اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 5, 2013
20:07 دوشنبه، 14ام مردادماه 1392
کد خبر: 56553

اخوان: صفحه سفید پیوست فرهنگی عاملی بر قطع تماس تصویری شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اگر در پروانه اعطایی به جای اینکه یک صفحه خالی به عنوان پیوست فرهنگی قرار می‌گرفت، مطالبی در آن قید می‌شد، هم اپراتور با مشکلی روبرو نبود و هم بخش فرهنگی کشور در حال حاضر دغدغه‌ای نداشت.
 
 
مهدی اخوان بهابادی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه برای دانستن ضرورت پیوست‌های فرهنگی باید کمی به عقب برویم و مروری به فضای این حوزه داشته باشیم، اظهار کرد: در اوایل دولت دهم بود که برای ورود فناوری نسل سوم تلفن همراه، مجوز صادر شد که امتیاز این فناوری قابلیت استفاده از سرعت بالا در تبادل داده و ترافیک دیتا و در ضمن یکی از خدمات آن تماس تصویری بود.
وی عنوان کرد: در زمان اعطای مجوز برای این اپراتور دوره انحصار در نظر گرفته می‌شود که طی آن اپراتورهای دیگر اجازه فعالیت در حوزه نسل سوم ندارند و تا این قسمت همه چیز طبیعی و در دنیا عرف است که یک دوره انحصار در نظر گرفته شود تا اپراتور بتواند طرح تجاری خود را پیاده‌سازی کند.
او در مواجهه با این موضوع که عده‌ای بر خلاف این معتقدند که مدت زمان انحصار به ضرر اپراتور و مانع پیشرفت فناوری در کشور است، یادآور شد: ارائه انحصار به اپراتوری که در هنگام ورود به بازار سهمی در دست ندارد و در مقابل شاید اپراتورهای دیگر هم به مرحله اشباع رسیده باشند، در دنیا رویه‌ای مرسوم است چرا که غیر از این حالت زمینه رقابت برای اپراتور جدید سخت می‌شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که اگر انحصار رویه‌ای مرسوم است پس چرا تا حال حاضر که این اپراتور موفق به ارائه خدماتش نشده، اقدامی انجام نشده است؟ گفت: سال گذشته شروع به پیگیری این موضوع کردیم که چرا کشور ما از این تکنولوژی محروم است در حالیکه برخی کشورهای همسایه ما با شرایطی حتی اسف‌بار از این تکنولوژی بهره می‌برند؛ البته تا آن زمان اپراتور هم به تعهدات خود عمل نکرده و در قبال انحصاری که گرفته بود، تضامین خود را برای پیاده‌سازی تکنولوژی این نسل در کشور اجرایی نکرده بود.
بهابادی ادامه داد: ورود این تکنولوژی برای ما نه تنها از جهت سرویس‌هایی چون تماس تصویری یا قابلیت‌های دیگر، بسیار اهمیت داشت چرا که این موضوع در ارتقا خدمات اینترنتی در داخل کشور ما می‌توانست بسیار مناسب باشد و بستر مناسبی بود برای شبکه ملی اطلاعات تا ارائه دهندگان سرویس داخلی برای ارائه اطلاعات و خدمات خود به مردم از آن استفاده کنند.
او گفت: زمانیکه در حال پیگیری این موضوع بودیم که چرا اپراتور نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و منطقا باید در آن زمان جریمه می‌شد، بحث تمدید دوره انحصار مطرح شد و برای ما خیلی عجیب بود و به جای اعمال جریمه، دوره انحصار 15 ماه دیگر تمدید شد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوال که با وجود تمامی این چالش‌ها، سر و کله پیوست فرهنگی به یکباره از کجا پیدا شد؟، گفت: در حال مطالعه پروانه این اپراتور بودیم که مشکلات زیادی را در قوانین اعطایی مشاهده کردیم و این مقارن شد با اعتراض جامعه فرهنگی کشور و برخی از مراجع و آیات اعظام در قم؛ مذاکراتی را با برخی از این عزیزان داشتیم که حرف و منطق آنان کاملا مورد تأیید ما و موضوع قابل پیشگیری بود.
وی افزود: اگر در پروانه اعطایی به جای اینکه یک صفحه خالی به عنوان پیوست فرهنگی قرار می‌گرفت، مطالبی در آن قید می‌شد، هم اپراتور با مشکلی روبرو نبود و هم بخش فرهنگی کشور در حال حاضر دغدغه‌ای نداشت.
بهابادی درباره اقدامات صورت گرفته برای تذکر به چنین ضعفی در پروانه این اپراتور، بیان کرد: با وزارت ارتباطات تماس گرفته شد و از آن‌ها توضیح خواستیم و چندین بار به آن‌ها مهلت دادیم تا برای دغدغه فرهنگی ایجاد شده راه حلی را ارائه دهند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه پیوستی که تهیه و تصویبش شاید سه ماه بیشتر زمان نمی‌خواست اما سه سال گذشته و هنوز تدوین وتصویب نشده است، تصریح کرد: چند بار تذکر داده شد که این موضوع جدی است ولی متأسفانه آن توجه لازم برای رفع دغدغه‌ها انجام نشد و به ناچار تماس تصویری رایتل قطع شد.
او درباره مدت زمان تعلیق این خدمت گفت: این موضوع موقتی است و به محض دریافت و تصویب پیوست فرهنگی-محتوایی این موضوع رفع می‌شود.
بهابادی درباره راهکارهایی که دیگر از این به بعد شاهد چنین روادیدی در برخورد با تکنولوژی نباشیم، گفت: در فرایند فعالیت‌های اپراتورهای مخابرات کشور، موضوع پیوست فرهنگی از این به بعد لحاظ خواهد شد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره حقوق مردمی که در این بین ضایع و از یک خدمت اپراتور خود محروم شده‌اند، نیز اظهار کرد: اپراتور باید به این موضوع پاسخگو باشد و ما اپراتور را وزارت ارتباطات می‌دانیم. دلیل اینکه وزارت ارتباطات چند ماهی است مشغول رایزنی با بخش‌های فرهنگی کشور است، سعی می‌کنند کاری که ظرف چند سال گذشته اتفاق نیافتاده را ظرف چند ماه انجام دهند و نتیجه را به شورای عالی فضای مجازی کشور ارسال کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.