بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

مخابرات فضایی

August 13, 2013
12:24 سه شنبه، 22ام مردادماه 1392
کد خبر: 56739

گزارش کامل جزییات بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در مجلس

نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور، بررسی رای اعتماد به واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دستور کار قرار دادند.
 
بهروز نعمتی و علی اصغر زارعی به عنوان مخالف، غلامرضا کاتب، باقر حسینی و سبحانی‌فرد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی مذکور سخنرانی کردند.
 
نعمتی:برای ارجاع ودیعه‌های مردم چه برنامه‌ای دارید؟
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی به برخی برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرد.
 
بهروز نعمتی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مخالفت بنده با دکتر واعظی به معنای مخالفت با همه وزرای پیشنهادی و مخالفتی سیاسی و جنجالی نیست، بلکه دلیل مخالفت من، مباحث کارشناسی و مخالفت با برنامه‌های ایشان است و فکر می‌کنم برنامه‌هایی که ایشان ارائه کردند، دارای نقاط ضعف جدی است که این برنامه‌ها باید مورد نقد و تجدیدنظر قرار گیرد.
 
وی خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سوال اول من این است که شما به عنوان یک دیپلمات بین‌المللی شناخته شده‌اید و شناختی که شما در دهه 60 از مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارید، با امروز متفاوت است و ما فکر می‌کنیم که باید به گونه‌ای رفتار شود که تحولات اساسی و جدی که در مجموعه این وزارتخانه ایجاد شده را مدنظر قرار دهید.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین بیان کرد: دلیل بحث بنده این است که شما وقتی بعد از اینکه از وزارت ارتباطات فارغ شدید، فوق‌لیسانس و دکترای علوم سیاسی گرفته‌اید و از این در کل از این مجموعه منفک شدید که این موضوع بحث بسیاری از کارشناسان است، باید پاسخگوی آن باشید.
 
نعمتی در ادامه گفت: در حال حاضر مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مجموعه پژوهشگر و یک مجموعه پتانسیل و توانمند از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده، مجموعه‌ای که می‌تواند عصای دست شما باشد و به عنوان یک مبداء تحول در یکی از وزارتخانه‌های اساسی زیربنایی کشور مدنظر قرار بگیرد که شما در برنامه‌های خود هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اید، چراکه اگر قرار است تحولی در یکی از مجموعه‌های زیربنایی کشور ایجاد شود، همین مرکز پژوهش‌ها است.
 
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به سازمان فضایی، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی رای داده که این سازمان در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و به عنوان یک مجموعه سیاستگذار باید مطرح شود که باز هم شما در برنامه‌های خود هیچ اشاره‌ای به این مطلب نکرده‌اید.
 
این نماینده مجلس یادآور شد: درخصوص بحث شورای عالی مجازی که ابلاغیه مقام معظم رهبری است و باید سیاستگذاری‌های آن در بخش مخابرات و ارتباطات صورت بگیرد، شما به صورت روشن و شفاف ورودی به آن پیدا نکرده‌اید و من فکر می‌کنم در این بخش مهم و استراتژی برای اعمال حاکمیت ورود پیدا کنید چراکه جزو وظایف ذاتی وزارتخانه شماست.
 
نعمتی به توسعه آی‌سی‌تی روستایی اشاره کرد و گفت: بیش از 50 درصد کشور ما را روستاییان تشکیل می‌دهند. ما نمی‌توانیم دلیلی بیاوریم که چون بخش خصوصی در بخش روستایی سرمایه‌گذاری می‌کند این موضوع از ما ساقط می‌شود و شما باید مشخص کنید که وظیفه دولت و وظیفه شما به عنوان وزیر پیشنهادی در این رابطه چیست.
 
وی خاطرنشان کرد: بد است که یک روستازاده ما نتواند از امکانات ارتباطی استفاده کند.
 
نعمتی افزود: موضوع بعدی که اهمیت ویژه‌ای دارد و وزرای دیگر نیز به آن نپرداختند، میلیاردها تومان ودیعه مردم است که نزد مخابرات گذاشته شده، این پول حق‌الناس است و نباید آن را نادیده گرفت. میلیاردها تومان پول مردم نزد وزارت ارتباطات و مخابرات است که پول و سود آن باید به مردم برگردانده شود و شما باز هم در برنامه خود اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اید.
 
نماینده مردم اسدآباد با اشاره به اپراتورها گفت: آیا امروز معتقد به توسعه هستید یا خیر؟ اگر قرار است به عنوان حاکمیت، حاکمیت کنیم، قطعا نیازمند اپراتورهای دیگر هستیم و امروز واقعیت این است که نظارتی بر این موضوع وجود ندارد و شما نیز به عنوان وزیر ارتباطات به این موضوع نپرداختید.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به موضوع واگذاری شرکت مخابرات و سهام آن اشاره کرد و خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آیا شما این واگذاری را محق می‌دانید؟ نظر خود را رسما اعلام کنید. آیا شما از این سهام ممتاز دفاع می‌کنید یا آن را واگذار خواهید کرد؟
 
نعمتی با بیان اینکه سوال‌های اساسی دیگری نیز وجود دارد، اظهار کرد: سهم جمهوری اسلامی از فناوری ارتباطات و اطلاعات را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا در خود می‌بینید این سهم را افزایش دهید؟
 
وی در ادامه بیان کرد: موضوع مورد توجه دیگر اجرای ماده 86 بودجه درخصص رسیدگی به حقوق کارگزاران است. آنها سال‌هاست که سرگردان هستند و متاسفانه هیچ‌گاه دولت مصمم به رفع مشکلات آنها نبوده است. حال من از شما می‌پرسم آیا رویه و منش شما همین‌گونه است و یا به آنها رسیدگی می‌کنید؟
 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بخش صنعت داخلی مخابرات و بخش تحقیقات در حال فراموشی است، شما برای مناطق ویژه الکترونیکی چه برنامه‌ای دارید و چه تدبیری می‌اندیشید؟
 
نعمتی همچنین به نسل سوم ارتباطات و رایتل اشاره کرد و گفت: باید به رایتل و مشکلات در این خصوص رسیدگی شود.
 
وی در پایان به برخی بدرفتاری‌های روز گذشته در مجلس اشاره کرد و افزود: بدرفتارهایی که دیروز رخ داد، شرمنده مردم هستیم و اگر معنای سیاست این است که ما افراد را زیر پا له کنیم، نفرین و ننگ بر این سیاست باد.
 
کاتب: واعظی دیپلماتی است که مخابرات را می‌شناسد
یک نماینده موافق واعظی، گزینه پیشنهادی وزارت مخابرات دولت یازدهم در اظهارات خود با تاکید بر سابقه واعظی در حوزه مخابرات و ارتباطات، گفت: واعظی دیپلماتی است که حوزه مخابرات را می‌شناسد.
 
کاتب عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات، گفت: آقای واعظی در سال‌های گذشته از پایین‌ترین تا بالاترین مسوولیت‌ها را در وزارت ارتباطات تجربه کرده و 10 سال سابقه اجرایی در حوزه مخابرات دارد. آیا چنین سابقه‌ای برای کسی که می‌خواهد وزارت را بر عهده بگیرد کافی نیست؟
 
وی با اشاره به مدارک تحصیلی واعظی، گفت: ایشان هم تحصیلاتی در زمینه الکترونیک و مخابرات دارند و هم مدرک تحصیلی در زمینه روابط بین‌الملل که هر دوی این‌ها برای تصدی وزارت ارتباطات لازم است.
 
وی با اشاره به بعضی ایرادهایی که در مورد واعظی مطرح می‌شود، اظهار کرد: باید به این مساله توجه کرد که ماهیت مسوولیت وزیر دوگونه است؛ یکی مسوولیت تخصصی در وزارت و دوم موقعیت وزیر در درون کابینه که باید همگام با دولت حرکت کند.
 
کاتب با اشاره به برنامه‌های واعظی برای وزارت ارتباطات، گفت: در برنامه‌هایی که ایشان ارائه داده‌اند توسعه ارتباطات روستایی به دقت دیده شده و نشان می‌دهد که برای این موضوع سرفصل‌های مستقلی در برنامه‌های ایشان وجود دارد. ضمن این‌که باید توجه داشت که دیگر روستاهای ما مشکل ارتباط تلفنی ندارند و باید در زمینه ارتباط مجازی و اینترنت برای آن‌ها کارهایی انجام شود.
 
وی با بیان این‌که «واعظی در توجه به ارتباطات روستایی سابقه طولانی دارد»، گفت: اولین بار مجوز ایجاد ارتباطات تلفنی روستایی در سال 58 توسط همین آقای واعظی از مجلس گرفته شد و اجرای آن در سال 59 آغاز شد و این موضوع نشان می‌دهد که آقای واعظی توسعه را مسوولیت اصلی خودش می‌داند.
 
وی همچنین با بیان این‌که «جدا شدن مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فضایی از وزارت ارتباطات ظلم بوده است» گفت: ما در این زمینه با آقای روحانی هم صحبت کردیم و نظر رییس‌جمهور این است که این اقدام خلاف قانون بوده و این دو مرکز باید به وزارت ارتباطات باز گردد.
 
نماینده زابل: واعظی اشراف تخصصی خود به حوزه ارتباطات را اثبات کرده است
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیش از دفاع خود از وزیر پیشنهادی ارتباطات جا دارد از ملت و رهبری به خاطر اتفاقات دیروز مجلس عذرخواهی کنم و عرض کنم که نمایندگان باید شان مجلس را با رعایت تقوا حفظ کنند.
 
باقر حسینی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه امروز مجلس صحبت می‌کرد اظهار داشت: وزارت ارتباطات به عنوان یک وزارت کلیدی در سیاست‌گذاری هدایت و مدیریت کلان کشور در بخش ارتباطات موثر است.
 
وی با بیان سابقه و بیوگرافی از وزیر پیشنهادی اظهار داشت:ایشان از سال 58 که وارد وزارت ارتباطات شدند با چالش‌های مختلفی نظیر خروج دوهزار مستشار خارجی و جایگزینی مهندسان و متخصصان داخلی مواجه بود، ضمن آنکه ایشان با تشکیل شورای برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات از شخصیت‌هایی بودند که در شکل‌گیری این وزارتخانه در قالب جدید موثر بودند.
 
وی افزود:سابقه مثبت ایشان در وزارت خارجه در سمت‌های مهمی چون معاونت اروپا و آمریکا و معاونت اقتصادی و همچنین تجربه و شناخت خوب‌شان از تحولات و رخدادهای جهانی فرصتی است تا با پرداختن به مسائل بین‌المللی و حضور موثر در مجامع و مراکز تصمیم‌گیری به دفاع از حقوق کشور در موضوعاتی مثل فضای فرکانسی، مدارات ماهواره‌ای و منابع اینترنتی اقدام کنند.
 
حسینی با اشاره به برنامه ارائه شده واعظی برای تصدی پست وزارت ارتباطات گفت: مهمترین نقطه قوت برنامه ایشان توجه به اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه است بنابراین مخالفانی که معتقد بودند برنامه ایشان جامعیت ندارد باید این نکته را مدنظر قرار دهند که نمی‌شود مخالف اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه برنامه ارائه کرد. اما نکات دیگر در برنامه ایشان توجه به توسعه زیرساخت‌ها، توسعه تحقیقات و صنایع بومی، ارتقا سطح آموزشی وتامین دسترسی بهتر به منابع ارتباطاتی است که هر کدام به عنوان یک نکته مهم و مثبت قابل دفاع است.
 
وی افزود: حفظ حقوق شهروندان و حاکمیت و بازنگری این بخش است که از طریق اجرای صحیح اصل 44 و شفاف‌سازی قلمرو و مراکز تصمیم‌گیر در این حوزه امکان‌پذیر است و در برنامه‌های پیشنهادی ایشان نیز به خوبی وجود دارد. همچنین توجه به مناطق مرزی و محروم در توسعه زیرساخت‌ها و فیبر نوری نیز بسیار مهم است که ایشان از آن غافل نشدند. یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های آقای واعظی توسعه صنعت بر مبنای فناوری داخلی است و در خصوص بومی‌سازی که با حمایت از تولید داخلی می‌توان به آن رسید.
 
حسینی در پایان تاکید کرد: ارائه مقالات علمی و شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی برای یک فرد کفایت می‌کند تا میزان علاقه و توانمندی‌اش را در آن حوزه نشان دهد و جناب آقای واعظی با حضور مستمر و علمی خود در این مجامع توان خود را در توجه علمی و اشراف تخصصی به حوزه ارتباطات اثبات کردند.
 
زارعی:واعظی مواضع خود را در مورد حوادث پس از انتخابات شفاف بیان کند
یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات، تخصصی در حوزه مربوط به این وزارتخانه ندارد و شخصیتی سیاسی است گفت: آقای واعظی باید در مورد حوادث پس از انتخابات مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند.
 
علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت می‌کرد گفت: آقای واعظی از سال 58 تا 65 به مدت هفت سال در مخابرات بود اما از سال 65 تا 92 که حدود 27 سال از آن می‌گذرد در مسائل روابط بین‌الملل و عرصه‌های ‌سیاسی فعالیت داشته است.
 
وی تصریح کرد: بنابراین تجربیات وی تا در مقطع کارشناسی در زمینه مخابرات بوده و در مقاطع تکمیلی در زمینه علوم سیاسی فعالیت داشته است لذا می‌خواهم نتیجه‌گیری کنم که تخصص وی برای مجموعه صنایع مخابرات با تحصیلاتش که در دوران قبل از انقلاب بوده است، کافی نیست. حتی وی آشنایی اولیه با مبانی کارآمد در عرصه مدیریت عالی این صنعت ندارد.
 
زارعی با بیان اینکه صنایع الکترونیک از دورانی که وی در مخابرات حضور داشته تا به امروز تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر در این وزارتخانه مباحث مربوط به مخابرات فضایی و ماهواره‌ها مطرح است. لذا از این حیث وزیر معرفی شده فاقد چنین ویژگی‌های است و این به عنوان یک نقیصه در برنامه‌های ارائه شده توسط واعظی وجود دارد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بعید می‌دانم وزیر پیشنهادی معرفی شده برای تصدی وزارت ارتباطات تا به حال از چند کارخانه در زمینه صنایع الکترونیک بازدید داشته و یا حتی با مدیران آنها تماسی داشته باشد چرا که در این چند روز اخیر برخی از مدیران کارخانه‌های مربوط به این صنایع در تماسی گله‌مندی خود را مطرح کرده‌اند که در کشور افرادی داریم که چندین سال در دانشگاه‌ها در رشته‌های مخابرات‌،الکترونیک و سخت‌افزار تحصیل کرده‌اند چرا نسبت به این تخصص‌ها بی‌اعتنایی می‌شود در هر حالی که این افراد آدم‌های شناخته شده در بحث تجارت الکترونیک هستند.
 
زارعی با تاکید بر اینکه کشورهایی توانستند اقتصاد خود را چند پله ارتقاء دهند که از دانش الکترونیک بهره‌ گیرند، گفت: در این زمینه آقای واعظی نسبت به این مسائل کاملا بیگانه است و در برنامه‌های خود نیز اشاره چندانی به این موضوعات نداشته است.
 
وی با اشاره به آمارهای مربوط به شاخص‌های توسعه ICT گفت: اگر این شاخص‌ها از سال 86 ارتقا یافته و اصلاح شده دلیلش این بوده که مدیران متخصصی در وزارت ارتباطات منصوب شده‌اند. مگر می‌شود وزیری در یک عرصه انتخاب شود که به مبانی مسلط نباشد؟
 
وی با اشاره به اینکه ما در برخی از تجهیزات به کشورهای خارجی وابسته هستیم، اظهار کرد: در هر زمانی که با عنوان حاکمیت وزرای ما مدیریت کرده و تولید داخل را در این عرصه تقویت کرده‌اند هم تولیدکنندگان داخلی راضی بوده و هم ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شده است.
 
زارعی با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد، گفت: حتی مطرح شده که وی ممکن بود به عنوان وزیر امور خارجه مسوولیت داشته باشد اما وقتی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد هم برای خود وی قدری تعجب‌برانگیز بود و هم برای متخصصین کشور.
 
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات که در برنامه پنجم نیز مطرح شده از مطالبات ملی کشور است، گفت: حتی آقای واعظی نسبت به موضوعات مربوط به فضای مجازی برنامه‌ای ارائه نکرده در حالی که ما شورای عالی فضای مجازی را در کشور داریم که هم تراز با شورای عالی امنیت ملی کشور است.
 
زارعی ادامه داد: گفته شده واعظی برای جبران ضعف‌هایی که در مدیریت وجود دارد می‌خواهد از برخی آقایان به عنوان معاونین خود استفاده کند که این نقیصه برطرف شود این مسئله درست نیست و انتظار می رود آقای واعظی نسبت به این مسائل پاسخگو باشد.
 
این نماینده اصولگرای مجلس در پایان با تاکید بر اینکه اساسا وزیر پیشنهادی ارتباطات شخصیت سیاسی دارد، گفت: گرچه در مباحث اجتماعی نیز نقطه نظراتی داشته است اما از وی انتظار می رود در مورد حوادثی که در کشور اتفاق افتاد بالاخص حوادثی که پس از انتخابات اتفاق افتاد مواضع خود را شفاف‌تر بیان کند.
 
سبحانی‌فرد: واعظی تخصص و تحصیلات لازم را دارد
یک نماینده مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای واعظی تخصص و تحصیلات لازم در این حوزه را دارد و با شناخت کامل از زیرساخت‌های انسانی و ساختاری وزارتخانه می‌تواند از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره ببرد.
 
رمضانعلی سبحانی‌فرد در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از وزارتخانه‌های زیرساختی و زیربنایی همین وزارتخانه است و خدمات‌دهی‌اش در سایر بخش‌های جامعه بی‌نظیر است یعنی از بازاری‌، تجار، کسبه و کشاورز گرفته تا زنان خانه‌دار، بچه و پیر و جوان از این خدمات استفاده می‌کند. امروز بیش از 30 درصد از اینترنت بهره‌برداری می‌کند تلفن همراه هم در دسترس همه است.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بر همین اساسی کسی باید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد که آشنایی کافی با این مقوله داشته باشد و کسی باید وزیر آن باشد که جز این خانواده باشد و ساختار سازمانی وزارتخانه و ساختار انسانی آن را به خوبی بشناسد تا بتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند.
 
نماینده مردم سبزوار خاطر نشان کرد: آقای واعظی فردی متخصص‌،‌متدین و موثر و پرتلاش است و پیشتاز بازسازی مخابرات از ابتدای پیروزی انقلاب است در حالی که برنامه‌ریزی و مدیریت این بخش توسط کارشناسان خارجی انجام می‌شد او به این بخش ورود پیدا کرد و با تخصصی که در آن زمان در لیسانس برق،‌فوق‌لیسانس الکترونیک و دانشجوی مخابرات داشت با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و تربیت آنها شروع جدیدی برای زیرساخت‌ها و خدمات به نقاط مختلف کشور بود.
 
وی افزود: خصوصا اینکه در ابتدای انقلاب جنگ تحمیلی به کشور تحمیل شده بوده و این مسئله نیازمند این بود که خدمات ارتباطاتی در مناطق جنگی وارد شود در همین راستا تعداد بسیاری از همکاران ایشان به درجه رفیع شهادت و یا جانبازی نائل شدند. از اقدامات دیگر ایشان توجه به محرومیت‌زدایی،‌توسعه خدمات ارتباطی و سوئیچ‌های شهری و بین‌شهری بود.
 
سبحانی‌فرد تاکید کرد: ایشان به بخش تولید و انتقال تکنولوژی آنالوگ به دیجیتال توجه ویژه‌ای داشتند و تحول شتابان به این بخش دادند.
 
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از سخنانش را به پاسخ به مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات اختصاص داد و گفت: شما می‌گویید تخصص ایشان در زمانی بود که ما Maine frame داشتیم در حالی که ایشان در آن مقطع طراحی دیجیتال داشت. نمایندگانی که از استان فارس هستند می‌دانند صنایع الکترونیکی شیراز در زمان ایشان طراحی شد که در آن زمان بیش از 5 هزار نفر در آنجا اشتغال داشتند.
 
وی ادامه داد: شما می‌گویید در این هشت سال این بخش رشد داشته؛ در دو ماه پیش ما به همراه اعضای کمیسیون صنایع به بازدید صنایع مخابراتی که تا قبل از سال 84 ،‌ سه هزار شاغل داشت رفتیم. امروز 500 نفر در آنجا مشغول به کار هستند و صندوق صدقات تولید می‌کنند که جای تاسف دارد. آن زمان بحث دیجیتال طراحی شد و امروز این دو شرکت با 5 هزار جمعیت تعطیل شدند.
 
در صنایع مخابرات 500 نفر مشغول به کارند که متاسفانه صندوق صدقات تولید می‌کنند
 
سبحانی‌فرد خاطر نشان کرد: امروز با توجه به توسعه فناوری و نقش قدرت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در این راستا با شناخت عمیقی که آقای روحانی از ایشان داشتند با توجه به تحصیلات و تخصص‌شان برای مسوولیت مهم از آقای واعظی دعوت کردند که ما از اینکه ایشان را معرفی کردند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه آقای واعظی نشان می‌دهد که ایشان شناخت کافی نسبت به مسائل این حوزه دارد و به خوبی برای کاستی‌ها و مشکلات آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. برنامه‌ریزی ایشان حول محور سند چشم‌انداز توسعه بوده است. ایجاد شبکه ملی اطلاعات در صدر ماده 46 آمده است که ایشان هم به خوبی به آن پرداخته است. ایجاد شبکه ملی اطلاعات بسیار مورد توجه و تاکید رهبری قرار گرفته و باید تا پایان سال گذشته انجام می‌شد اما معطل مانده است.
 
توجه به پهنای باند و اینترنت پرسرعت با استفاده از مشارکت بخش خصوصی با تقویت و کنترل نظارت حاکمیت، توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها با مشارکت بخش خصوصی از مواردی بود که سبحانی‌فرد در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: اعتباراتی که در اختیار این وزارتخانه گذاشته‌ایم کفاف این سرمایه‌گذاری‌های را نمی‌کند مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود و سرمایه‌گذاری کند منتهی در بخش زیرساخت‌ها تا به حال بخش خصوصی ورود پیدا نکرده است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین به خدمات پستی پایه و گسترش بیشتر پست بانک‌ها در مراکز روستایی و شهرهای کوچک اشاره و تصریح کرد: خیلی از شهرهای کوچک بانک ندارند پست بانک باید به این مناطق برود تا مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.
 
مورد دیگری که سبحانی‌فرد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی مطرح کرد توجه به حقوق و مطالبات مردم در برابر اپراتورها بود که موجب نارضایتی شهروندان شده است. او همچنین بر حضور موثر و فعال در مجامع بین‌المللی در حوزه‌های فناوری اطلاعات تاکید کرد.
 
سبحانی‌فرد همچنین خاطر نشان کرد: رسیدن به سهم دو درصد تولید ناخالص ملی از مسائلی است که مورد توجه واقع نشده است امروز سهم تولید به صفر رسیده لذا ایشان از طریق توسعه صنعت و تحقیقات و به کارگیری توانمندی‌های داخلی می‌تواند سهم قابل توجهی در تولید داشته باشد با حمایت از تولید داخلی شرکتهای دانش بنیان تقویت می‌شوند و اثرات تحریمی کاهش پیدا می‌کند.
 
این نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات در پاسخ به یکی از مخالفان نیز گفت: مرکز تحقیقات توسط مجلس تصویب شده و شورای انقلاب آن را تصویب کرده در مصوبه اخیر هم تصویب شده که برگردد.
 
واعظی/1/: با خصوصی‌سازی موافقم/هیچ‌گاه از تخصص خود دور نیفتاده‌ام
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برنامه بنده در چهار محور قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.
 
محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: توسعه ICT منجر به ارائه انواع خدمات ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، کاهش بروکراسی و رفت و آمدهای زائد شهری و بین شهری و بهبود شاخص‌های محیط زیستی و رفاه عام جوامع و مردم گردیده و همچنین سبب خلق کسب و کارهای نوین، ایجاد اشتغال گسترده دانش‌ پایه، ارتقای نظام نوآوری و مدیریت دانش و علوم و افزایش دانش علوم اجتماعی می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش میزان رشد و توسعه یافتگی کشورها تلقی می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه خود را به چهار بخش تقسیم‌بندی کرده است، اظهار کرد: ما بنا داریم اعمال حاکمیت ملی و حفاظت از حقوق شهروندان و پاسخگویی به مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. فضای رقابتی را در لایه‌های دسترسی شبکه تلفن‌های ثابت تقویت کنیم و از سوی دیگر حضور فعال و موثری در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم.
 
واعظی خاطرنشان کرد: ارتقا و تدوین و تنظیم نظام‌نامه حاکم بر فضای کسب و کار و تبیین روابط بین ارائه‌دهندگان خدمات با مردم، ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی بر اساس توجه ویژه به مناطق محروم مرزی و روستایی با بکارگیری حداکثری ظرفیت‌ها و امکانات موجود محور اول برنامه‌های بنده است.
 
وی با اشاره به محور دوم برنامه‌های خود، اظهار کرد: تکمیل و توسعه زیرساخت و شبکه، تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش پهنای باند اینترنتی، توسعه متوازن شبکه و افزایش ترافیک به منظور فراهم نمودن خدمات مورد نیاز به صورت ایمن و پایدار و با کیفیت مطلوب، تدوین برنامه‌ای جامع و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیاده‌سازی دولت الکترونیک، توسعه شبکه‌های مرزی و اتصال به شبکه‌های کشورهای مجاور به عنوان ترانزیت و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه محورهای دوم برنامه اینجانب است.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: محور سوم برنامه من توسعه صنعت و تحقیقات، ساماندهی جایگاه نهادی، حمایت و تقویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان اصلی‌ترین نهاد پژوهشی کشور در حوزه ICT، تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فناوری فضایی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین‌المللی، حمایت از تولید ملی و بنگاه‌های بخش خصوصی مبتنی بر تحقیقات و نوآوری‌های بومی شرکت‌های دانش‌بینان است.
 
واعظی افزود: تقویت کارت‌های ICT به منظور تامین نیازهای ملی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، نرم‌افزار و تجهیزات در راستای مقابله با کاستن اثرات تحقیق، استفاده بهینه و مطلوب از فناوری‌های نوین به عنوان نیروی پیش‌برنده توسعه اقتصادی کشور و افزایش سهم ICT در تولید ناخالص داخلی با استفاده از ظرفیت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراهم آوردن بستر مناسب جهت دستیابی به علوم، فناوری‌های نوین و بهنگام، زیرساخت‌ها و صنایع پیشرفته فضایی با حداکثر استفاده از توان ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور ارتقای اقتدار ملی و توسعه کاربردها و خدمات فضایی از جمله موارد محور سوم است.
 
وی با اشاره به محور چهارم برنامه‌های خود با بیان اینکه محور چهارم این برنامه در خصوص توسعه خدمات و ارائه خدمات به شهروندان می‌باشد، گفت: افزایش پهنای باند و تامین دسترسی پرسرعت دستگاه‌های اجرایی، بنگاه‌های اقتصادی، پژوهشگران و خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش خدمات الکترونیکی شامل دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و آموزش و فراگیری الکترونیکی با توجه به پیوست‌های فرهنگی، ساماندهی و گسترش خدمات گسترده و متنوع ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد رقابتی برای کلیه نقاط کشور به ویژه مناطق روستایی و نواحی کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی به منظور کاهش شکاف دیجیتالی از جمله مباحث در محور چهارم برنامه بنده است.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی دسترسی روستاهای کشور به شبکه ارتباطی بر اساس خدمات تکلیفی uso، ارتقای ظرفیت و تنوع خدمات نوین شبکه پستی و ساماندهی زیربخش پست با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی به منظور افزایش رضایت ذی‌نفعان و ساماندهی اپراتورهای پستی، توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش تعداد تنوع و کیفیت خدمات با رویکردهای توسعه بانکداری الکترونیکی از جمله موارد دیگر در محور چهارم برنامه است.
 
وی در ادامه به پرسش‌هایی که از او شده بود پاسخ داد و اظهار کرد: سوالی در خصوص جدایی بنده از مخابرات در این مدت مطرح شد، با توجه به اینکه تخصص اصلی و تحصیلی بنده مخابرات و الکترونیک بود همواره در دورانی که در کار سیاست خارجی بودم از هر فرصتی استفاده کرده و از تخصص خود دور نیفتادم و این کار با مطالعه مقالات مختلف صورت می‌گرفت و در عمل با آخرین تحولات صورت گرفته همراه بودم.
 
واعظی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تجربه‌ای که بنده در مخابرات داشتم بسیار من را علاقه‌مند کرد که با این تخصص پیش روم و اتفاقا با تغییر نسلی که در این حوزه اتفاق می‌افتاد همراه بوده و مرتب آن را رصد می‌کردم.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه باید در سطح وزارت مدیریت کلان اجرا شود، گفت: کمتر وزارتخانه‌ای در ایران و دنیا پیدا می‌شود که یک وزیری داشته باشد که به تمام تخصص‌های آن وزارتخانه اشراف داشته باشد.
 
وی افزود: برای آشنایی با تخصص و مبانی می‌توانیم از کارشناسان خوب استفاده کنیم و امروزه در وزارت ارتباطات با چهار تخصص مختلف که هر کدام از آنها زیربخش‌هایی نیز دارند مواجه هستیم که این تخصص‌ها شامل تخصص مخابرات، IT به معنای فناوری اطلاعات، تخصص فضایی و پست می‌شوند که من می‌توانم ادعا کنم که بنده به مبانی این چهار تخصص آشنایی دارم.
 
واعظی یادآور شد: با این آشنایی که بنده به این تخصص‌ها دارم می‌توانم با زبانی مشترک با متخصصین مخابرات صحبت کنم و قطعا در تصمیم‌گیری‌ها به من کمک خواهد کرد.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع جدایی و واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل 44 اشاره کرد و گفت: نسبت به اینکه این کار به درستی انجام شده یا اشکالاتی داشته قضاوتی نمی‌کنم و آن را به متولیان این کار واگذار می‌کنم اما اصولا تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.
 
اجرای درست اصل 44 باعث شکوفایی کشور می‌شود
وزیرپیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای درست اصل 44 و خصوصی‌سازی باعث شکوفایی کشور می‌شود که این از رئوس برنامه‌های من خواهد بود.
 
واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در مجلس خاطرنشان کرد: رسیدگی به مطالبات روستاها و مناطق محروم بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد و من وظیفه خود می‌دانم که این موضوع را سرلوحه کارهای وزارت ارتباطات قرار دهم و در برنامه‌ها نیز توجه به مناطق کمتر توسعه یافته آمده است.
 
وی همچنین در ارتباط با واگذاری شرکت مخابرات تصریح کرد: سهامی بخشی از شرکت مخابرات به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است که مسوولیت آن برعهده جناب آقای مخبر است وامیدواریم با توجه به تعامل و شناخت ایشان از شرایط مخابرات مسائل حول محور این واگذاری مرتفع شود.
 
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نگرانی برخی از نمایندگان پیرامون سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات گفت: بنده طی مشورت‌های که با رییس جمهور و برخی ازکارشناسان داشتم به این نتیجه رسیدیم که باید طبق قانون عمل کرد و برای ساماندهی به این بخش قانون بهترین برنامه را ارائه کرده است، همچنین در ارتباط با وضع نابه سامان دبیرخانه شورای عالی مجازی نیز دغدغه شخصی نیز دارم که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.
 
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات (IT) در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با مواضع سیاسی‌اش گفت: مواضع من در طول انقلاب مشخص بوده و هیچگاه هیچ وابستگی به جریانات تندروی چپ و راست نداشته‌ام، همچنین در زمان تحصیل در آمریکا در انجمن اسلامی دانشجویان حضور داشتم و در جریان انتخاباتی سال 88 در هیچ ستاد انتخاباتی حضور نداشتم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.