تلفن همراه

گوشی

September 3, 2013
13:11 سه شنبه، 12ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57168

نوکیا به مایکروسافت فروخته شد!

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد واحد تولید تلفن شرکت نوکیا و مجوز حق اختراعات آن را به قیمت 7.2 میلیارد دلار خریدار کند.
 
 
استفن الوپ مدیر کنونی نوکیا به عنوان یکی از مدیران اجرایی سابق مایکروسافت قرار است جایگزین استیو بالمر مدیراجرایی کنونی مایکروسافت که ظرف 12 ماه آینده کرسی ریاست خود را واگذار کند قرار خواهد گرفت.
 
فروش واحد تولید تلفن نوکیا نشان دهنده ترک شرکت 150 ساله ای است که زمانی بازار جهانی تلفنهای همراه را احاطه کرده بود و به عنوان یکی از نخستین برندهای فناوری اروپایی شناختی می شد، اما در سالهای اخیر با پیشرفتهای اپل و سامسونگ الکترونیکس، موفقیت خود را در آسیا و آمریکا از دست داد.
 
الکساندر ستاب وزیر امور اروپایی و تجارت خارجی فنلاند به عنوان محل تولد نوکیا گفته است که برای بسیاری از ما فنلاندیها، تلفنهای نوکیا بخشی از زمان کودکی و بزرگسالی ما را تشکیل داده است، بسیاری از واکنشها به این معامله فروش احساسی خواهد بود.
 
هانو رائوهالا تحلیلگر پوهجولا بانک گفت: قیمت فروش تجارت تلفن حدود یک چهارم فروش سال گذشته آن نشان دهنده نخستین سطح فروش است. به سختی می توان گفت که این رقم زیاد یا کم است.
 
نوکیا پس از نهایی شدن این معامله فروش تجارت خود را به عرصه های دیگری چون تولید دستگاه های موقعیت یابی، دستگاه های مربوط به شبکه محدود می کند، درحالی که هنوز هم سازنده شماره دو تلفنهای همراه پس از سامسونگ محسوب می شود اما دیگر نام آن در بازار تلفنهای هوشمند که بسیار جذاب بوده و با سرعت بیشتری رشد می کند به چشم نمی خورد.
 
فروش سری نوکیا لومیا به سهم بازار تلفنهای مبتنی بر ویندز در بازار جهانی تلفنهای هوشمند کمک کرد تا به 3.3 درصد برسد و برای نخستین بار از بلک بری پیشی بگیرد، اما هنوز اندروید گوگل و iOS اپل 90 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.
 
خرید تجارت گجت نوکیا، مایکروسافت را با فشار وارد بازار اعماق بازار داغ و پررقابت تلفنهای هوشمند می کند، اما برخی از سرمایه گذاران اصرار دارند که این شرکت به هسته اولینه خدمات و نرم افزارهای خود وفادار بماند.
 
کارولینا میلانسی یک تحلیلگر در گارتنر اظهار داشت: مایکروسافت نمی تواند از کنار بازار تلفنهای هوشمند عبور کند و امیدوار است که سایر خریداران از تلفنهای مبتنی بر ویندوز حمایت کنند، بنابراین خرید شرکت نوکیا در زمان مناسبی صورت گرفته است. در شرایط کنونی بازار واضح است که یک ادغام عمومی راهی برای موفقیت یک شرکت است، مایکروسافت به چه روش دیگری می توانست به این هدف دست یابد؟
 
قرار است استفن الوپ رئیس واحد دستگاه ها در مایکروسافت شود و جولی لارسون گرین که در ماه ژوئیه به عنوان رئیس بخش دستگاهها و استودیوها منصوب شد گزارشهای خود را باید به الوپ ارائه کند.
 
نوکیا نیز طی بیانیه ای اعلام کرده که انتظار دارد غیر از الوپ مدیران ارشد آن چون جون هارلو، جوها پوتکیرانتا ، تیمو تویکانن و کریس وبر نیز به مایکروسافت منتقل شوند.
 
انتظار می رود که این معامله در نیمه نخست سا 2014 پس از تصویب سهامداران نوکیا نهایی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.