سخت‌افزار

August 11, 2013
9:15 یکشنبه، 20ام مردادماه 1392
کد خبر: 56655

نجات سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های خش‌دار با خمیر دندان

خمیرداندان فقط برای دندان‌های‌تان مفید نیست؛ می‌توانید از آن برای نجات سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های خش‌دار هم استفاده کنید.
 
توصیه مجله آلمانی پی سی ولت این است که خمیردندان را با پارچه‌ای لطیف روی سطح دیسک بمالید. با این کار سطح خش‌ها کمتر و خطا در خوانش داده‌های روی دیسک کاهش می‌یابد. البته اگر خش‌ها خیلی عمیق یا در کل لایه گسترانده شده باشد، خمیردندان دردی را دوا نخواهد کرد. اگر هم دیسک خیلی قدیمی باشد، ممکن است این روش جواب ندهد چون شاید دیگر تاریخ مصرف دیسک گذشته باشد.
 
کارشناسان می‌گویند با این حال هنوز برنامه‌هایی وجود دارد که می‌تواند بخش‌های آسیب‌دیده داده‌ها را بخواند و اطلاعات را به بلوک‌های قابل مدیریت منتقل کند. محبوب‌ترین ابزارها برای نسخه‌های لینوکسی برنامه‌ای همچون Ddrescue است. در ویندوز هم برنامه WinDD معمولا به کار گرفته می‌شود.
 
فایل‌های تصویری را می‌توان با برنامه‌های مثل Daemon Tools Lite دوباره خواند یا از نو ضبط کرد. این برنامه رایگان را می‌توان برای ایجاد تصاویر نیز مورد استفاده قرار داد. اگر از تنزل کیفیت داده‌ها نگران هستید، سی دی‌ها، دی وی دی‌ها و دیسک‌های بلو ری نباید گزینه نخست شما برای ذخیره داده‌ها باشد.
 
اما اگر همچنان می‌خواهید از این دیسک‌ها به عنوان گزینه پشتیبان در کنار درایوهای اکسترنال استفاده کنید، برنامه‌های رایگانی همچون DVDisaster را نیز محکی بزنید که داده‌ها را روی دیسک به شیوه‌ای ذخیره می‌کند که کار نجات داده‌ها حتی زمانی که دیسک دچار مشکل شود، ساده می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.