مخابرات فضایی

September 2, 2013
15:09 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57162

اولین ماهواره دولت یازدهم با نام “تدبیر” پرتاب می‌شود

سرپرست سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره "تدبیر" به عنوان نخستین ماهواره دولت تدبیر و امید به فضا خبر داد.
 
اکبر ترکان در یک برنامه تلویزیونی از پرتاب ماهواره تدبیر در دولت یازدهم خبر داد و گفت: براساس اظهارات دکتر حمید فاضلی رئیس سابق سازمان فضایی برنامه‌ای برای اولین پرتاب ماهواره پیش رو به نام "تدبیر" در دست است؛ لذا اولین ماهواره در دولت یازدهم با نام "تدبیر" پرتاب می‌شود.
 
مشاور ارشد رئیس جمهور در مورد دیدار خود با رئیس سازمان فضایی دولت دهم نیز گفت: ما چندین جلسه در گذشته گفتگو داشتیم و معتقدم این فرد عاشق فناوری است، اصلا سیاسی نیست؛ تحصیلش در همین حوزه است و دکترای آن را دارد.
 
ترکان در پاسخ به این سؤال که اولویت دولت قبلی این بود که موجود زنده‌ای به فضا برود، آیا اولویت شما تغییر می‌کند، افزود: ما قصد نداریم برنامه‌ای که قبلا تهیه شده را تغییر بدهیم.
 
وی با اشاره به مشخص بودن مرزهای همکاری وزارت دفاع و سازمان فضایی گفت: پرتاب‌کننده‌ها و پیشرانه‌ها مشخص شدند؛ همچنین کپسول‌هایی برای دورسنجی تهیه شده؛ اینکه این کپسول‌ها برای مسائل تخصصی است یک موضوع و حاملی که این کپسول را در یک مدار معین قرار می‌دهد، هم موضوع دیگری است.
 
سرپرست سازمان فضایی ایران ادامه داد: وقتی در اروپا موشکی پرتاب می‌شود هزینه‌ای دارد؛ بر همین اساس از کسانی که قطعاتی را می‌خواهند در مدار قرار بدهند، بر حسب وزن و سایر موارد هزینه‌ای دریافت می‌کنند و با این کرایه هزینه‌ها تامین می‌شود؛ به شکر خدا ما توانایی اینکه خودمان کپسول‌هایمان را در مدار قرار دهیم، داریم و البته می‌توانیم کپسول‌ها را به دیگران هم بدهیم و این کار چند بار شده است.
 
وی گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون به فضا پرتاب شده، کپسول‌های مخابراتی بوده که فرستادیم، یعنی دوستان فضایی این کار را با موفقیت بدست آوردند و مسافر فضایی خود را زنده آوردند.
 
ترکان اظهار داشت: از سال 1980 به بعد عصری آغاز شد که به عصر فراصنعتی و یا عصر اطلاعات معروف است که این دوره یک ویژگی دارد؛ در عصر صنعت انسان‌ها در امتداد اندامشان ابزار می‌ساختند، مثلا پای آدم امتداد پیدا کرد و به چرخ تبدیل شد و یا گوش انسان امتداد پیدا کرد و به ماکرویو و چشم آدم امتداد پیدا کرد و به تلسکوپ تبدیل شد که البته در این زمینه ادبیات مفصلی وجود دارد.
 
سرپرست سازمان فضایی ایران تصریح کرد: مالکیت بر نرم‌افزار باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و اخیرا هم یک بحث فقهی بود که آیا مالکیت بر سرقفلی تعلق می‌گیرد یا خیر، که فقها به این موضوع رای دادند و فقه شیعه در حال ورود به این موضوع است که مالکیت وقت ابزارهای نرم و یا یک کار مهندسی را به رسمیت بشناسند.
 
ترکان گفت:‌مهم این است که باید مالکیت بر دارایی‌های نرم را راه‌اندازی کنیم و بعد تجارت در این مورد را راه بیندازیم؛ البته ما سعی می‌کنیم با مطالعه زیاد کهنه نشویم ولی آنچه مهم است این است که ما باید مالکیت بر دارایی‌های نرم را به رسمیت بشناسیم و تجارت آن را راه بیاندازیم.
 
ترکان ادامه داد: دعوای مالبرو و ونیستون این بود که مالکیت رنگ قرمز را می‌خواستند یعنی مالکیت بر دارایی‌های نرم را ثبت می‌کنند و ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.