امنیت

فناوری اطلاعات

August 22, 2013
9:13 پنجشنبه، 31ام مردادماه 1392
کد خبر: 56901

بررسی مخاطرات امنیتی IT در سه ماهه دوم سال 2013

محققان امنیتی گزارش کامل خود از تهدیدات سه ماهه دوم سال 2013 میلادی را منتشر و به تجزیه و تحلیل حوادث و رخدادهای امنیتی مهم در طول این سه ماه پرداخته و چشم انداز امنیت را در سه ماهه سوم این سال بررسی کردند.
 
طبق این گزارش، بدافزارهای تلفن همراه، هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ پیچیدگی افزایش معناداری را نشان داده اند. بطوریکه نه تنها کلاهبرداران سایبری به دنبال توسعه نرم افزارهای مخرب خود در هدف گرفتن سیستم عامل هستند، بلکه رفتار این بدافزارها در زمان حمله نیز به مراتب پیچیده تر از گذشته شده است.
 
علاوه بر این کلاهبرداران به دنبال طراحی کمپین هایی هستند تا به این وسیله برنامه های مخرب خود را قانونی جلوه داده و امکان سرقت اطلاعات قربانیان را فراهم کنند.
 
بطوریکه در طول سه ماهه دوم سال 2013، بیش از 983 هزار تهدید شناسایی شده که از این تعداد بیش از 570 هزار حمله بر پایه اینترنت بوده و نزدیک به 400 هزار مورد آلودگی نیز در سیستم های قربانیان نیز کشف شده است.  
 
روش معمول کلاهبرداران سایبری در توزیع بدافزارهای مخرب در تلفن همراه، دریافت برنامه های مشروع و اضافه کردن کدهای مخرب خود به آنها است. سپس این برنامه ها را دوباره در فروشگاه هایی نظیر GooglePlay توزیع می کنند تا توسط کاربران دریافت شوند. با پایان ماه ژوئن، بیش از 100 هزار برنامه مخرب موبایل که از همین شیوه توزیع استفاده کرده اند، کشف شده است.
 
 
گروه بندی بدافزارها براساس رفتار
 
دسته بزرگی از تروجان های تلفن همراه از روش های سنتی و قدیمی نظیر اس ام اس استفاده می کنند اما در سه ماهه دوم سال 2013 کلاهبرداران قابلیت های بیشتری را به تروجان ها اضافه کرده اند. بطوریکه تروجان هایی که از شیوه درب های مخفی (Backdoors) استفاده می کنند، بیشترین تغییر را تجربه کرده اند. در این شرایط، تروجان های اخاذ رشد چشمگیری داشتند. اولین اخاذ مبتنی بر سیستم عامل اندروید، تروجانی تحت عنوان Free Calls Update به عنوان یک برنامه کاملا رایگان بود که از طریق فروشگاه های ویژه فروش برنامه های اندروید از سوی کاربران دریافت (Download) می شد. پس از نصب این تروجان اخاذ به دنبال کسب دسترسی های لازم و اعمال تغییرات در تنظیمات دستگاه بود تا اینکه بتواند برای بازگرداندن فایل ها و همچنین موقعیت به شرایط قبلی خود، از قربانی پول طلب کند.
 
بدافزار Bitcoin
 
علاوه بر بدافزارهای ویژه موبایل، در دنیای سیستم های کامپیوتری خانگی و شبکه های سازمانی نیز، شاهد گسترش بدافزارهای مخرب و افزایش تهدیدات و مخاطرات امنیتی بوده ایم. در این میان در طول مدت سه ماهه دوم سال 2013 بدافزار Bitcoin بیش از هر بدافزار دیگری سر و صدا به پا کرد.
 
بر این اساس محققان امنیتی یک کمپین هرزنامه ای را بر روی اسکایپ شناسایی کردند که یک نوع بدافزار با قابلیت های Bitcoin را گسترش می دهد.
 
Bitcoin یا BTC یک پول دیجیتالی غیرمتمرکز است که از اوایل امسال، محبوبیت آن افزایش یافته است و برای سرمایه گذاران و مجرمان سایبری بسیار جذاب شده است. این بدافزار بر روی کامپیوترهایی که از منابع GPU و CPU استفاده می کنند، تولید و معمولا توسط کاربرانی اجرا می شود که کامپیوترهای چند GPU را اداره می کنند. در نتیجه کلاهبرداران سایبری بدافزارهایی را توسعه دادند که می توانند از CPUها و GPUهای کامپیوترهای آلوده شده برای تولید Bitcoin ها سوءاستفاده کنند.
 
و در نهایت اینکه این دو بدافزار تنها نمونه کوچکی از بدافزارهای مخرب و خطرناکی بودند که هر روزه در عالم مجازی توزیع و گسترده می شوند از این رو تنها راه نجات، هوشیاری کاربران و اقدام به موقع آنها در مقابله با این تهدیدات است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.