. مصوبات کمیسیون برای اجرا به شرکت زیرساخت ابلاغ می‌شود.
 
این شرکت مصوبه را برای اجرا به تمام اپراتورهای تلفن کشور ابلاغ می‌کند. در آخر تمام اپراتورهای تلفن همراه و ثابت باید تعرفه‌های جدید را تا پانزده روز کاری از تاریخ ابلاغ اعمال کنند.
 
اما برخلاف مصوبات جلسات 146 و 153 کمیسیون تنظیم، شرکت زیرساخت در افزایش تعرفه اخیر برای 3 کشور، از کمیسیون تنظیم مقررات مجوز نگرفته است. زیرا در یکی از بندهای مصوبه 146 اختیاری برای افزایش تعرفه‌ها به شرکت ارتباطات زیرساخت داده شده است.
 
این اختیار با عنوان «مدیریت پویای تعرفه» به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شده و در توضیح آن آمده است که «زیرساخت براساس آن می‌تواند سطوح تعرفه کشورهای مختلف را جابجا کند».
 
تعرفه‌ تماس‌های صادره خارجی در 11 سطح تعریف شده که در هر سطح کشورهایی وجود دارند. هزینه تماس‌ با مقاصد خارجی نیز طبق اینکه آن کشور در چه سطح تعرفه‌ای قرار دارد محاسبه می‌شود.
 
براین اساس شرکت ارتباطات زیر ساخت موظف شده جابجایی تعرفه مورد نظر را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کند.در صورتیکه سازمان با تغییر تعرفه مخالفت نکند، زیرساخت می‌تواند آن را اجرا کند. اما در صورت نامتعارف بودن جابجایی تعرفه و مخالفت سازمان، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص آن تصمیم خواهد گرفت.
 
یک مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با فارس این موضوع را تایید کرد.
 
وی می‌گوید: این اختیار به دلیل تغییرات نرخ‌ ارز به زیرساخت داده شده است.
 
بنابراین با این اختیار عمل، شرکت زیرساخت می‌تواند هر زمان که ضروری تشخیص داد بدون نیاز به اخذ مجوز، ضمن ثابت نگه داشتن جداول سطوح تعرفه، سطح تعرفه کشورهای مختلف را تغییر دهد و در نتیجه هزینه تماس با آنها را کم و زیاد کند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.