تبلت

سخت‌افزار

گوشی

August 27, 2013
10:01 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57052

بازگشت امید به بازار؛ آیا کاهش تحریم، محصولات اپل را در بازار ایران ارزان می‌کند؟

فعالان بازار معتقدند درصورت ایجاد سایت اپل و ارائه مجوز نمایندگی رسمی خریداران دیگر نگران گارانتی و دیگر خدمات نخواهند بود.
 
خبر لغو تحریم صادرات بخشی از محصولات اپل به ایران که طی روزهای اخیر منتشر شده است، اگرچه فعلا تاثیر چندانی در بازار خرید و فروش این کالا نگذاشته است، اما موجی از امید را نزد خریداران محصولات این برند اعیانی به وجود آورده است.امید به کاهش قیمت‌ها، خرید نرم‌افزارهای مورد نظر از سایت اپل و دریافت خدمات مطمئن از جانب شرکت اپل.
به گفته فعالان بازار، اگر چه تحقق این امر برای کاربران محصولات اپل در کشوری که سال‌ها است در تحریم به سر می‌برد امری محال و دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما در صورت تحقق این امر می‌توان شاهد اتفاقات خوشایندی در بازار کالاهای گوناگون و به‌ویژه گوشی بود.
گروهی از کارشناسان نیز در این باره می‌گویند، بروز این اتفاق و رفع تحریم صادرات محصولات اپل به ایران نه‌تنها بر بازار محصولات اپل ،بلکه در مورد سایر برندها تاثیرگذار است. این در حالی است که گروه دیگری  از کارشناسان معتقدند، انتشار این خبر و حتی تحقق زودهنگام آن تاثیر چندانی در بازاری که سال‌هاست به سادگی تحریم‌ها را دور زده و مسیرهای جایگزین خوبی برای واردات یافته است، نخواهد داشت.
موسوی، مدیر فروش مرکز اپل ایران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: لغو تحریم، آن هم در مورد بخشی از محصولات اپل اتفاقی نیست که منجر به تغییرات زودهنگام در بازار کامپیوتر و گوشی شود.
به گفته وی،حقیقت این است که بر اساس تصمیم شرکت اپل و بنا به اعمال سیاست‌های خاص از جانب آمریکا، ایران از لیست سیاه این شرکت خارج و به رده D در لیست کشورهایی که اپل محصولاتش را به آنها صادر می‌کند انتقال یافته است.به گفته وی لیست D شامل کشورهایی نظیر افغانستان، عراق و… است که صادرات برخی از محصولات اپل به آنها صورت می‌گیرد. 
موسوی با بیان این مطالب گفت: با توجه به این موضوع طی دو تا سه روز گذشته مشکلات نرم‌افزاری که داشتیم در حد چشمگیری محدود شده است و به راحتی می‌توانیم از سایت اپل برخی از نرم‌افزارها را خریداری کنیم. وی افزود: به نظر می‌رسد این تغییر و تاثیرپذیری در همین حد باشد. چراکه کشور ما از لحاظ سخت افزاری و تامین موجودی با وجود تحریم‌های سخت ، مشکلی نداشته است و راه‌های میانبر خوبی برای واردات محصولات کامپیوتری که ورودشان به ایران ممنوع است، یافته است. در نتیجه رفع این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها و تامین موجودی و… نخواهد  گذاشت. شاید در برخی از مواقع با ورود زودهنگام‌تر کالاها یا کاهش جزئی برخی از محصولات مواجه شویم.
به گفته موسوی، مهم‌ترین اتفاقی که انتشار این خبر و تحقق آن در بازار دارد، بهبود و روشن شدن دید کاربران محصولات اپل است. چرا که آنها دیگر نگرانی‌ای بابت موضوعاتی نظیر گارانتی و نصب نرم‌افزار و… نخواهند داشت. البته در صورتی که اپل متولی مورد نظر را برای راه‌اندازی سایت در ایران بیابد و نمایندگانش را در ایران تایید کند؛ چرا که اپل در هر کشوری یک سایت مخصوص دارد و به احتمال بسیار زیاد قرار بر این خواهد بود که در ایران نیز سایت خاصی داشته باشد.
عزیززادگان، مدیر فروش شرکت پرشین سلوکام نیز که طی سال‌های اخیر به عرضه محصولات اپل می‌پردازد، در این باره به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: تحقق این امر (رفع تحریم صادرات محصولات اپل به ایران) موجب می‌شود حداقل در بازار گوشی شاهد اتفاقات خوشایندی چون کاهش قیمت‌ها، ارائه خدمات پس از فروش مطمئن از جانب تمام عرضه‌کنندگان محصولات اپل و… باشیم.
وی که تحقق این امر را منوط به تصمیمات سیاسی دولت می‌داند به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: اپل این  تغییر در قوانین تحریم صادرات محصولات به ایران را توسط دولت آمریکا می‌داند و بی‌شک تحقق این اتفاق اثرات مثبتی در بازار خواهد داشت. وی افزود: در صورت رفع این ممنوعیت واردات تمام شرکت‌های واردکننده از حمایت اپل برخوردار بوده و وضعیت بازار سر و سامان خواهد گرفت و میزان قاچاق نیز به شدت کاهش خواهد یافت. به گفته وی، اگر چه اجرای طرح شبنم تا کنون کمک بزرگی به محدود کردن شبنم قاچاق کرده است، اما رفع این تحریم صادراتی به شدت بر کاهش بیشتر یا حتی رفع قاچاق تاثیر خواهد گذاشت.
عزیززادگان افزود: این اتفاق (رفع تحریم صادراتی) بر بازار برندهای دیگر نیز تاثیر گذاشته و با کاهش قیمت محصولات اپل، برندهای دیگر برای ادامه حیات در بازار پررقابت قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.
فعالان بازار هم با بیان این مطلب که طی دو هفته گذشته میزان تقاضا برای محصولات اپل تا حدودی افزایش یافته است به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند، اگر چه تحقق این خبر فعلا تاثیری در بازار نگذاشته است، اما در هر حال رفع محدودیت‌ها به ایجاد فضای امن در بازار کمک می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.