تلفن همراه

گوشی

August 1, 2013
16:31 پنجشنبه، 10ام مردادماه 1392
کد خبر: 56491

استفاده مکرر از موبایل خطر ابتلا به سرطان را افزایش میدهد

تحقیقات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که استفاده مکرر از تلفن همراه (موبایل ) منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.
 
به گزارش ایرنا از نیچر، تا به حال هیچ دلیل علمی مبنی بر ارتباط بین سرطان و استفاده مکرر از تلفن همراه در دست نبود و فقط احتمالاتی در این زمینه وجود داشت؛ ولی آزمایش بزاق کاربران دائمی موبایل نشان می دهد که استفاده مکرر از این ابزار خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. 
در این آزمایش، علاوه بر بزاق، عملکرد غدد بزاقی هنگام مکالمه با تلفن همراه نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. 
میزان استرس اکسیداتیو موجود در بزاق کاربران موبایل با افراد ناشنوا مورد مقایسه قرار گرفته است. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد که میزان استرس اکسیداتیو (oxidative stress) کاربران تلفن همراه خیلی بیشتر از افراد عادی است. 
استرس اکسیداتیو به عدم تعادل اکسیژن و قابلیت سیستم بیولوژیکی برای سم زدایی گفته می شود، این فرآیند موجب صدمه به DNA و سلول های بدن پستانداران می شود ، میزان پراکسید و رادیکال های آزاد سمی را در بدن افزایش می دهد و عامل اصلی بروز سرطان است؛ همچنین این امر باعث جهش ژنتیکی و رشد تومورهای بدخیم می شود. 
محققان از قبل نیز اعتقاد داشتند که نسبت دادن انواع تومور و سرطان به تلفن همراه خیلی هم بی ربط نیست؛ چراکه حین مکالمه، امواج رادیویی ساطع شده به طور مستقیم با بافت های سر، گردن و گوش افراد در ارتباط هستند. 
برخی دیگر از آسیب های استفاده مکرر از تلفن همراه عبارتند از : 
افزایش استرس 
افزایش خستگی 
کاهش شدید اشتها 
بروز افسردگی 
افزایش فشار خون 
افزایش دمای بدن 
احساس درد در ناحیه گوش 
احساس درد در ناحیه گردن 
شیوع انواع میکروب ها به دلیل آلودگی صفحه کلید موبایل 
طبق آخرین آمارگیری انجام شده، مردم قاره آمریکا بیشتر از سایر نقاط دنیا از تلفن همراه استفاده می کنند وحدود ۸۵ درصد افراد بالغ، تلفن همراه دارند. 
در این تحقیقات آمده است که منظور از کاربران مداوم تلفن، افرادی است که در ماه بیش از ۸ ساعت از تلفن همراه خود استفاده می کنند. 
نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Antioxidants and Redox Signaling به چاپ رسیده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.