امنیت

فناوری اطلاعات

August 15, 2013
10:11 پنجشنبه، 24ام مردادماه 1392
کد خبر: 56785

فناوری شناسایی یک بدافزار همزمان با انتشار آن

محققان امنیتی کشف کرده اند، بکارگیری تکنیکی تحت عنوان ToolBox یا همان جعبه ابزار توسط نفوذگران، سبب می شود کار تجزیه و تحلیل نرم افزارها و جداسازی آنها از بدافزارهای مخرب توسط شرکت های امنیتی سخت شود.
 
براساس این گزارش، این محققان ادعا کرده اند هکرها به تازگی روشی را ابداع کرده اند که طی آن می توانند از تحلیل شدن کدهای مخرب و بدافزارهای خود توسط شرکت های امنیتی مطلع شده و با استفاده از تکنیک های توسعه یافته، فرایند تشخیص خود را به تاخیر بیندازند. از این رو آزمایشگاه ضدویروس پاندا تصریح کرده است که در این شرایط استفاده از تکنولوژی Sandbox به تنهایی برای تشخیص نرم افزارهای مخرب، کافی و موثر نیست.
 
از سال 2005 تعداد آن دسته از بدافزارهایی که نیاز به تجزیه و تحلیل شرکت های امنیتی دارند، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. از آن زمان تاکنون شرکت های امنیتی برای جداسازی نرم افزارهای مخرب بسیار جدید از انواع شناخته شده آن، به بررسی فایل های مختلف و شناسایی رفتارهای مخرب پرداخته اند و در نهایت با کمک سیستم های تجزیه و تحلیل خودکار الگوریتم های شناسایی را برای حفاظت از مشتریان ارائه داده اند. اما مهاجمان نیز سعی کرده اند مسیر تجزیه و تحلیل شرکت های امنیتی را منحرف کنند. پس در شرایطی که کلیه کار تجزیه و تحلیل بدافزارها بر دوش نیروی انسانی است، انرژی زیادی از این افراد تلف کرده و با تولید بی رویه بدافزارها، از محدودیت نیروی انسانی سوءاستفاده می کنند و با سرعت بیشتری نسبت به سرعت تحلیل نمونه ها، اقدام به تولید گونه جدیدی از بدافزار می کنند.
 
از این رو شرکت های امنیتی فرصت شناسایی گونه کمتری از ویروس ها را خواهند داشت و به این ترتیب در چند دقیقه اول انبوهی از بدافزار تولید می شود. به عنوان مثال بدافزاری که تنها منتظر یک کلیک کاربر است بسیار زودتر از تجزیه و تحلیل شرکت های امنیتی تکثیر می شود.
 
متاسفانه تنها تعداد کمی از شرکت ها واقعاً در زمینه تجزیه و تحلیل بدافزارها نوآوری به خرج داده و روش های قدیمی را کنار گذاشته اند. شرکت پاندا سکیوریتی با ابداع فناوری ای تحت عنوان هوش یکپارچه (Collective Intelligence) قدم بزرگی در این راه برداشته است. این فناوری با بهره گیری از دانش چگونگی رفتار کدهای مخرب به صورت توزیع شده و موتور هوش مصنوعی فعال در این فناوری و پالایش آنها در لحظه می تواند با سرعت قابل توجهی به مقابله با هجوم گسترده بدافزارها برخیزد.
 
عملکرد فناوری هوش یکپارچه
 
این فناوری در کامپیوترهای کاربران اطلاعات مربوطه به پردازش های حافظه را جمع آوری و سپس در شبکه ای که شامل چهار میلیون حسگر است، فایل بروزرسانی ویروس را ایجاد و در صورتی که فایل مشکوک باشد آن را قرنطینه و به کنسول مرکزی ارسال می کند.
 
پس از ارسال فایل در سرورهای هوش یکپارچه، آنالیز های بسیار حساس با تکنولوژی اکتشافی، آنالیزهایی بر مبنای امضای ویروس، نماسازی و شبیه سازی، مجازی سازی، لیست های سفید و… مورد بررسی قرار می گیرند و در نهایت در صورت آلوده بودن فایل اطلاعات نوع کد مخرب و پاکسازی آن بنا به تنظیمات از پیش تعیین شده به مدیر شبکه ارسال می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.