سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 9, 2013
12:49 دوشنبه، 18ام شهریورماه 1392
کد خبر: 57326

وعده تجهیز همه سیستم‌های دولتی زنجان به نرم‌افزارهای آزاد تا ۶ماه آینده

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، از تجهیز همه دستگاه‌های دولتی کشور به نرم‌افزارهای آزاد تا شش ماه آینده خبر داد و گفت: امنیت بالای این نرم‌افزارها، یکی از مهم‌ترین علل این اقدام است.
 
 
مرتضی شهامی با اشاره به برگزاری همایش "زیکانف" در زنجان، افزود: با توجه به مزایای بالای نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز با مصوبه جدید دولت همه دستگاه‌های دولتی موظف به تجهیز سیستم‌های اداری خود به این نرم‌افزارها تا شش ماه آینده شده‌اند که این رویکرد جدید دولت با توجه به نیازمندی سیستم‌های دولتی به امنیت بالای آن‌ها اتخاذ شده است و این امر با عنوان طرح مهاجرت نرم‌افزارهای مستقل در بستر بومی‌سازی تدوین و به همه ادارات از سال شده است و چهارمین همایش زیکانف که شهریورماه امسال در زنجان برگزار شد در جهت تایید اهمیت نرم‌افزارهای آزاد صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به مزایای این نرم‌افزارها، هدف از برگزاری همایش open source را معرفی مزایای آن‌ها ذکر کرد و ادامه داد: چهارمین دوره همایش با ارایه 16 مقاله از 17 استان و با حضور 200 شرکت‌کننده طی روزهای 15 و 16 شهریورماه برگزار شد که کیفیت و تنوع مقالات ارایه شده نسبت به سال‌های گذشته از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و گروه‌های شرکت‌کننده نیز جزو نفراتی بودند که برای اولین‌بار در این همایش شرکت کردند که این نشان از موفقیت زیکانف در جذب نیروهای جدید دارد.
 
شهامی با برشمردن مزایای open sourceها، رایگان بودن آن و همچنین اختیار عمل کاربران و اعمال تغییرات در آن را از وِیژگی‌های مهم آن دانست و ادامه داد: کاربران اجازه دارند این نرم‌افزارها را مطالعه و متن آن‌ها را تغییر دهند و با ذکر منبع دوباره منتشر کنند و بنابراین منبع اصلی در اختیار همه قرار می‌گیرد و هر کاربر می‌تواند ورژن خاص خود را داشته باشد، از طرفی یکی از مهم‌ترین مزایای این نرم‌افزارها علاوه بر امنیت بالای آن‌ها، رایگان بودن‌شان است.
 
وی، فلسفه اصلی سیستم عامل لینوکس را رایگان بودن آن دانست و آن‌را شبیه به سنت اسلامی وقف ذکر کرد و یادآور شد: در این سیستم دانش همه کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود و در حقیقت وقف دانش افراد محیط است و تنها شرط استفاده و بازتولید آن اشاره به تولیدکننده اصلی آن می‌باشد که این امر سبب هم‌افزایی و افزایش توان افراد گروه‌های علمی می‌گردد.
 
شهامی، استقلال و امنیت بالای این نرم‌افزارها را از مهم‌ترین ویژگی‌های آن دانست و ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات همواره از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود که توسط بیگانگان در اختیار ما قرار گرفته است که علاوه بر اینکه هزینه‌های جانبی از قبیل کپی‌رایت را در پی دارد، نسبت به امنیت آن نیز تردید وجود دارد و قابلیت لینوکس این است که هر شخصی می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار اطلاعات خود را بالا ببرد.
 
وی، صرفه‌جویی، بومی‌سازی و کاربردهای سیاسی و امنیت سیاسی را از دیگر مزایای این نرم‌افزارها معرفی کرد و در ادامه، یکی از مهم‌ترین اهداف اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات را همکاری با رسانه‌ها اعلام کرد و افزود: رسانه‌ها یکی از نهادهایی هستند که ارزش آن‌ها انکارناپذیر است و ما سعی داریم با اطلاع‌رسانی درست، مردم و مسوولان را تشویق به ورود به این حوزه‌ها کنیم. مهاجرت نرم‌افزاری تکلیف ما است و روند تدریجی آن از هم‌اکنون شروع شده است و به جرأت می‌گوییم زنجان تنها استانی است که اقدام به تجهیز کل دستگاه‌های دولتی به لینوکس شده است و امیدواریم کل کشور بتواند به این مهم نایل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.