بازی

فناوری اطلاعات

August 22, 2013
9:42 پنجشنبه، 31ام مردادماه 1392
کد خبر: 56915

کنفرانس مطبوعاتی سونی در گیمزکام آلمان: پلی‌استیشن 4 در 24 آبان ماه منتشر می‌شود

هر ساله اواسط ماه آگوست و اواخر مرداد ماه، نمایشگاه بزرگی در شهر کلن آلمان با نام GamesCom برگذار می‌شود که از نظر اعتبار، پس از Electronic Entertainment Expo یا به اختصار E3، مهم‌ترین رخداد دنیای بازی‌های ویدئویی خواهد بود.
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت سونی بالاخره از تاریخ انتشار کنسول خود پرده برداری کرد. سونی اعلام کرد که پلی استیشن 4 در تاریخ 15 نوامبر مصادف با 24 آبان ماه در آمریکای شمالی و دو هفته بعد در 29 نوامبر/8 آذر این کنسول را در اروپا منتشر خواهد کرد که با توجه به ورود پلی استیشن 4 از بازار اروپا به ایران باید از دهه‌ی دوم آذر ماه شاهد حضور این محصول در بازار داخل باشیم. سونی کنفرانس انحصاری برای ژاپن تدارک دیده تا تاریخ عرضه این کنسول در خانه‌ی خودش را به هموطنانش اعلام کند و جزئیات بیشتری در اختیارشان قرار دهد. بدون شک پلی استیشن 4 بازار بزرگی در کشور ژاپن خواهد داشت و کم توجهی به آن آثار خوبی برای این شرکت نخواهد داشت.
 
سونی کنفرانس خود را با نمایشی از بازی Gran Turismo 6 آغاز کرد و اعلام کرد که این بازی ششم دسامبر به بازار عرضه خواهد شد که مانند Gran Turismo 5 به علت انتشار بد موقع از انتخاب بهترین‌های سال عقب خواهد ماند. اما بدون شک این سری بازی‌ها بزرگ‌ترین انحصاری کل دوران سونی بوده و محبوبیت این سری از هر بازی داستان محوری که به صورت انحصاری برای پلی استیشن منتشر شده بیشتر است بنابراین احتمالا اواخر امسال شاهد فروش بالای کنسول پلی‌استیشن 3 خواهیم بود چرا که این بازی انحصارا برای این کنسول منتشر می‌شود و خبری از نسل بعد و Gran Turismo روی کنسول پلی استیشن 4 نیست.
 
در ادامه سونی سرویس Little Big Planet HUB را معرفی کرد که در واقع گزیده‌ای از دو نسخه‌ی اول این بازی است که به صورت انحصاری برای پلی استیشن 3 معرفی شدند. این سرویس به صورت رایگان اواخر امسال منتشر خواهد شد و شامل اولین مراحل هر دو نسخه هست و بسیار امکانات اضافه برای ساخت و به اشتراک گذاری مراحل در اختیارتان می‌گذارد. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت سونی بخش Play & Share این سری بازی را به صورت رایگان منتشر کرده و نام آن را LBP HUB گذاشته است.
 
اما در ادامه سونی سه خبر کنسولی منتشر کرد. اولی مربوط به پلی‌استیشن 3 و باندل GTA V بود که همزمان با عرضه این بازی در اواخر شهریور ماه با قیمت 270 دلار منتشر می‌شود. کنسول داخل آن یک Super Slim با هارد 500 گیگابایتی خواهد بود که بازی GTA V هم به صورت اوریجینال داخل آن گنجانده شده است. اما خبر بعدی پلی‌استیشن 200 دلاری بود. Super Slimها با هارد 12 گیگابایتی از این پس با قیمت 200 دلار منتشر می‌شوند در حالی که رقیبشان Xbox 360 Slim با هارد 4 گیگابایتی خواهد بود.
 
اما خبر هیجان انگیز کاهش قیمت پلی استیشن ویتا، کنسول دستی سونی، بود که از 250 دلار به 200 دلار کاهش پیدا کرد تا در رقابت با 3DS بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. 3DS در دو مدل 170 و 200 دلاری منتشر می‌شود و تا به امروز ویتا تقریبا 1/10 کنسول نینتندو هم فروش نداشته و این موضوع باعث نگرانی سونی شده است.
 
کنفرانس امسال گیمز‌کام سونی بسیار به بازی‌های مستقل اهمیت داده بود و تنها برای کنسول پلی‌استیشن ویتا 21 بازی مستقل معرفی شد که در میان آن‌ها اسامی معروفی همچون FEZ و Hotline Miami 2 دیده می‌شود. اگر به بازی‌هایی چون Borderlands 2 و یا Fifa Manager علاقه دارید، به گوش باشید که این بازی‌ها هم برای ویتا منتشر خواهند شد. همچنین بازی‌های مستقل بزرگی چون N++ و Guns of Icarus Online هم برای پلی‌استیشن 4 از سوی بازی‌سازان مستقل معرفی شد. بازی‌های Doki Doki Univer ،Rogue Legacy ،Big Fest و Rime از دیگر بازی‌های مستقلی بودند که برای این دو پلتفرم تائید شدند. بازی Murasaki Baby از عناوین جدیدی بود که برای ویتا به شکل انحصاری عرضه خواهد شد.
 
خبر خوشحال کننده و البته نه چندان دور از ذهن تائید درگیر بودن ناتی داگ، سانتا مونیکا و مدیا مولکول، سه استودیو قدرتمند سونی، با پلی استیشن 4 بود. احتمالا استودیو ناتی داگ که اخیرا یکی از مدعیان بهترین بازی سال و حتی بهترین بازی نسل را منتشر کرده در نمایش Video Game Awards امسال از بازی جدید خود برای پلی استیشن 4 رونمایی کند.
 
استودیو The Chinese Room بازی جدیدی با سبک و سیاق هنری برای پلی استیشن 4 با نام Everybody’s Gone to the Rapture نمایش داد که زمستان امسال منتشر خواهد شد. این بازی بیشتر حالت روایت داستان روی تصویر خواهد داشت و از ساده‌تری المان‌های یک گیم‌پلی سبک اول شخص بهره می‌برد.
 
جالب‌ترین بخش کنفرانس برای طرفداران پلی استیشن 4 معرفی بازی Shadow of the Beasts بود که به احتمال بسیار بالا یکی از نمایندگان اصلی بازی Hack n Slash نسل بعد سونی خواهد بود که دوشادوش God of War یا خدای جنگ، ساخته خواهد شد.
 
دارندگان پلی استیشن 4، در همان ابتدای فعال سازی کنسول خود، از 14 روز پلی‌استیشن پلاس رایگان بهره می‌برند که در این مدت می‌توانند به بازی آنلاین بپردازند و البته بازی رایگان دریافت کنند. در همین 14 روز ابتدایی هم نسخه‌ای از DriveClub به صورت رایگان قابل بازی خواهد بود.
 
بازی Watch Dogs که این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته قرار است اواخر امسال منتشر شود، در این کنفرانس مشخص شد که سونی پیکچرز به همراه یوبی‌سافت طی قراردادی پروژه ساخت یک فیلم سینمایی بر مبنای این بازی را کلید زده‌اند. باید منتظر ماند و دید که آیا این فیلم اصلا به مرحله‌ی ساخت خواهد رسید و اگر هم ساخته خواهد شد، آیا فیلم خوبی از آب در خواهد آمد یا خیر.
 
خبر آخر و شوک خبری این کنفرانس عرضه‌ی بازی Minecraft برای کنسول PlayStation 4 بود. این بازی پیش از این در بین کنسول‌ها در انحصار مایکروسافت بود و فروش فوق العاده‌ای روی این پلتفرم کرده بود اما به نظر می‌رسد سونی توانسته با سازنده‌ی این بازی کنار آید و این بازی را برای 3 پلتفرم خود منتشر کند. البته پیش از هر چیز، این بازی برای پلی استیشن 4 منتشر می‌شود.
 
در انتها مشخص شد که پلی استیشن 4 در تاریخ 15 نوامبر در آمریکای شمالی و 29 نوامبر در اروپا منتشر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.