امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

September 2, 2013
15:07 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57161

گسترش بدافزارهای اندروئید

android malware.jpg

نتایج تحقیقات نشان می دهد که در سال 2012 سیستم عامل اندروئید هدف 79 درصد از تهدیدات بدافزاری بود که این رقم در مورد iOS تنها 0.7 درصد، برای بلک­ بری 0.3 درصد و برای ویندوز موبایل هم 0.3 درصد بوده است و براین اساس باید گفت سیستم عامل اندروئید گوگل همچنان هدف اصلی تهدیدات بدافزاری است.
 
در سال 2012 بالغ بر 79 درصد از بدافزارها بر دستگاه­های اندروئید متمرکز بودند؛ دولت امریکا به کارکنانش دستور داده است که از ابزار ایمنی استفاده کنند و آن­ها را روزآمد نگه دارند.
 
سیستم عامل اندروئید گوگل همچنان هدف اصلی تهدیدات بدافزاری است؛ بنابر اعلام وزارت امنیت داخلی امریکا در سال 2012، اندروئید هدف 79 درصد از تهدیدات بدافزاری بود که این رقم در مورد iOS تنها 0.7 درصد، برای بلک­بری 0.3 درصد و برای ویندوز موبایل هم 0.3 درصد بود.
 
بنا بر گزارش­های صنعتی، 44 درصد از کاربران اندروئید هنوز از نسخه­ های قدیمی که در سال 2011 منتشر شده­ اند استفاده می­ کنند و این نسخه­ ها دچار ضعف­های امنیتی بسیاری هستند که در نسخه­ های بعدی اصلاح شده است.
 
بنا براین گزارش، سه تهدید اصلی امنیتی در این نسخه­ های اندروئید وجود دارد که اولین آن­ها تروجانی است که سرویس پیامک را مورد حمله قرار می­ دهد و تقریباً نیمی از برنامه­ های کاربردی را که هم اکنون در حال انتشارند آلوده کرده است. این تروجان باعث ارسال پیامک به شماره­ تلفن­های موجود در دستگاه می­ شود و برای کاربرِ صاحب وسیله هزینه­ های اضافی ایجاد می­ کند.
 
دومین مورد، روت­کیت است که بدافزاری است از ضدبدافزارهای معمول پنهان می­ ماند و اطلاعات کاربر، چون گذر واژه و مکان و سایر موارد را بدون آگاهی وی ثبت می­ کند.
 
سومین مورد، دامنه­ های تقلبی گوگل پلی (Google Play) ‌است که به کاربران امکان مرور و دانلود نرم­ افزارهای کاربردی، فیلم­ها، کتاب­ها و موسیقی­ ها و سایر انواع محتوا را می­ دهد و در عین حال اطلاعات کلیدی و حساس آن­ها، مانند داده­ های مالی و اطلاعات ورودی را به سرقت می­ برد.
 
بر اساس این گزارش، اندروئید پرکاربردترین سیستم عامل موبایل شناخته می­ شود و به دلیل رشد وابستگی به وسایل موبایل در میان مسئولان دولتی، فدرال و محلی امریکا، نحوه استفاده و حفظ امنیت و روزآمد بودن این ابزار روز به روز برای دولت امریکا اهمیت بیش­تری یافته است.
 
در همین حال در اوایل ماه جاری، شرکت ترند مایکرو (Trend Micro) هشدار داد که ضعف­های امنیتی اندروئید از جمله نگرانی­های اصلی امنیتی است.
 
به گفته جی دی شری، معاون فناوریهای ترند مایکرو، به دلیل ماهیت شکسته شبکه اندروئید، رساندن نسخه­ های روزآمدشده به کاربران در زمان مناسب بسیار دشوار است و تا زمانی که محافظت از دستگاه­های موبایل به اندازه محافظت از کامپیوترهای خانگی اضطراری نشود، این تهدید همچنان به رشد سریع خود ادامه خواهد داد.
 
بنا بر اعلام ترند مایکرو، سه سال طول کشید تا رقم نرم­ افزارهای کاربردی پرخطر به 350 هزار مورد برسد اما پس از آن، تنها در مدت شش ماه این رقم دو برابر شد.
 
لیندا بارابی، مدیر تحقیقات این شرکت نیز می­ گوید که طی دومین سه ماهه، حجم داده­ های سرقت شده نیز افزایش یافت که این امر حاکی از افزایش دقت و پیچیدگی این نوع از تهدیدات بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.