اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 31, 2013
20:06 چهارشنبه، 9ام مردادماه 1392
کد خبر: 56471

مخابرات به دنبال آبونمان 985 تومانی تلفن ثابت است؛مصوبه آبونمان 510 تومانی اجرا شدنی نیست

پس از تصویب 510 تومان آبونمان تلفن ‌ثابت در شورای رقابت و اعلام درج تاثیر افزایش آبونمان در پیش‌بینی سال 92 مخابرات، برخی تصور ‌کردند پرونده آبونمان بسته شد. اما مخابرات پیشنهاد 985 تومانی خود را لحاظ کرده و منتظر تکمیل مصوبه است.
  
شرکت مخابرات ایران اواخر سال 91 درخواست افزایش مبلغ آبونمان تلفن ثابت را به شورای رقابت ارائه کرد.
 
به تازگی این شورا در جلسه 158 نهم تیرماه 92 در پاسخ به این درخواست مخابرات مصوبه‌ای را گذرانده که براساس آن مبلغ آبونمان هر خط تلفن ثابت معادل 100 پالس (با احتساب نرخ هر پالس 51.03 معادل 5103 ریال) تعیین کرده است.
 
این مصوبه شورای رقابت مشروط به میزان استفاده از خط است؛ به این تعبیر که اگر مشترکی در طول ماه کمتر 100 پالس از خط تلفن استفاده کند، باید آبونمان بپردازد و اگر بیشتر از 100 پالس استفاده کند، از پرداخت آبونمان معاف می‌شود.
 
مخابراتی‌ها می‌گویند: تمام مشترکان در طول ماه حداقل 100 پالس از تلفن استفاده می‌کنند. بنابراین با این مصوبه نمی‌شود، از هیچ مشترکی پول آبونمان گرفت.
 
البته رئیس شورای رقابت نیز گفته که مدیران مخابرات با این تصمیم شورا موافق نبوده‌ و قرار است دلایل خود را در شورا بیان کند.
 
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت گفته است: شورا پس از شنیدن نظرات مخابرات، نظر تکمیلی را اتخاذ خواهد کرد. تاکنون شورا در این خصوص تصمیم نگرفته است.
 
اما خبر افزایش آبونمان تلفن ثابت از 63 تومان به 510 تومان بسیاری را به عجله انداخت. در حالی که شورای رقابت و شرکت مخابرات هنوز روی مبلغ 510 تومان به توافق نرسیده‌اند، امیدها روانه سهام مخابرات شد.
 
در گیرو دار انتشار این اخبار خوب، اداره نظارت بر ناشران بورسی نیز بر حسب وظیفه، خواستار شفاف سازی در مورد تاثیر افزایش آبونمان در درآمدهای شرکت مخابرات شد.
 
مخابرات نیز در پاسخ نوشت که «درآمد مذکور در پیش‌بینی‌های سال مالی 92 شرکت اصلی و تلفیقی گروه منتشر شده در تاریخ‌های 8اردیبهشت 92 و 3 مرداد 92 لحاظ شده است.»
 
از این پاسخ مخابرات بسیاری افراد تصور کردند که مخابرات با استقبال از موافقت شورای رقابت با افزایش آبونمان تلفن‌ثابت از 63 تومان به 510 تومان، این سود را در پیش‌بینی‌های مالی 92 لحاظ کرده است، اما ماجرا طور دیگری در حال رقم خوردن است. آنچه مخابرات به عنوان افزایش آبونمان تلفن ثابت در پیش‌بینی‌های 92 دیده، همان پیشنهاد اولیه مخابرات برای آبونمان حدود 985 تومانی است. 
 
اواخر اردیبهشت  92 و زمانی که مدیران مخابراتی از اعلام پیشنهادشان برای مبلغ جدید آبونمان تلفن‌ثابت طفره می‌رفتند، خبرگزاری فارس از پیشنهاد نرخ 985 تومانی برای آبونمان تلفن ثابت خبر داد.
 
در تیرماه نیز پس از مصوبه اولیه 100 پالسی شورای رقابت، فارس در بررسی این مصوبه متوجه شد که مدیران مخابرات معتقدند امروز هزینه ماهانه نگهداری یک زوج سیم 3 هزار تومان است و امیدوار بودند شورای رقابت حداقل با یک سوم این هزینه به عنوان آبونمان موافقت کند. 
 
صحبت‌های داوود زارعیان با خبرنگار فناوری اطلاعات فارس بر این موضوع صحه می‌گذارد.
 
معاون شرکت مخابرات ایران توضیح داد: شرکت مخابرات ایران پیشنهادی برای افزایش آبونمان به شورای رقابت داده که آن را در پیش بینی سود EPS شرکت نیز منظور کرده بودیم. این مبلغ مصوبه  510 تومانی شورای رقابت نیست. بلکه این پیش‌بینی هنوز توسط شورا تصویب نشده است.
 
اما زارعیان در مورد مبلغ پیشنهادی مخابرات برای آبونمان که در EPS لحاظ شده، چیزی نگفت.
 
به این ترتیب موضوع افزایش آبونمان تلفن ثابت که از اواخر سال گذشته مطرح شده، هنوز ادامه دارد. این طور که مخابرات با یقین و خاطر جمع رقم پیشنهادی خود را در پیش‌بینی‌های مالی  سال 92 گنجانده، روی باز رئیس شورای رقابت برای شنیدن دلایل مخابراتی‌ها و ایرادات آشکار مصوبه 100 پالسی شورا، به نظر می‌رسد، تصویب آبونمان 985 تومانی تلفن ثابت در شورای رقابت چندان سخت نباشد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.