August 10, 2013
16:54 شنبه، 19ام مردادماه 1392
کد خبر: 56641

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در دیدار با واعظی: سهم کم ایران از بازار جهانی نرم افزار باید ارتقا پیدا کند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر گسترش خطوط ارتباطی و زیرساخت در کشور، افزود: سهم ایران از بازار نرم افزاری دنیا بسیار اندک است از همین رو باید زمینه برای گسترش فعالیت متخصصان نرم افزار در کشور ایجاد شود.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با دکتر کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت وگو کرد.
 
دکتر کاظم جلالی در این دیدار با تاکید بر اهمیت ارتباطات در دنیای امروز، گفت: باید در کشور زمینه‌های گسترش خطوط ارتباطی و زیرساخت ایجاد شود چرا که امروز یکی از زیربناهای لازم برای توسعه کشور، ایجاد خطوط ارتباطی گسترده است.
 
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: فضای مجازی و تولید نرم‌افزار به یکی از منابع مهم درآمدی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است در حالی که سهم ایران از این بازار بسیار اندک است از همین‌رو باید زمینه‌ برای گسترش فعالیت متخصصان نرم افزار در کشور ایجاد شود.
 
وی با تاکید بر استفاده از توانمندی جوانان و متخصصان داخلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: باید در کنار گسترش خطوط ارتباطی موضوع حفظ امنیت اطلاعات در فضای مجازی و ارتباطات مورد توجه جدی قرار بگیرد.
در پایان این دیدار تفاهم شد تا وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سه ماه پس از اخذ رای اعتماد از مجلس برنامه‌ای را در بخش‌های توسعه خطوط ارتباطی و گسترش فضای تبادل اطلاعات تهیه کرده تا با تعامل و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس برنامه‌ای در این زمینه به ویژه در بحث تدوین مقررات نهایی شد تا زمینه عملیاتی شدن آن ایجاد شود.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات نسبت به کشورهای منطقه را کند توصیف کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر جایگاه ایران در زمینه شاخص توسعه دولت الکترونیک با وجود پیشرفت هشت پله‌ای در جهان، در بین کشورهای سند چشم انداز تغییری نکرده است که در این زمینه دولت تدبیر و امید باید گام‌های سازنده‌ای به سمت دستیابی به افق چشم‌انداز بردارد.
 
محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه این دیدار با اشاره به برنامه‌های خود، توضیح داد: توسعه شبکه و زیرساخت از طریق شبکه باند بین‌المللی و شبکه داخلی یکی از اولویت‌های کاری من در صورت تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود که این امر زمینه‌ساز رشد در حوزه‌های بسیاری را فراهم می‌کند.
 
وی گسترش خطوط ارتباطی در سطح کشور را از اولویت‌های برنامه کاری خود خواند و تصریح کرد: حضور فعالانه در مجامع ارتباطی منطقه‌ و بین‌الملل با درنظر گرفتن منافع ملی از عواملی است که باعث رشد جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه در زمینه توسعه فعالیت‌های الکترونیکی می‌شود.
 
واعظی با تاکید بر کاربردی بودن گزارش‌های علمی و کارشناسانه مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: تحقیق و توسعه فناوری‌های بومی در کشور نیازمند تدوین ضوابط و مقرراتی هستیم که امید است با همکاری هرچه بیشتر با مرکز پژوهش‌های مجلس بتوان در این زمینه گام‌های بلند و موثری برداشت.
 
در پایان این دیدار تفاهم شد تا وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سه ماه پس از اخذ رای اعتماد از مجلس برنامه‌ای را در بخش‌های توسعه خطوط ارتباطی و گسترش فضای تبادل اطلاعات تهیه کرده تا با تعامل و همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس برنامه‌ای در این زمینه به ویژه در بحث تدوین مقررات نهایی شد تا زمینه عملیاتی شدن آن ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.