لبه تکنولوژی

August 23, 2013
14:39 جمعه، 1ام شهریورماه 1392
کد خبر: 56974

راه رایانه‌های بدون صفحه نمایش و کلید به زندگی روزمره باز می‌شود

محققان و کارشناسان عرصه فناوری در نظر دارند رایانه‌هایی بدون صفحه نمایش با قیمت‌های نه چندان گزاف عرضه کنند که از دستگاه‌هایی که با فرمان صوتی کار می‌کنند پا را فراتر گذاشته‌اند.
 
 
دستگاه‌های بدون صفحه نمایش امروز مساله قابل توجهی هستند، اما در حقیقت غیرقابل دسترس نیستند. گوگل پیش از این هم روی دستگاه‌هایی که با فرمان صوتی کار می‌کند کار کرده است، نوآوری اخیر این شرکت یعنی عینک گوگل در حقیقت کاملا به فرمان‌های صوتی وابسته است و بدون یک صفحه نمایش معمول کار می‌کند.
تلفن جدید موتورولا شرکت گوگل که تحت عنوان موتو ایکس عرضه شده نیز تلفنی است که بیشتر گوش می‌کند و می‌تواند در صورت تمایل کاربر صرفا با اتکا به فرمان صوتی کار کند. پس از آن برنامه جست‌وجوی گوگل برای آی فون مطرح می‌شود که می‌تواند به فرمان‌های صوتی پاسخدهد.
اسکات هافمن رییس گروه جست‌وجوی مکالمه در گوگل گفت: داشتن دستگاه رایانه قدرتمند در داخل ماشین یا یقه لباس گزینه چندان گران قیمتی نیست، البته باید این را هم در نظر گرفت که چنین دستگاه‌هایی فاقد صفحه کلید و صفحه نمایش هستند.
اما آنچه گوگل تلاش به اجرای آن دارد ‌اندکی متفاوت است. این شرکت امیدوار است که بتواند فرمان‌های صوتی را حسی تر از استفاده امروز از صفحه کلید و صفحه نمایش کند. 
هافمن گفت که وی و شرکتش می‌خواهد دستگاهی بسازد که تعامل با آن شبیه تعامل با یک فرد دیگر عادی باشد. به جای اینکه از رایانه یا تلفن هوشمند مطلبی بخواهید و مجبور شوید چندین کلیک برای رسیدن به پاسخ صحیح داشته باشید این دستگاه در همان لحظه اول پیام اولیه را دریافت کند.
این گروه تحقیقات تلاش می‌کند راهی پیدا کند که طی آن کلمات در بافت درست معنی قرار گرفته تا دستگاه بتوانند بهترین پاسخ را به آن بدهند. چالش نهایی یافتن راه‌هایی برای ادغام فرمان صوتی به استفاده روزمره است. امروز فرمان صوتی گزینه چندان محبوبی نیست و هنگام تصحیح اشتباهات نیز مشکلات بسیاری دارد.
درحالی که نتایج تحقیقات جدید گوگل در این رابطه تاثیر گذار است، اما تاکنون هیچ دستگاهی عرضه نشده که هوش آن به قدری به کمال رسیده باشد که منعکس کننده گفتار انسان باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.