اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 16, 2013
20:43 جمعه، 25ام مردادماه 1392
کد خبر: 56813

مدیرعامل اوراکل: لری پیج با بدجنسی گوگل را اداره می‌کند!

ترجمه ندا لهردی – دنیای اقتصاد : با اینکه نزدیک به دو سال از مرگ استیو جابز نابغه محبوب دنیای تکنولوژی می‌گذرد، اما هنوز هم فعالیت‌هایش در دوره کار در اپل و وضعیت این شرکت بعد از مرگ او برای اغلب فعالان این حوزه و طرفداران اپل جداب و جالب است. 
درست به همین دلیل هم هست که هر اظهار نظری درباره اپل و جابز حالا آنقدر جذاب می‌شود که می‌تواند به خبری داغ و جنجالی تبدیل بشود. به این ترتیب است که این روزها درست در حالی که فشارهای زیادی بر اپل و مدیرعامل آن وجود دارد، اظهار نظر «لری الیسون» مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری اوراکل و دوست صمیمی استیو جابز درباره این شرکت به تیتر داغ اخبار تکنولوژی تبدیل شده است. 
الیسون در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه گذشته با شبکه تلویزیونی CBS انجام داده است، اعلام کرده که معتقد است اپل بدون جابز محکوم به نابودی خواهد بود. گزارش این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:
 
اپل بدون جابز
اپل بدون استیو جابز؛ این موضوعی است که حتی قبل از مرگ جابز به دغدغه بسیاری از سهامداران اپل، طرفداران این شرکت و البته فعالان حوزه تکنولوژی تبدیل شده است. در حالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر فشار هیات‌مدیره اپل بر تیم کوک مدیرعامل آن به خاطر ارائه محصولات اخیر بدون هرگونه نوآوری، منتشر شد، «لری الیسون» تیر خلاص را زد. او در پاسخ به سوال «چارلی رز» از شبکه تلویزیونی CBS درباره اینکه اپل بدون جابز چطور روزهایش را سپری می‌کند، گفت که اپل دیگر بدون جابز روزهای خوبی نخواهد داشت. 
چارلی رز از او پرسید که چه چیزی در جابز وجود داشت که صرفنظر از سختکوشی او، این قدرت را به جابز داد تا بتواند اپل را به چنین جایگاهی برساند و الیسون در پاسخ گفت: «او واقعا با استعداد بود. در واقع منظورم این است که او ادیسون زمان ما بود، پیکاسو بود و بهتر است بگوییم یک مخترع افسانه‌ای بود.»
الیسون همچنین در جواب به سوال رز مبنی بر آینده اپل بدون حضور استیو جابز می‌گوید: «خب، این چیزی است که ما از حالا آن را می‌دانیم، چون تجربه‌های زیادی در این حوزه داریم. ما اپل را با حضور استیو جابز مشاهده کردیم. ما اپل را بدون حضور استیو جابز هم مشاهده کردیم (دستش را به آسمان می‌برد و سپس به سمت پایین می‌آورد). تاریخ همیشه تکرار می‌شود. فقط کافی است به تاریخ نگاه کنیم تا ببینیم آینده این شرکت بدون جابز اصلا روشن نیست.»
به نظر می‌رسد منظور الیسون از انجام این کار حضور استیو جابز در سال‌های اولیه تاسیس اپل بود که این شرکت در اوج شهرت و موفقیت قرار داشت. سپس هیات‌مدیره اپل تصمیم به اخراج او گرفتند. بعد از خروج استیو جابز از اپل بود که این شرکت غرق در مشکلات پیچیده شد و تا مرز ورشکستگی پیش رفت. بالاخره اما بعد از بازگشت جابز به اپل این شرکت دوباره به روزهای اوج خودش برگشت.
بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تکنولوژی معتقدند که الیسون دوست نزدیک جابز بود و به همین دلیل اگر کسی باشد که از شیوه کار و فعالیت او در اپل به خوبی آگاه باشد، آن الیسون است. لری الیسون در سال 2011 و بعد از مرگ جابز درباره او گفته بود: «استیو برخلاف هر شخص دیگری در صنعت تکنولوژی، ایده‌های خوب را به راحتی به محصولاتی نهایی تبدیل می‌کرد و انتقال می‌داد.»
به هر حال «تیم کوک» با همه توانایی‌های مدیریتی خوبش گویا نتوانسته آنطور که باید جایگزین مناسبی برای جابز باشد. جابز حتی زمانی که اپل دچار مشکلات بزرگی هم می‌شد، به خوبی می‌توانست جایگاه این شرکت را حفظ کند و در عین حال با زیرکی به دنبال رشد بیشتر شرکتش هم باشد.
 
لری پیج را دوست ندارم
لری الیسون همیشه به خاطر رک‌گویی و بی‌پرده حرف زدن شناخته می‌شود. او در این مصاحبه به راحتی گفت که به هیچ وجه طرفدار مدیرعامل شرکت گوگل نیست. دو شرکت اوراکل و گوگل سال‌ها است که در دادگاه‌های مختلف علیه یکدیگر حاضر می‌شوند و درگیری‌های حقوقی مختلفی را با هم داشته‌اند.
الیسون معتقد است که گوگل به شکل خودسرانه به حق امتیازهای انحصاری اوراکل برای آندروید تعدی و تخلف می‌کند. هیات منصفه دادگاه تشخیص داده است که گوگل درباره هیچ‌کدام از حق اختراعات اوراکل تخلفی نکرده است، اما به نظر می‌رسد الیسون با آنها موافق نیست. 
در این مصاحبه اخیر الیسون گوگل را به دزدیدن ابزارهای خاص اوراکل برای ساخت سیستم‌عامل آندروید، متهم کرده است.
او معتقد است که لری پیج با بدجنسی و شرارت گوگل را اداره می‌کند و در این مورد می‌گوید: «من فکر می‌کنم اغلب افرادی که با آنها مشکل دارم، کارمند شرکت گوگل هستند و حتی در این مورد مطمئن هستم.»
الیسون در جواب چارلی رز که می‌پرسد با لری پیج و سرگئی برین هم مشکل دارد، جواب می‌دهد: «فکر می‌کنم به خصوص با لری مشکل دارم، چون به نظرم او تصمیماتش را با شیطنت می‌گیرد.
او شرکتش را به همین شکل مدیریت می‌کند و فکر می‌کنم در گرفتن این تصمیمات به صورت انفرادی عمل می‌کند. بگذارید شفاف و راحت حرف بزنم؛ وقتی شما یک برنامه برای موبایل‌های آندرویدی می‌نویسید، از ابزار اوراکل و در واقع ابزار جاوا کمک گرفته‌اید و استفاده کرده‌اید و در نهایت یک دکمه را فشار می‌دهید و می‌گویید این برنامه را به فرمت آندروید تبدیل کن. ما با گوگل رقابت نمی‌کنیم. ما اصلا کارهایی که گوگل انجام می‌دهد را دنبال نکرده و انجام نمی‌دهیم. ما فقط فکر می‌کنم که آنها از حق اختراعات ما سوء استفاده می‌کنند و این اشتباه است. اینها دو موضوع مجزا هستند؛ رقابت و سوءاستفاده از حقوق ما برای اختراعاتمان. من فکر می‌کنیم کاری که انجام می‌دهند واقعا شرورانه است و در این مورد صد در صد لری پیج را مقصر می‌دانم. این در حالی است که می‌دانم شعار لری پیج این است که شرور نباشیم! و باید بگویم که فکر می‌کنم او این بار شکست می‌خورد و متوجه اشتباهش می‌شود.»
اوراکل در سال 2012 گوگل را به پرداخت 6 میلیارد دلار برای سوءاستفاده از زبان برنامه نویسی جاوا متهم کرد و البته در این دادگاه نتوانست موفق هم بشود. با این همه اما او همچنان معتقد است که دادگاه به اشتباه رای داده است.
الیسون اینقدر به حرف‌هایش مطمئن است که حتی در مقابل نظرچارلی رز که می‌گوید با این همه لری پیج انسان مفیدی است، می‌گوید: «این حرف شما واقعا من را می‌رنجاند. من نمی‌توانم بفهمم که شما چطور می‌توانید کسی را که کارش را از دیگران کپی می‌کند، خوب و مفید بنامید. این واقعا من را می‌رنجاند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.