اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

August 28, 2013
21:33 چهارشنبه، 6ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57071

مخابرات دنبال مشتری‌مداری یا سودآوری؟

در اصل تحولات نوین ارتباطی شرکت مخابرات به عنوان متولی ارائه کننده و زیرساخت سرویس‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، دنبال مشتری‌مداری است یا دنبال کسب درآمدهای هنگفت که به جیب زده و در قبال مشترکین پاسخگو نباشد.
 
 
به گزارش فارس از اردبیل، مشترکین تلفن همراه مخابرات در استان اردبیل از نحوه تعامل و اقدام شرکت مخابرات در ناقص بودن بسیاری از خدمات و یا قطعی‌های مکرر تلفن همراه به خاطر مبالغ بسیار اندک آن هم در دوره یک ماهه صدور قبض گله‌مند و نگران هستند به طوری که برخی از مشترکین در هاج و واج مانده‌اند که چگونه مخابرات با مبلغ کم قبوض آنها اقدام به قطعی تلفن همراه کرده است.
 
در یک رویه غیر‌متعارف شرکت مخابرات استان اردبیل از ابتدای امسال طرحی را به اجرا گذاشته است که به اذعان شرکت مخابرات این طرح بنا به درخواست مشترکین تلفن همراه صورت گرفته و آن نیز مربوط به صدور قبوض در مدت یک ماه است که بسیاری از نابسامانی‌ها را در رویه ثابت مبنی بر پرداخت قبوض در مدت دو ماه زمینه‌ساز شده است در کنار این فرآیندی که شرکت مخابرات از ابتدای امسال آغاز کرده و در برخی از مواقع بر اساس مستندات موجود در خبرگزاری فارس برای قبوض یک ماهه نیز که مشترکین اقدام به پرداخت آن نکرده‌اند دستور قطعی صادر کرده است اما نکته قابل توجه اینکه حتی برای قبوض با رقم پایین این قطعی شامل می‌شود.
 
اما به اذعان تعدادی صاحبان دفاتر مخابراتی شرکت مخابرات برای هر قطع و وصل 2 هزار تومان هزینه کسر می‌کند که تنها 250 تومان آن به جیب صاحبان این دفاتر می‌رود و مابقی یک هزار و 750 تومان به جیب مخابرات می‌رود که درآمد هنگفتی برای شرکت‌های مخابراتی محسوب می‌شود، سئوال اینجاست که شرکت مخابرات به چه جهت این مبلغ را در هر قطع و وصل دریافت می‌کند و آیا برازنده است که یک شرکت خدماتی به جای بهبود خدمات به مشتری اینگونه آنها را سرکیسه کند!
 
این شرایط در حالی پیش آمده است که شرکت مخابرات هراز چند گاهی ضرب‌العجل 48 و 72 ساعته تعیین می‌کند تا مشترکین حتی در مدت یک ماه اگر قبضشان را پرداخت نکنند با قطعی ارتباط روبرو خواهند شد در حالی که مشترکین تلفن همراه ودیعه‌هایی در نزد مخابرات دارند که با گذشت سال‌ها نه تنها این ودیعه‌ها تعیین تکلیف نشده و سودی به آنها تعلق نمی‌گیرد بلکه شرکت مخابرات قطعی تلفن همراه را حتی در صورت رقم پایین قبوض چماقی بر سر مشتریان خود قرار داده تا رقم قبوض خود را در مهلت صدور قبض یک ماه یا دو ماه پرداخت کنند.
 
در این اوضاع و احوال که شرکت مخابرات در ارائه سرویس‌های جدید بسیار ضعیف عمل کرده و قادر به تامین رضایت مشتریان خود نیست، هر روز به بهانه‌ای سعی می‌کند تا نارضایتی‌ها را دامن زده و برای مشترکین برخی هزینه‌های اضافی را تحمیل کند.
 
قطعی تلفن همراه به خاطر بدهی یک دوره غیر‌ممکن است
 
اما برای آگاه شدن از این اتفاقات و پشت پرده قطعی تلفن همراه برخی از مشترکان به سراغ معاون فنی و نگهداری شرکت مخابرات استان اردبیل رفتیم و در این زمینه توضیحاتی را خواستیم.
 
علی اعترافی به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما قبوض یک ماهه خود را اغلب به صورت پیامک فقط با هدف اطلاع مشترکین صادر می کنیم و قصد ما پرداخت حتمی و ضروری قبوض یک ماه نیست.
 
وی یادآور شد: مشترکین به روال سابق می‌توانند قبضشان را به صورت دو ماه پرداخت کنند و امکان ندارد به خاطر پرداخت نشدن مبلغ قبض در دوره یک ماهه تلفن همراه مشترکین قطع شود.
 
معاون فنی و نگهداری شرکت مخابرات استان اردبیل در خصوص دریافت 2 هزار تومان از بابت قطعی و وصل مجدد تلفن همراه مشترکین گفت: این 2 هزار تومان مصوبه کار گروه فناوری استانداری است و ما هیچ دخالتی در این زمینه نداریم و ریالی از این مبلغ به شرکت مخابرات تعلق نمی‌گیرد.
 
اعترافی تصریح کرد: نه تنها ما از 120 دفتر خدماتی مخابراتی شهری ریالی از بابت قطع هزینه‌ها و وصل مجدد آن دریافت نمی‌کنیم بلکه به این شرکت‌ها از بابت ارائه خدمات مبالغی را وارد می‌کنیم و حمایت‌هایمان را انجام می‌دهیم.
 
این مسئول با رد این موضوع که ماهانه تلفن همراه 100 مشترک به دلیل مبالغ اندک بدهی قطع شده و مجدد وصل می‌شود، افزود: این موضوع صحت ندارد چرا که اکثر مشترکین ما خوش حساب بوده و قبوضشان را به موقع پرداخت می‌کنند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما به رغم این توضیحات خبرگزاری فارس در اردبیل خواستار شفاف‌سازی مسئولان مخابرات در خصوص نابسامانی در ارائه برخی از سرویس‌های مخابراتی است و همچنان موضوع قطع تلفن‌های همراه به رغم بدهی بسیار اندک باید مورد توجه و ارزیابی دقیق قرار گرفته و برای مردم در این زمینه پاسخگویی شفاف انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.