اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 27, 2013
10:08 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57057

گزارش ایسنا از افزایش تعرفه در 70 درصد مکالمات همراه اولی‌ها

به دنبال اجرای طرح فلت‌سازی شبکه و با حذف هزینه‌های جابجایی در مکالمات اپراتور اول، حدود دو هفته است که تعرفه‌های این اپراتور تغییر کرده و تعرفه مکالمات درون شهری حدود 11 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که به گفته برخی مسوولان 70 درصد مکالمات همراه اول درون شهری به شمار می‌روند.
 
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از تاریخ 15 مرداد ماه مصوبه چند ماهه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره حذف هزینه‌های جابجایی در اپراتور اول عملیاتی شد و به دنبال آن تعرفه‌های این اپراتور دستخوش تغییر شده و قرار بر آن شد که هر دقیقه مکالمه درون شبکه ای کاربران خط‌های دائمی همراه اول با قیمت 599 ریال محاسبه شود.
 
تغییری که اگرچه مدیران همراه اول و مخابرات تمام تلاششان را می کنند که نام گران شدن برروی آن نگذارند اما درنهایت نتیجه‌اش برای بسیاری از کاربران افزایش هزینه‌ها خواهد بود که البته تاکید می‌شود این افزایش احتمالی پس از گذشت 10 سال صورت گرفته است.
 
پیش از این اپراتور اول برای تماس‌های بین‌شهری خود هزینه‌ی جابه‌جایی داشت که بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات لازم بود این هزینه حذف شود.
 
در آن زمان تعرفه‌های مکالمات تلفن همراه این اپراتور بر اساس مصوبه سال 1383 شورای اقتصاد مبتنی بر شهری و غیر شهری تنظیم شده بود و در آن تعرفه مکالمات صوتی مشترکین بر اساس 92 نقطه بین شهری کشور محاسبه می‌شد.
 
به این ترتیب در صورتی که مشترکی در نقطه PC کرج سیم کارت دریافت کرده بود به عنوان مشترک آن PC ثبت شده و چنانچه با مشترکی که در PC کرج ثبت شده بود، تماس می گرفت تعرفه مکالمه او دقیقه‌ای 447 ریال محاسبه می‌شد اما در صورتی که با مشترکی که در منطقه‌ای دیگر حتی در مجاورت منطقه خود مثلا در PC ورامین ثبت شده بود، تماس می گرفت تعرفه مکالمه او دقیقه‌ای 760 ریال محاسبه می‌شد.
 
اما جنانچه همین فرد از منطقه خود خارج می شد و به عنوان مثال به تهران سفر می‌کرد، برای تمامی تماس‌های ایجاد شده توسط او و همچنین تماس‌هایی که با او گرفته می‌شد، برای هر دقیقه مکالمه هزینه جابجایی به مبلغ 89 ریال در نظر گرفته می‌شد.
 
در این میان مسوولان بر این اعتقاد بودند که این نوع محاسبه مبتنی بر ساختار قدیمی شرکت مخابرات کشور تعریف شده بود و این ساختار با ماهیت شبکه‌های تلفن همراه و همچنین روند تعرفه گذاری در دنیا مغایرت داشته و موجب اتلاف منابع شماره‌گذاری می شده و نیاز به تغییر آن است.
 
این در حالی است که به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر اساس آمار ترافیکی اندازه‌گیری شده در شبکه تلفن همراه شرکت مخابرات ایران 70 درصد مکالمات شبکه تلفن همراه، شهری و 30 درصد بین شهری محسوب می شوند.
 
پیش از این میانگین وزنی هر دقیقه مکالمه با احتساب جابجایی 537 ریال بوده که بر این اساس و با توجه به تعرفه سایر اپراتورها و همچنین قیمت بازار، الزام کمیسیون و رگولاتوری در پروانه‌های صادره برای تعیین تعرفه پایه، تعرفه یکنواخت 515 تا 618 ریال برای یک دقیقه مکالمه صوتی سیم کارت دایمی به کمیسیون پیشنهاد شده بود.
 
حال از 15 مردادماه قرار بر آن شده است که با حذف هزینه‌های مربوط به جابجایی هر دقیقه تماس مشترکان سیم‌کارتهای دائمی همراه اول با قیمت 599 ریال محاسبه شود که گفته می‌شود بر این اساس برای اکثر مشترکین که در قبض‌های خود ترکیبی از مکالمات شهری و بین شهری و جابجایی داشته‌اند، هزینه‌های ماهیانه کاهش خواهد یافت.
 
تا قبل از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید، هزینه‌های اپراتور اول یا همان همراه اول در خطوط دائمی برای هر دقیقه مکالمه در ساعات اوج مصرف قیمت 447 ریال و برای هر دقیقه مکالمه شهری در ساعات غیر اوج مصرف تعرفه 358 ریال در نظر گرفته شده بود.
 
در این میان از ساعت هشت الی 21 ساعات اوج مصرف و ساعات 21 تا هشت، جمعه و روزهای تعطیل ساعات اوج غیرمصرف تعریف شده‌ بودند. این اپراتور برای مکالمات بین شهری افراد هم در ساعات اوج قیمت 760 ریال و در ساعات اوج غیر مصرف تعرفه 536 ریال را در نظر گرفته بود.
 
حال بر اساس تعرفه‌های جدید برای تمام مکالمات درون شبکه‌ای این اپراتور تعرفه 599 ریالی تعریف شده که با این رقم به طور میانگین تماس های درون شهری که حجم قابل توجهی از مکالمات را تشکیل می‌دهند 11 درصد افزایش قیمت داشته و در عین حال گفته می‌شود تعرفه تماس‌های بین شهری با کاهش 27 درصدی تعرفه مواجه خواهند شد.
 
البته تاکنون تعرفه‌های سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول اعلام نشده اما برای سیم‌کارت‌های اعتباری سقف مجوز رگولاتوری 927 ریال تعیین شده که بین 618 ریال تا 927 ریال قرار بر آن است که رقمی از سوی مسوولان همراه اول نهایی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.